Inlägg från: Anonym (T) |Visa alla inlägg
  • Anonym (T)

Gjorde jag rätt som avlivade min hund?

Jag hade inte gjort så, men anser samtidigt inte att du gjorde fel. Livet kunde ha blivit miserabelt för henne.

Jag beklagar verkligen att du förlorat din hund. Gråter

• Anonym (T)
    Anonym (v) skrev 2025-02-18 21:55:13 följande:
    Om man ändå resonerade på detta sätt gällande människor, och bland annat självmord. 
    Om man som människa säger att man vill begå självmord, ja, då är det ingen som säger att det är bra, och att man får slippa smärtor.

Vem är vi som bestämmer och till och med tar någon annans liv? 
    Hunden hade faktiskt en chans att överleva. 
    Och jag fattar att det ekonomiska kan vara tufft, men det är ju sjukt att pengar kan avgöra om någon lever eller dör. 
    När ekonomi styr är det helt vansinnigt. Jag hade lagt 100 000 kr på vår katt (men hon är givetvis försäkrad). 

Hade detta hänt mig (alltså som människa) hade jag kämpat in i det sista eftersom jag älskar livet. En bekant valde dock att avsluta sin cancerbehandling för hon mådde för jäkla dåligt och hon hade inte överlevt cancer. Hon hade dock kunnat leva ungefär ett halvår till. Hon hade två väldigt små barn. Ändå valde hon att kasta in handduken och det får vi respektera. 

Hunden i det här fallet var sju år och hundar blir väl bara ca 10-12 år? Det kanske är svårare för en hund i den åldern att repa sig. Och som andra påpekat, djur förstår inte på samma sätt. Min katt är hittekatt och hatar att lämna hemmet. Hon blir jättestressad av veterinären. Om hon hade fått en sjukdom som innebar täta veterinärbesök så hade jag tagit med det i min bedömning (tillsammans med andra faktorer, såklart). 
Svar på tråden Gjorde jag rätt som avlivade min hund?