Inlägg från: Anonym (S) |Visa alla inlägg
  • Anonym (S)

Fred i Ukraina

Nej, det tror jag inte. Tidsfristen har redan gått ut. 

• Anonym (S)
    Anonym (Mx) skrev 2025-02-19 14:48:24 följande:
    Om det blir en fredsuppgörelse efter att Trump har haft långa möten med båda parter så är det väl visst USAs förtjänst till stor del, eller hur tänker du då?

USA försöker hitta en lösning som båda parter går med på. Otroligt svårt i nuläget såklart.
    Varför ljuger du? Han vill hitta en lösning där han vinner så mycket som möjligt samt att Putin går med på det. Ukrainas bästa är inte hans fokus. Han sade t om att Ukraina startat kriget och det är deras eget fel att de inte avslutat det ännu.
  • Anonym (S)
    Anonym (Mx) skrev 2025-02-19 18:32:41 följande:

Jo, Trump har intresse av tex mineraler i Ukraina. Men om han får slut på kriget så slipper fler dö? Vad spelar lite mineraler för roll då?

Är det bättre att vi maler på som vi gjort nu i 3 år till? Vad hade du själv valt om du bott i Ukraina och krigat 3 år och kanske flera av dina nära hade dött? Ge bort lite mineraler och slippa kriga mer, eller kriga på och riskera att dö?

Det är så lätt för oss som sitter säkert i Sverige att ha åsikter som bygger på någon slags moral när dom riskerar livet i Ukraina.

Men om Trump verkligen bryr sig om folket i Ukraina, varför ställer han sig inte på deras sida när de ska förhandla med Putin? Varför säger han inte åt Putin att han borde slutat kriget för länge sedan, det är ju hans fel som invaderat Ukraina. 

Lite mineraler? Tror du folk är korkade vara för att de inte gillar Trump? 

• Anonym (S)
    Anonym (Mx) skrev 2025-02-19 18:36:56 följande:
    Det är såklart jobbigt för Europa att klara sig utan USAs miljarder och beskydd. Men ja, det är konstruktivt att vi tvingas mobilisera en egen arme. 2 länder som sticker ut lite är Finland och Polen. Dom har inte likt Sverige skruvat ner försvaret till ett minimum och förlitat sig på andra nationer.

Det kommer att ta tid för Sverige och Europa, men det är dags att klippa navelsträngen.
    Så du tycker inte att den fria världen ska hålla ihop mot diktaturer?
  • Anonym (S)
    Anonym (Mx) skrev 2025-02-19 21:11:33 följande:
    Tycker du kör vidare på oppositionens retorik när det viktigaste är att underminera Trump genom att säga att han är senil eftersom han sa att Ukraina startade kriget.

Jag håller dock med om att han har fel i detta. Men att han skulle vara senil bara pga detta uttalande har jag inga bevis på. Det låter mer som förtal, förminska eller att försöka underminera vederbörande. Vilket troligtvis är skälet att frågan formuleras på det sättet.
    Så du menar att han ljuger medvetet?
  • Anonym (S)
    Anonym (Mx) skrev 2025-02-19 21:18:33 följande:
    Men det vill man inte skriva om i europeisk media. Vi nedmonterar landet militärt, skiter i detta avtal och förlitar oss på att USA forskar, rustar och producerar militärt så att dom kan skydda oss.
    Menar du att Trump ljuger medvetet om att Ukraina startade kriget? 
  • Anonym (S)
    Anonym (Mx) skrev 2025-02-19 22:25:47 följande:
    Anonym (Steve) skrev 2025-02-19 21:50:58 följande:
    Jag undrar också om han ljuger medvetet eller om han tror att Ukraina startade kriget.

Det är ju uppenbart att Trump har blivit utsatt för en påverkanskampanj i alla fall. Ingen är immun för sånt. Han blir då en talesperson för den propagandan i så fall då hans inflytande påverkar andra.

Min gissning är att det uttalandet underlättar förhandlingarna med Ryssland. Trump är strateg, troligen inte dement som tidigare hävdats.

Så han ljuger medvetet, enligt dig. 

Tycker du det är ok att ändra på fakta så att historia skrivs om? Att en demokratiskt vald president gör så att en diktatur ser ut som den som blivit anfallet av ett annat land?

Är det ok att resonera så i Mellanöstern också? Att säga att det var Israel som anföll så att det underlättar förhandlingarna?

• Anonym (S)
    Tow2Mater skrev 2025-02-20 00:50:10 följande:
    Eller kanske inget av det? Han kanske tycker Ukrainas president hanterade det fel, och om Trump var i hans sits hade han hanterat det annorlunda?

www.yahoo.com/news/trump-says-ukraine-surrendered-russia-023945862.html

Som Putin, diktatorn, menar du? Ja, Trump gjorde samma sak med valet 2020. 

Antingen är han dement eller så ljuger han om uppenbara fakta. Att skylla på att han uppfattar något så radikalt annorlunda än resten av världen är ju att säga att man är korkad . 

• Anonym (S)
    Anonym (Viktigaste att dödandet slutar så fort som möjligt) skrev 2025-02-21 11:57:32 följande:

Jag vet inte säkert, men kanske Trumps tillträde kan öka sannolikheten för en snabbare fred.

Det viktigaste är att dödandet slutar så fort som möjligt. För min del stöder jag båda sidors vapenvägrare - individer som  VARKEN vill dö eller slåss för mördaren putte eller för Ukraina. För min del ansökte jag om och fick vapenfritt på den allmänna värnpliktens tid, men det går nog inte så lätt i Ryssland och Ukraina. jag stöder de som flyr från mobilisering till både Ukrainas och Rysslands arméer.

Kan en vapenvila och sedan en fred uppnås är det bra. Varje enskilt liv är viktigare än alla territorier.

Tycker du samma om kriget på Gaza? Att Israel ska lägga ner vapnen så att fler inte ska dödas? Att det är viktigare än alla territorium?
  • Anonym (S)
    Tom Araya skrev 2025-02-21 23:01:44 följande:

Trump verkar inte veta vilken fot han ska stå på.... I ena stunden säger han att han bara haft initiala samtal med Ryssland och att Ukraina kommer att bjudas in när de riktiga förhandlingarna blir av... I andra stunden säger han att Ukraina har bjudits in till förhandling och nekat... Har gubben gått och blivit senil?

Han är senil, han klarar inte av att hålla reda på sina lögner. 

Lite kul om han skulle falla på det han anklagar Biden för. 

• Anonym (S)
    Anonym (X) skrev 2025-03-04 15:12:00 följande:
    Jag har vare sig läst eller hört konversationen innan men ser nu att Zelensky hade kunnat hålla käft om att man "minsann förhandlat med Putin förr" och han har bara brutit alla löften så "vilken diplomati då, menar du JD?"

Det där var inte Zelenskys smartaste move som politiker.
    Tvärtom, de två behöver höra sanningen. Att vika sig för Tump är ingen merit, det är bara ryggradslösa som gör det. 
  • Anonym (S)
    Tow2Mater skrev 2025-03-12 11:59:01 följande:
    'En talesperson från det amerikanska utrikesdepartementet vill varken bekräfta eller dementera uppgifterna till Kyiv Post'. Det är bara Kyiv Post som har skrivit detta, rubriken som Tom gav är missvisade.
    Klart han måste, Trump bestämmer. Och även om Trump dementerar idag så kan han ju bekräfta imorgon. Så det är inget konstigt svar från administrationen i USA. Tvärtom, det visar bara att det de tycker idag har de en annan åsikt om imorgon. De ändrar sig hela tiden. 
Svar på tråden Fred i Ukraina