Inlägg från: Anonym (Steve) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Steve)

Fred i Ukraina

Kommer Usa att skapa fred i Ukraina nu?

• Svar på tråden Fred i Ukraina
  • Anonym (Steve)
    Anonym (S) skrev 2025-02-19 14:08:38 följande:

Nej, det tror jag inte. Tidsfristen har redan gått ut. 

Jag kanske missat något, finns det en tidsfrist?
  • Anonym (Steve)

Kommer Ukraina att gå med på att hålla nyval för att efter det förhandla om en eventuell fred?

• Anonym (Steve)

Och hur säkerställer man att det valet i så fall inte manipulerats av en främmande makt?

• Anonym (Steve)
    Anonym (S) skrev 2025-02-19 15:26:29 följande:
    Varför ljuger du? Han vill hitta en lösning där han vinner så mycket som möjligt samt att Putin går med på det. Ukrainas bästa är inte hans fokus. Han sade t om att Ukraina startat kriget och det är deras eget fel att de inte avslutat det ännu.
    Vet inte om Trumps positiva inställning till Ryssland är en del av någon taktik. Det kan det mycket väl vara. Uttalandet om att Ukraina startat kriget samt att sändebuden inte borde spelat ut sina kort utan använt de i en del av förhandlingen. Tyder på annat (att Trump vill överlåta Ukraina till Ryssland för att han får ut något av det, men vad)

Tycker också att Trumps politik verkar tyda på att han vill mucka med Europa, men varför? Kan det ha något att göra med Europas ekonomiska makt. Vill han starta ett krig för att motivera att han sitter kvar på tronen längre än bara 4 år?
  • Anonym (Steve)
    Anonym (Mx) skrev 2025-02-19 17:41:49 följande:
    Trumps primära uppdrag är att ta hand om sitt land. Det gör han.

Det som är positivt även för oss i Europa med hans agerande är att vi får ta eget ansvar och behöver driva våra frågor själva. Kanske bygga en europeisk arme? Ha våra egna miljöprogram, fredsavtal, allianser mm. Utan alla miljarder från USA till Nato, Ukraina och olika organisationer där USA betalat det mesta av kalaset. Europa behöver visa handlingskraft och ryggrad. Inte bara tomt prat om hög moral för att sedan köra med låt-gå attityd.

Vad har vi gjort för Ukraina? Vad har vi för försvar? Hur kan vi visa var vi står med handling istället för tomma ord?

Gör han det? Han vill ju att usa ska äga, investera och fredsbevara Gaza?

Om Europa bygger en armé så är egentligen inte det något som i realiteten gynnar usa, tvärtom. Det visar på dålig strategiförmåga. Kriget i Ukraina borde från usa:s håll behandlas som en pseudokrigsföring mot usa:s faktiska fiende Ryssland. Dvs att de utrustar annat land (Ukraina) för att försvaga sin egna fiende.

Om han nu inte planerar att alliera sig med Putin förstås och driva ett krig mot Europa. Gissar att det kan förhålla sig på det sättet. Han vill ju ta över Grönland från ett europeiskt land, militärt om det ska behövas. I Gaza så behöver även Europa reagera då det skulle innebära ett brott mot mänskliga rättigheter.

Vad tror du? 

• Anonym (Steve)
    Tom Araya skrev 2025-02-19 18:31:46 följande:
    Nja...

Vapenvila, kanske varaktig. Men fred är tveksamt. USA har ju med Ryssland kommit överens om villkor som är fullständigt orimliga för att inte säga omöjliga för Ukraina att uppfylla och då blir ju Ukraina "skyldiga" till fortsatt krig och då drar USA in allt stöd.
    Ja, ett fredsförslag borde rimligen innehålla delar som gynnar båda parterna så att båda får incitament att sluta kriga. Med usa:s förslag på att i princip avsätta zelensky för att den andra parten ens ska tänka tanken på att föra fredsbevarande diskussioner så verkar saken vara tämligen säker på att usa försöker hitta ursäkter att dra sig ur, vill bli kompisar med Putin och skapa ursäkter för att eventuellt starta en konflikt med Europa.
  • Anonym (Steve)
    Anonym (Mx) skrev 2025-02-19 20:25:01 följande:
    Det är logiskt att usa har bidragit till kriget i Ukraina. För det första så är det inte rena pengar som skickats utan i form av krigsmateriel, vilket usa har mer av i jämförelse med Europa. För det andra så är fienden gemensam. Usa vill ju ha Grönland för (vad jag antar) handlar om ett försvar mot ryssen. Är beredda att ta till militära medel.

Så det är något som inte stämmer. Jag tolkar det hela som att usa vill alliera sig med ryssen mot Europa i stort.
  • Anonym (Steve)
    Anonym (Mx) skrev 2025-02-19 20:58:01 följande:
    Vilket land i Europa skulle bidra med en sådan förkrossande majoritet med ekonomiskt stöd pga av ett konflikt på andra sidan jorden? För det är det från USAs synvinkel.

Hur får du ihop USA kommer ta Grönland militärt för att skydda sig mot Ryssarna när du i nästa mening säger att USA vill alliera sig med Ryssen mot Europa?
    Varför ska usa beblanda sig i Gaza? (Och göra Europa upprörda då det handlar om mänskliga rättigheter) Varför ska usa ta Grönland (från Europa) med militära krafter i förevändningen att det handlar om sitt försvar (vad jag antar är ryssen, men så låter det nu, ryssen fattar vad det handlar om egentligen)

Allt mynnar ut till att det handlar om att inleda en konflikt med Europa. Jag kan inte se det på annat sätt. Möjligen militärt. Kanske alliera sig med ryssen, enligt somliga så har ryssen något att utpressa Trump med, kan inte tänka mig annat än att det handlar om epstein.

Jag tror att det är Ryssland som svänger med taktpinnen nu. Inte usa i realiteten.
  • Anonym (Steve)
    Anonym (Mx) skrev 2025-02-19 21:05:49 följande:

Hur tycker du att just Ukrainas förhandling med Ryssland gått hittills? Hur har Europas förhandling i kriget gått? Hur har Joe Bidens förhandling i kriget gått?

Viktigt i dessa tider att poängtera att jag tycker Rysslands invasion av Ukraina är fruktansvärd. Men just nu vill nog folk få slut på kriget snarast, även om det kostar lite. Vad är alternativet? Fortsätta döda varandra i 3år till?

Det verkar som att många idag hellre vill sitta kvar på sina moraliskt höga hästar, istället för att avsluta massakern i Ukraina.

Om usa kräver nyval för att i princip avsätta zelensky så kan man gissar att det handlar om att sätta en puppetregering på plats (som Ryssland velat hela tiden). De kan då använda Ukrainas militära resurser för att fortsätta invasioner och "äta upp" andra länder på samma sätt. Ett nytt sovjet. Dessutom så är den enda garanten "fredsförhandlingar" och om det sitter en puppet i Ukraina så handlar det om att i princip ge upp hela Ukraina till ryssen. Vilket försämrar säkerhetsläget i Sverige bland annat. Då sker dödandet på andra sätt. Fängslande av "brottslingar" (oponionsmotståndare) råka dö i fängelset (det som sker i Ryssland)

Svar på tråden Fred i Ukraina