Anonym (Steve) skrev 2025-02-19 18:11:14 följande:
Gör han det? Han vill ju att usa ska äga, investera och fredsbevara Gaza?
Om Europa bygger en armé så är egentligen inte det något som i realiteten gynnar usa, tvärtom. Det visar på dålig strategiförmåga. Kriget i Ukraina borde från usa:s håll behandlas som en pseudokrigsföring mot usa:s faktiska fiende Ryssland. Dvs att de utrustar annat land (Ukraina) för att försvaga sin egna fiende.
Om han nu inte planerar att alliera sig med Putin förstås och driva ett krig mot Europa. Gissar att det kan förhålla sig på det sättet. Han vill ju ta över Grönland från ett europeiskt land, militärt om det ska behövas. I Gaza så behöver även Europa reagera då det skulle innebära ett brott mot mänskliga rättigheter.
Vad tror du?
Jag kan hålla med om att det på sikt kan bli ett problem för Trump om Europa bygger upp en stark arme och ger sig in i leken. Men som det sett ut hittills så har USA betalat oerhört mycket till olika organ som gynnat oss i Europa. Jag tror att han vill dra ner på kostnaderna för USA.
Han har ju tex sett över bidragssystemet nyligen där det betalats ut bidrag till personer som var över 300år gamla, vilket ju är rätt omöjligt. Han stramar åt och styr upp USAs ekonomi helt enkelt.
Nä, jag tror inte att Trump kommer alliera sig med Putin. Däremot är det inte viktigt för honom att visa totalt förakt och lobba för sin egna höga moral. Jag tycker att det var fel av Ryssland att gå in i Ukraina, men våra egna politiker i Europa har inte lyckats speciellt bra under 3års tid. Det bara pratas och så skjuter man till lite vapen och fortsätter låta massa ukrainare och ryssar dö i ett malande krig.