Inlägg från: Anonym (Mx) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mx)

Fred i Ukraina

Anonym (Steve) skrev 2025-02-19 14:17:51 följande:
    Jag kanske missat något, finns det en tidsfrist?
    Dom som inte gillar Trump ser varje möjlighet att kasta skit på honom. Han sa att han skulle lösa kriget på 24h tror jag det var och det är den tidsfristen hen menar gissar jag på.

Men innan Trump kom till makten har inte något hänt på 3år, så om det nu tar en månad eller liknande för Trump att lösa denna konflikt så sparar det massor av liv såklart.

Men haterz kommer alltid hata.. så folk kommer ändå kritisera Trump om han nu fixar fred mellan Ryssland och Ukraina.
  • Anonym (Mx)
    Anonym (L) skrev 2025-02-19 14:42:36 följande:

I den mån de faktiskt blir fred är det garanterat inte USAs förtjänst. Inte heller ankommer det på USA att avgöra vad som är en acceptabel fred. 

Om det blir en fredsuppgörelse efter att Trump har haft långa möten med båda parter så är det väl visst USAs förtjänst till stor del, eller hur tänker du då?

USA försöker hitta en lösning som båda parter går med på. Otroligt svårt i nuläget såklart.
  • Anonym (Mx)

Ni är så på hugget! Det enda jag menar är att han har en del i om dom nu lyckas mäkla fred mellan Ryssland och Ukraina.

Man behöver inte vara så polariserad att man antingen hatar eller älskar Trump. Man kan tycka att vissa saker är bra och andra inte.

• Anonym (Mx)
    Tukt skrev 2025-02-19 17:29:28 följande:
    Mer exakt, vad är det som är bra med Trumps agerande för Ukrainas och Europas framtid? 
    Trumps primära uppdrag är att ta hand om sitt land. Det gör han.

Det som är positivt även för oss i Europa med hans agerande är att vi får ta eget ansvar och behöver driva våra frågor själva. Kanske bygga en europeisk arme? Ha våra egna miljöprogram, fredsavtal, allianser mm. Utan alla miljarder från USA till Nato, Ukraina och olika organisationer där USA betalat det mesta av kalaset. Europa behöver visa handlingskraft och ryggrad. Inte bara tomt prat om hög moral för att sedan köra med låt-gå attityd.

Vad har vi gjort för Ukraina? Vad har vi för försvar? Hur kan vi visa var vi står med handling istället för tomma ord?
  • Anonym (Mx)
    Anonym (Steve) skrev 2025-02-19 18:11:14 följande:

Gör han det? Han vill ju att usa ska äga, investera och fredsbevara Gaza?

Om Europa bygger en armé så är egentligen inte det något som i realiteten gynnar usa, tvärtom. Det visar på dålig strategiförmåga. Kriget i Ukraina borde från usa:s håll behandlas som en pseudokrigsföring mot usa:s faktiska fiende Ryssland. Dvs att de utrustar annat land (Ukraina) för att försvaga sin egna fiende.

Om han nu inte planerar att alliera sig med Putin förstås och driva ett krig mot Europa. Gissar att det kan förhålla sig på det sättet. Han vill ju ta över Grönland från ett europeiskt land, militärt om det ska behövas. I Gaza så behöver även Europa reagera då det skulle innebära ett brott mot mänskliga rättigheter.

Vad tror du? 

Jag kan hålla med om att det på sikt kan bli ett problem för Trump om Europa bygger upp en stark arme och ger sig in i leken. Men som det sett ut hittills så har USA betalat oerhört mycket till olika organ som gynnat oss i Europa. Jag tror att han vill dra ner på kostnaderna för USA.

Han har ju tex sett över bidragssystemet nyligen där det betalats ut bidrag till personer som var över 300år gamla, vilket ju är rätt omöjligt. Han stramar åt och styr upp USAs ekonomi helt enkelt.

Nä, jag tror inte att Trump kommer alliera sig med Putin. Däremot är det inte viktigt för honom att visa totalt förakt och lobba för sin egna höga moral. Jag tycker att det var fel av Ryssland att gå in i Ukraina, men våra egna politiker i Europa har inte lyckats speciellt bra under 3års tid. Det bara pratas och så skjuter man till lite vapen och fortsätter låta massa ukrainare och ryssar dö i ett malande krig.
  • Anonym (Mx)
    Överste Senap skrev 2025-02-19 18:15:36 följande:
    Trump är endast intresserad av fred om det gagnar honom. Gör det inte det är hans intresse för fred i Ukraina noll. Att han prioriterar Ryssland framför Ukraina i sina sk fredssträvanden visar var hans intresse ligger. Inte för att han nödvändigtvis föredrar Putin men uppenbart föredrar han att Ryssland står som segrare då det skulle kosta USA mindre kortsiktigt (läs under hans mandatperiod). De långsiktiga konsekvenserna av detta intresserar honom inte alls.

Jo, Trump har intresse av tex mineraler i Ukraina. Men om han får slut på kriget så slipper fler dö? Vad spelar lite mineraler för roll då?

Är det bättre att vi maler på som vi gjort nu i 3 år till? Vad hade du själv valt om du bott i Ukraina och krigat 3 år och kanske flera av dina nära hade dött? Ge bort lite mineraler och slippa kriga mer, eller kriga på och riskera att dö?

Det är så lätt för oss som sitter säkert i Sverige att ha åsikter som bygger på någon slags moral när dom riskerar livet i Ukraina.

• Anonym (Mx)
    Tukt skrev 2025-02-19 18:12:34 följande:
    Så du menar att vända ett lands utrikespolitik och de pågående samarbeten 180-grader på, under en tidsrymd av några få veckor. Det är positivt för Europa?
    Det är såklart jobbigt för Europa att klara sig utan USAs miljarder och beskydd. Men ja, det är konstruktivt att vi tvingas mobilisera en egen arme. 2 länder som sticker ut lite är Finland och Polen. Dom har inte likt Sverige skruvat ner försvaret till ett minimum och förlitat sig på andra nationer.

Det kommer att ta tid för Sverige och Europa, men det är dags att klippa navelsträngen.
  • Anonym (Mx)
    Överste Senap skrev 2025-02-19 18:37:13 följande:
    Var var jag nämnt mineraler?  Är du så korkad att du tror att ukrainarna får vara i fred under ryskt styre? De kommer att lida på samma sätt som idag men få dra det inte som krig utan som en intern rysk angelägenhet. Det är väldigt tydligt vad ukrainarna själva vill. Att du har ryska skygglappar är bara beklagligt. 

Varför är du nedlåtande i en helt vanlig diskussion?

Nä, jag tror inte att Ukraina får vara ifred under ryskt styre. Varför läser du in saker som jag inte skrivit? Min gissning till detta är att du till viss del är polariserad och inte vill diskutera ur olika perspektiv. Rätta mig gärna om jag har fel.

För att du ska få en bild av vart jag står så tycker jag att länderna i Europa skulle gått in militärt i Ukraina från början för att visa att man inte flyttar geografiska landsgränser på detta sätt i modern tid. Men alla europeiska ledare hade fullt upp med att avgöra och bestämma sig(och det tog lång tid) för om man kunde skicka några pansarvagnar. Sedan ett nytt beslut efter ett par månader att man kanske även kunde skicka några artilleripjäser. För att efter hundra år (något överdrivet) även skicka några flygplan. Känns mer som att dom var bekymrade över vad omvärlden skulle tycka än att Ukraina faktiskt behövde det.

• Anonym (Mx)
    Anonym (Wtf) skrev 2025-02-19 18:47:23 följande:
    Håller du med Trump om att det var Ukraina som startade kriget? Anser du Zelensky vara en diktator i högre grad än Putin? 
    Nej, jag anser att Putin startade kriget. Jag vet att det låg saker och bubblade mellan Ukraina och Ryssland, men att gå in militärt som Putin gjorde hör inte hemma i vår moderna värld. Det borde ha gått att förhandla.

Putin ville nog visa kraft och makt, men efter att som världens största land malt på i 3år, så verkar parterna hyfsat jämna. Visst har Ukraina fått stöd ekonomiskt, men Ryssland har haft hjälp av Nordkorea, Wagnergruppen, Belarus och Iran.

Lite snopet måste det ändå kännas för herr Putin.
  • Anonym (Mx)
    Anonym (S) skrev 2025-02-19 19:01:46 följande:

Men om Trump verkligen bryr sig om folket i Ukraina, varför ställer han sig inte på deras sida när de ska förhandla med Putin? Varför säger han inte åt Putin att han borde slutat kriget för länge sedan, det är ju hans fel som invaderat Ukraina. 

Lite mineraler? Tror du folk är korkade vara för att de inte gillar Trump? 

Jag anser att det är naivt att tro att några världsledare går runt och känner genuint på det sättet du framhåller. Däremot tror jag att många skulle vilja avsluta konflikten, men vill inte själva hamna i onåd. Precis som att man inte vågar gå in och gå emot en mobbare för att risken att man själv åker på stryk är stor.

Nu har jag inte en aning om detta, men om Trump helt skulle förkasta allt Putin står för så skulle det inte finnas minsta chans att hitta en lösning.

Svar på tråden Fred i Ukraina