Sarapri skrev 2025-02-04 21:50:23 följande:
Ja, det återstår att se. Skulle det inte fungera, så hade jag bytt, men än så länge fungerar allt väl. Det enda problemet är på morgonen vid läsning, när de ligger på mattan i ett annat rum och ska läsa i 10 minuter. Det här är tydligen något nytt också, han har inte gjort så tidigare. Vi har som sagt blandat in Hab för att se om deras tips hjälper. Jag menar, fungerar det inte för honom i vanlig skola så kommer vi att byta. Allt annat fungerar än så länge, han trivs och är väldigt omtyckt av både pedagoger och elever. Alla springer fram på morgonen för att krama honom och leka tillsammans.
Det enda klagomålet jag fått är att han vid ett tillfälle stört sin kompis under lektionen. Utöver det har jag inte hört något mer, jag frågar ofta hur det går och så vidare.
Jag tog upp detta med psykologen på Hab och hon sa att vi skulle avvakta och se när han blir lite äldre. Jag visste inte att hans pappa (dvs. min man) hade diagnos (de gick aldrig på utredning), men han vet själv i vuxen ålder att det var/är något. Låg- och mellanstadiet gick inte alls bra för honom och alla i skolan rekommenderade hans familj att läsa enligt särskolan, men föräldrarna vägrade. Han berättar att det hände något i högstadiet och att han då fick bästa betygen. Även gymnasiet gick bra och han fick ett bra jobb direkt efter. Nu är han egen företagare. Så jag hoppas att det går lika bra för vår son också.
Fast då har pappan inte IF, antar jag? Utan han tror att han har typ adhd/autism? Att både ha IF och autism gör det nog svårare att hänga med i undervisningen. Att ha en lindrig IF men fungera bra socialt, vara ambitiös, osv kan funka bra i vanlig klass. Likaså att ha mild autism eller adhd och klara av skolämnena bra.
Ursäkta om jag är lite väl rättfram men att alla springer fram och vill kramas, att de äldre barnen leker med honom osv låter mer som att de ser honom som en maskot/hundvalp än en jämbördig kompis...
Nästa år blir det kanske tyst enskild läsning i 15 minuter, genomgång på typ lika länge, och sedan arbete i matteboken en halvtimme. Under den tiden förväntas alla barn vara tysta om de inte har fått ordet.
Jag har inte träffat några föräldrar som bytt till anpassad som har ångrat det, utan mer ångrat att de inte gjort det tidigare. Men kolla hur det går och hur han deltar i gruppen i fortsättningen. Likaså hur det går med läsning, matte, osv.