KlasBanan skrev 2025-02-13 14:14:50 följande:
Kul för dig, då har det fungerat för er.
Men det jag pratar om är på samhällsnivå. Då kan man inte börja dra anekdoter, för undantag eller exempel som skiljer sig från statistiken är helt irrelevanta.
Nej, det är inte underbetyg eftersom det beror på att kvinnorna hellre väljer singelliv än att sänka sina krav. Det i sig beror på sjuka normer där mannen förväntas vara perfekt på många olika plan.
Man kan även se globalt att ju bättre folk får det, desto färre barn skaffar de. Dvs, egoism och singelliv håller på att konkurrera ut relationer och familjebildande.
Vilket i slutändan kommer leda till samhällskollaps.
Jag pratar om samhällsnivå. De flesta skaffar väl barn? Men alla vill inte ha barn och det får man respektera.
Menar du att dagens unga kvinnor är sjukt mycket kräsnare än vad min generation var för 20 - 30 år sen?
Det är naturligt att det föds färre barn i samhällen där folk har det bättre. Där både män och kvinnor har rättigheter och kan bestämma över sina egna kroppar och liv. Där fler utbildar sig. Där både kvinnor och män är självförsörjande. Där man har möjlighet att prioritera annat i livet än att stå vid spisen och föda barn.
Sen kan det gå för långt. Dagens låga födelsetal är definitivt ett problem men har många orsaker. Allt från dålig förlossningsvård till sämre ekonomi och en allt oroligare omvärld.
Men det kan gå för långt åt andra hållet också. Titta på
dysfunktionella samhällen med ofria kvinnor och stora barnkullar. Knappast ett recept för utveckling och välstånd.