• KlasBanan

Alltmer tyder på att det rekordlåga barnafödandet är kvinnornas fel

Från dejtingappar vet vi redan att kvinnor väljer bort cirka 80 % av alla män, och att man bara väljer bort cirka 20 % av alla kvinnor.

Nu framgår det även att kvinnornas extrema kräsenhet gäller politiska åsikter också:

www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/opinionsforetaget-politiska-asikter-kan-paverka-barnafodandet

66 % av alla kvinnor tycker det är viktigt att mannen har liknande politiska åsikter som de själva. Motsvarande för män mot kvinnor är 42 %.

Kan vi sluta gå som katten kring het gröt och på allvar börja diskutera samhällsproblemet med kvinnors extrema kräsenhet? Kräsenheten riskerar att underminera hela samhället och att befolkningstillväxten kollapsar.

• Svar på tråden Alltmer tyder på att det rekordlåga barnafödandet är kvinnornas fel
  • Anonym (Tvillingmorsan)
    KlasBanan skrev 2025-02-13 13:46:05 följande:
    Alltmer tyder på att det rekordlåga barnafödandet är kvinnornas fel

Från dejtingappar vet vi redan att kvinnor väljer bort cirka 80 % av alla män, och att man bara väljer bort cirka 20 % av alla kvinnor.

Nu framgår det även att kvinnornas extrema kräsenhet gäller politiska åsikter också:

www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/opinionsforetaget-politiska-asikter-kan-paverka-barnafodandet

66 % av alla kvinnor tycker det är viktigt att mannen har liknande politiska åsikter som de själva. Motsvarande för män mot kvinnor är 42 %.

Kan vi sluta gå som katten kring het gröt och på allvar börja diskutera samhällsproblemet med kvinnors extrema kräsenhet? Kräsenheten riskerar att underminera hela samhället och att befolkningstillväxten kollapsar.

I så fall är det lika mycket mäns ansvar att vara vettiga partners och inte har knäppa åsikter. Kvinnor har ingen skyldighet att välja män de inte vill ha eller inte passar ihop med.

Men de flesta män borde detta inte vara ett problem för. Jag och min man tycker inte lika om allt. Det skulle bli en extremt tråkig relation om man alltid tyckte lika. Vi har annat som attraherar och förenar.

Men vi har samma grundläggande värderingar. Det tror jag är viktigt om man ska leva tillsammans, bilda familj osv.
  • KlasBanan
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2025-02-13 13:59:32 följande:
    I så fall är det lika mycket mäns ansvar att vara vettiga partners och inte har knäppa åsikter. Kvinnor har ingen skyldighet att välja män de inte vill ha eller inte passar ihop med.

Men de flesta män borde detta inte vara ett problem för. Jag och min man tycker inte lika om allt. Det skulle bli en extremt tråkig relation om man alltid tyckte lika. Vi har annat som attraherar och förenar.

Men vi har samma grundläggande värderingar. Det tror jag är viktigt om man ska leva tillsammans, bilda familj osv.
    Men du verkar inte greppa problematiken.

Om en part har skyhögt mycket högre krav än den andra, så är det där problemet ligger.

Kampanjer på samhällsnivå och normaliseringsprocesser skulle kunna få kvinnor att sänka sina krav till rimliga nivåer.
    KlasBanan skrev 2025-02-13 14:02:52 följande:
    Men du verkar inte greppa problematiken.

Om en part har skyhögt mycket högre krav än den andra, så är det där problemet ligger.

Kampanjer på samhällsnivå och normaliseringsprocesser skulle kunna få kvinnor att sänka sina krav till rimliga nivåer.
    Vad är rimliga nivåer? Vem avgör?

Jag är gift och har barn. Min man är inte perfekt, inte jag heller. Men vi passar bra ihop och där ingår (till viss del) även gemensamma värderingar.

Kvinnor som har orimliga krav brukar bli utan. Marknaden borde således vara självreglerande. Men om kvinnor hellre lever ensamma än med fel man - är inte det ett gravt underbetyg till män? 
  • Meddelande borttaget
  • KlasBanan
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2025-02-13 14:11:15 följande:
    Vad är rimliga nivåer? Vem avgör?

Jag är gift och har barn. Min man är inte perfekt, inte jag heller. Men vi passar bra ihop och där ingår (till viss del) även gemensamma värderingar.

Kvinnor som har orimliga krav brukar bli utan. Marknaden borde således vara självreglerande. Men om kvinnor hellre lever ensamma än med fel man - är inte det ett gravt underbetyg till män? 
    Kul för dig, då har det fungerat för er.

Men det jag pratar om är på samhällsnivå. Då kan man inte börja dra anekdoter, för undantag eller exempel som skiljer sig från statistiken är helt irrelevanta.

Nej, det är inte underbetyg eftersom det beror på att kvinnorna hellre väljer singelliv än att sänka sina krav. Det i sig beror på sjuka normer där mannen förväntas vara perfekt på många olika plan.

Man kan även se globalt att ju bättre folk får det, desto färre barn skaffar de. Dvs, egoism och singelliv håller på att konkurrera ut relationer och familjebildande.

Vilket i slutändan kommer leda till samhällskollaps.
  • Anonym (memonia)

För det första gör det inget att Sveriges kvinnor inte föder fler barn. Det finns ett stort överskott på andra håll på jorden.

För det andra är det inte ovanligt att man får höra från barnlösa kvinnor att deras kille inte vill ha barn och då blev det inga. Men det är klart, man kan som kvinna köpa den tjänsten och bli ensamstående. Inte alla som lockas av det ändå. 

• KlasBanan
    Anonym (memonia) skrev 2025-02-13 14:20:12 följande:

För det första gör det inget att Sveriges kvinnor inte föder fler barn. Det finns ett stort överskott på andra håll på jorden.

För det andra är det inte ovanligt att man får höra från barnlösa kvinnor att deras kille inte vill ha barn och då blev det inga. Men det är klart, man kan som kvinna köpa den tjänsten och bli ensamstående. Inte alla som lockas av det ändå. 

Förstår du hur grundläggande samhällsekonomi fungerar? Om Sverige tappar drastiskt i barnafödande kommer pensionerna att minska, vi kommer få slut på arbetskraft, ekonomin kommer att krympa, folk kommer få det sämre. Det här påverkar alla plan i samhället.

Sedan får du gärna visa statistik över hur många män som inte vill ha barn i ett förhållande de redan befinner sig i.
    KlasBanan skrev 2025-02-13 14:14:50 följande:
    Kul för dig, då har det fungerat för er.

Men det jag pratar om är på samhällsnivå. Då kan man inte börja dra anekdoter, för undantag eller exempel som skiljer sig från statistiken är helt irrelevanta.

Nej, det är inte underbetyg eftersom det beror på att kvinnorna hellre väljer singelliv än att sänka sina krav. Det i sig beror på sjuka normer där mannen förväntas vara perfekt på många olika plan.

Man kan även se globalt att ju bättre folk får det, desto färre barn skaffar de. Dvs, egoism och singelliv håller på att konkurrera ut relationer och familjebildande.

Vilket i slutändan kommer leda till samhällskollaps.
    Jag pratar om samhällsnivå. De flesta skaffar väl barn? Men alla vill inte ha barn och det får man respektera.

Menar du att dagens unga kvinnor är sjukt mycket kräsnare än vad min generation var för 20 - 30 år sen?

Det är naturligt att det föds färre barn i samhällen där folk har det bättre. Där både män och kvinnor har rättigheter och kan bestämma över sina egna kroppar och liv. Där fler utbildar sig. Där både kvinnor och män är självförsörjande. Där man har möjlighet att prioritera annat i livet än att stå vid spisen och föda barn.

Sen kan det gå för långt. Dagens låga födelsetal är definitivt ett problem men har många orsaker. Allt från dålig förlossningsvård till sämre ekonomi och en allt oroligare omvärld.

Men det kan gå för långt åt andra hållet också. Titta på
    dysfunktionella samhällen med ofria kvinnor och stora barnkullar. Knappast ett recept för utveckling och välstånd. 
  • Anonym (memonia)
    KlasBanan skrev 2025-02-13 14:23:48 följande:
    Förstår du hur grundläggande samhällsekonomi fungerar? Om Sverige tappar drastiskt i barnafödande kommer pensionerna att minska, vi kommer få slut på arbetskraft, ekonomin kommer att krympa, folk kommer få det sämre. Det här påverkar alla plan i samhället.

Sedan får du gärna visa statistik över hur många män som inte vill ha barn i ett förhållande de redan befinner sig i.
    Invandring!
  • Anonym (Rimligt)

är väl bara inse att vi som samhälle har misslyckats att uppfostra våra män till att vara vettiga nog så kvinnor vill fortplanta sig med dem. 

Jag tycker det är befriande att så många idag vågar välja vad de vill och vad de inte vill. Det är ett faktum att belastningen med arbete,hem och familj är dränerande för kvinnor och att många blir utbrända av att behöva dra så stora lass. 

Det är också ett faktum att de kvinnor som lever längst och mår allra bäst är de som lever själva utan man och barn. De med familj mår sämre och dör tidigare. 

För män är faktumet motsatt att om de är gifta mår de som bäst och lever längst. De som är singlar mår sämre och lever kortare liv.

kan vara dax att börja fundera kring den statistiken och fundera på vad som får män i förhållanden att blomstra och kvinnor att skrumpna och förtyna. 

Så tills alla som vill vara föräldrar faktiskt är aktiva föräldrar och partners och delar på halva bördan som det innebär så tror jag inte det kommer gå att vända denna steken. Varför ska en upplyst kvinna med bra utbildning, vettigt jobb och IOM det kan försörja sig själv välja en en man som inte är intresserad av ett delat partnerskap på riktigt. 
    Hade jag varit kvinna hade jag aldrig valt att försöka få barn, riskera att få permanenta skador i under livet som för alltid förstör sexlivet. Risken att mördas är också mkt högre när du är gravid och då inte av en främling utan av mannen du lever med. 

min fråga ligger i varför Ts verkar förvånad över att inte alla män hittar en partner, för mig är svaret glasklart. 

Svar på tråden Alltmer tyder på att det rekordlåga barnafödandet är kvinnornas fel