Inlägg från: Anonym (L) |Visa alla inlägg
  • Anonym (L)

Gjorde jag rätt som avlivade min hund?

Anonym (v) skrev 2025-02-18 23:08:25 följande:
    Återigen, 50 procent chans att överleva.

Ja, jag vet att TS söker tröst, men vem tar hundens parti? TS frågar ju själv om om TS tar rätt beslut eller ej, på ett forum dessutom. På ett forum får man komma med olika åsikter. 
    Vem står upp för dem som inte kan stå upp för sig själva?
    Vem har rätt att bestämma över någon annans liv? 
     TS tog hundens parti och stod upp för den!!!
    Och som hundägare har du inte bara rätt att bestämma över hundens liv utan det är din förbannade skyldighet att göra det och förhindra lidande för djuret.

Livmoder som sprängts och gett bukhinneinflammation är fruktansvärt smärtsamt, återhämtning och behandling är fruktansvärt smärtsamt och leder ofta till en smärtsam död i vilket fall som helst.

Om hunden så överlevt är risk för bestående problem pga njurarna också hög.

Livmoder inflammation med intakt livmoder = operera, nästan alltid värt det.

När livmodern gått sönder = ta bort hunden 
  • Anonym (L)
    Anonym (Sorgsen) skrev 2025-02-19 09:20:51 följande:
    Anonym (Tjirp) skrev 2025-02-19 08:52:39 följande:

Du gjorde helt rätt TS. 

Veterinären sa 50% chans att överleva. Det betyder inte att det hade varit ett värdigt smärtfritt liv att leva OM du hade valt att operera hunden. Med de sjukdomar som din hund hade så hade det livet varit långt ifrån smärtfritt. Livmoderinfektionen och dess följder hade i sig varit otroligt smärtsamma. Njursvikt är också väldigt plågsamt. Så det  veterinären sa i praktiken var "din hund har 50% chans till ett kort liv i smärta och kraftigt obehag". 

För mig är det en icke-fråga, jag har varit i samma situation och tyvärr fattade jag fel beslut. Efter ett par dagar fick vi ändå avliva hunden då hon hade för ont och mådde för dåligt. Jag önskar att jag hade besparat henne det. 

Tusen tack för dessa svar. Ni ger mig ett lugn med era erfarenheter och perspektiv. Jag är glad att jag skrev i tråden, jag behövde verkligen få prata och höra med utomstående. Det är första gången jag är med om detta så jag kände mig så vilsen med alla mina känslor. 

Beklagar :( <3

Beklagar din förlust, det är en stor sorg att förlora en hund och ännu tyngre när det sker i förtid.
    tillåt dig själv att sörja ordentlig.
    Jag förstår dina blandade känslor, och möter många djurägare (inklusive jag själv) som brottats med det.

Men än en gång, du gjorde helt rätt!
    Jag lovar dig att samvetskvalen över att ha låtit det gå för långt och utsatt hunden för onödigt lidande för att man inte vill förlora hunden är värre att leva med.
    Önskar att fler hade samma styrka som dig att ta beslut för hundens bästa <3

Svar på tråden Gjorde jag rätt som avlivade min hund?