Inlägg från: Anonym (M) |Visa alla inlägg
  • Anonym (M)

Gjorde jag rätt som avlivade min hund?

Tänk ångesten om hon fått gå igenom de plågsamma behandlingarna och hon hade dött ändå?

• Anonym (M)
    Anonym (v) skrev 2025-02-18 21:55:13 följande:
    Om man ändå resonerade på detta sätt gällande människor, och bland annat självmord. 
    Om man som människa säger att man vill begå självmord, ja, då är det ingen som säger att det är bra, och att man får slippa smärtor.

Vem är vi som bestämmer och till och med tar någon annans liv? 
    Hunden hade faktiskt en chans att överleva. 
    Och jag fattar att det ekonomiska kan vara tufft, men det är ju sjukt att pengar kan avgöra om någon lever eller dör. 
    Hmm ja jag tänker lite liknande ibland. Alla skäl att rekommendera avlivning kan gälla mig med. Ja men ta med en spruta till mig också då om du tycker så herr veterinär. Jag lider långt mer än hunden.
  • Anonym (M)
    Anonym (v) skrev 2025-02-18 23:08:25 följande:
    Återigen, 50 procent chans att överleva.

Ja, jag vet att TS söker tröst, men vem tar hundens parti? TS frågar ju själv om om TS tar rätt beslut eller ej, på ett forum dessutom. På ett forum får man komma med olika åsikter. 
    Vem står upp för dem som inte kan stå upp för sig själva?
    Vem har rätt att bestämma över någon annans liv? 
    Den som betalar för vården som krävs kanske?
  • Anonym (M)
    Anonym (Sorgsen) skrev 2025-02-19 07:14:10 följande:

Ja, jag vill ha åsikter och såklart får jag dåligt samvete att du tycker 50% var mycket, jag trodde det var lite i stunden. Jag hade säkert kunnat leva med skulderna det gett mig att ge min hund vård, även om det tagit länge att betala tillbaka det. Så jag anser inte egentligen att det var en ekonomisk fråga eller beslut. Jag tog beslutet avlivning eftersom jag kände att jag fick bara höra mer och mer fel som min hund hade, och djurläkaren sa: i detta skede är avlivning inget fel att göra. Dessa ord måste ju betyda att min hund var mycket sjuk. Klart man hade en tanke på kostnaderna, men jag tänkte faktiskt mer på hunden och dess sjukdomar. 

Efter att avlivning blivit bestämt så då tittade läkaren mig i ögonen och sa att detta var det rätta valet, så jag får försöka lita på att hon visste hur sjuk min hund var. 

Fast om djurläkaren ansåg att det var det rätta valet varför fick du då ens alternativet att försöka gå vidare med behandlingar? Varför sa han inte från början att det rätta är att avliva?
  • Anonym (M)
    Anonym (Sorgsen) skrev 2025-02-19 10:52:48 följande:
    Läkare (oavsett djur eller människa) får inte påverka patienters beslut, de kan bara berätta vilka alternativ och förutsättningar som finns.
    Fast om de anser att det är fel att fortsätta behandla och djuret bör somna in då ska de rekommendera just det, eller snarare tvinga för det är olagligt att orsaka ett djur onödigt lidande. Vill man inte lyssna på veterinären så är det anmälan till länsstyrelsen som gäller. Så nej du har helt fel, man får i slutändan inte besluta det själv som djurägare 
Svar på tråden Gjorde jag rätt som avlivade min hund?