-
Om grundtanken bara var att amerikaner skulle dö för Sverige så kan nog medlemskapet i NATO ses som en missräkning.Anonym (!) skrev 2025-03-01 00:40:10 följande:Att gå med i Nato verkar ju just nu som ett otroligt misstag eller hur?
-
En fd dokusåpaskådis (Trump), en fd komiker (zelenskyj), en person från ett socioekonomiskt utsatt område (Vance) som i direktsändning skulle förhandla fram ett avtal och folk är förvånad att det inte gick så bra...Anonym (Mia) skrev 2025-03-01 10:27:33 följande:Väl uttryckt.
Frågan är om det där samtalet inför pressen var förberett innan och utgången. Jag undrar. -
Att många inte tycker om Trump och har ett intresse av att måla fan på väggen innebär inte att NATO slutat existera. Däremot är det en god idé att den europeiska sidan av den transatlantiska länken börjar ta ansvar för sitt eget försvar.KillBill skrev 2025-03-01 14:10:23 följande:
Syftet med Sveriges Natomedlemskap var att stärka den transatlantiska länken och säkerställa Sveriges säkerhet genom samarbete med andra Nato-medlemmar. Efter någon månad med Donald Trump som president kan man dock ifrågasätta om den transatlantiska länken fortfarande existerar..
-
Valt sida eller bara valt att strunta i Ukraina?Anonym (Trötter) skrev 2025-03-01 17:45:46 följande:Att Europa borde ta mer ansvar för sitt försvar håller jag med om. Dock känns det problematiskt att Nato:s största medlem väljer Rysslands sida i deras anfallskrig i vårt närområde.
-
Du låter som ett rysstroll som vill slå in en kil mellan USA och Europa.Anonym (Antiextremist) skrev 2025-03-05 21:54:37 följande:Nej. Så är det inte. Läser man dina inlägg är det mycket tydligt att du stödjer allt som Trump gör och säger. Trump srödjer nu Ryssland och är Putins bästa vän. Ryssland är ett hot mot Sverige. Det är uppenbart att de som stödjer Trump är fientliga mot Sverige.
-
Men utan stöd av väst så är det slut. Då blir ett fredsavtal eller total underkastelse de enda alternativen.Tom Araya skrev 2025-03-06 14:11:47 följande:Jag förstår din tanke, men du (eller någon annan utifrån) ska inte bestämma över ukrainarnas huvud när det är dags för dem att sluta strida och söka fredsavtal.
Så frågan är vilka realistiska alternativ Ukraina har om USA bestämmer sig för att tvinga fram ett fredsavtal. Lyssnar man på vad som sägs så är de många som varnar för att Europa inte har tillräcklig kapacitet (eller vilja) att stödja Ukraina om USA drar tillbaka sitt stöd. -
Ett Rysstroll letar upp kontroversiella frågor och försöker så split och splittring för att lamslå samhället. Det vill säga den vanliga söndra och härska taktiken fast på internet.Anonym (Antiextremist) skrev 2025-03-06 15:32:19 följande:😅😅😅 kan du förklara på vilket sätt är jag rysstroll? Är inte det väldugt tydligt att jag är starkt mot Ryssland? Stödjer du Trump och det han gör?
Inget skulle glädja Ryssland, Kina och Iran mer än att lyckas slå in en kil mellan Europa och USA. -
Fast våldtäkter, tortyr, mord och massgravar är ju vad som utmärker ett krig medan en fred brukar innebär en drastisk minskning av massgravar. Så om du inte vill ha fler massgravar är fred ett säkrare kort än ett fortsatt krig.Padirac skrev 2025-03-06 18:19:10 följande:
Det är lätt för dig att säga och tycka att 'fred' är bättre än det ryska anfallskiget mot Ukraina.
Det är lätt för dig då det nte är du som ska våldtas, torteras, mördas och sen kastas i en massgrav under den fred du vill tvinga på Ukraina.
-
Det är själva splittringen som är huvudsaken för Putin. Vad enskilda rysstroll påstår att de tycker om Putin är ointressant eftersom det Putin eftersträvar är att splittra, söndra och härska.Anonym (Antiextremist) skrev 2025-03-07 13:37:06 följande:😂😂😂😂😂 Du missförstår och förvränger. Hade jag varit rysstroll skulle jag inte skriva mot Ryssland. De som stödjer Trump stödjer även Ryssland. Sådana personer är ett hot Sverige.
Du svarade inte på min fråga. Stödjer du Trump? -
Putin (som är en före detta KGB överste) inser naturligtvis hur viktigt det är att skapa splittring i de demokratier som annars skulle kunna ställa sig i hans väg.Anonym (Antiextremist) skrev 2025-03-08 21:40:52 följande:Och du svamlar igen och duckar för min fråga:
Ta till exempel Palestinademonstrationerna där människor i västerländska demokratier uppviglas mot Israel.
Eller de miljörörelser vars kärnkraftsmotstånd fick Tyskland att sätta sig i Putins knä.
Eller de ständiga försöken att genom angrepp på Trump försöka få Europa att bryta alla band med USA för att därmed kunna försvaga NATO.
Sånt är mumma för Putin. -
En samtal med Jonas Kjellén, som är Rysslandsanalytiker vid Totalförsvarets forskningsinstitut (FOI), där det pratas om den ryska armens tillstånd efter tre år av krig mot Ukraina.
Intressant för de som vill veta i vilket tillstånd den ryska armen befinner sig i och inte av ideologiska skäl är tvungna att välja bort källor som skulle kunna vidga deras vyer.
Hotspot: I vilken kondition a?r den ryska arme?n? ( 8 mars 2025):
-
Min poäng är att folk borde vara försiktig och inte låta sig dras med av falska profeter som bara är intresserad av att splittra samhället.Tom Araya skrev 2025-03-10 21:38:59 följande:Fred i UkrainaRätt på alla punkter.
Dock verkar din slutsats vara att det är Europas fel att relationen mellan Europa och USA försämras, det håller jag inte med om.
Trump går Putin till mötes och därför försämrar relationen till Europa, så det är dubbelt gynnande av Putins sak från Trumps håll.
Min slutsats är att europeiska politiker borde uppföra sig som politiker och inte komma med barnsliga utspel som grumlar relationerna till USA. För om fyra år (eller tidigare) har USA en ny president och då kanske Europa behöver USA:s kärnvapenparaply och hjälp med underrättelseverksamhet.
Kritik mot förd politik är en sak men det ensidiga hatet mot Trump är bara korkat. -
Det är konsekvenserna för Europa som intresserar mig.Tom Araya skrev 2025-03-15 12:26:16 följande:Tvärt om, Trumps styre borde ge konsekvenser för USA utav de försämrade relationerna med Kanada, Mexico och Europa, för det minskar risken för att amerikanska väljare röstar fram en sådan stolle som Trump igen.
Att straffa det amerikanska folket för att de valt "fel" president är inget som jag är intresserad av. -
Tycker du att folket i demokratier skall bestraffas för att de "röstat fel"?Padirac skrev 2025-03-15 13:20:49 följande:Finns det folk som du tycker det inte är 'intressant att straffa' för att de valt 'fel' politiska makthavare?
Europeer, ryssar, iranier, palestinier, ukrainare... -
Så om amerikanerna visste om att Sverige fanns och hade åsikter om att Liberalerna satt i regeringen så vore det bra om amerikanerna slutade köpa stål, kemikalier, träprodukter och transportfordon från Sverige för att straffa de väljare som röstade på Liberalerna.Tom Araya skrev 2025-03-16 15:13:11 följande:Det är det normala, att ett lands folk få ta konsekvenserna av den politiska makt de röstat fram, även de som röstade på annat alternativ. Så fungerar det i alla länder, även i Sverige.
Det eftersom "Det är det normala, att ett lands folk få ta konsekvenserna av den politiska makt de röstat fram" oavsett om de röstat för den politiska makten eller inte.
Finns det fler demokratier än USA där väljarna röstat fel och borde bestraffas? -
Idag lånar USA pengar för att ge bort till andra länder. Ränteutgifterna är högre än försvarsanslagen. Om inget görs riskerar USA att någon gång i framtiden få ställa in betalningarna och om det händer kollapsar världsekonomin.Padirac skrev 2025-03-16 16:51:50 följande:Jag ser inget fel i internationellt bistånd till behvande, även en del andra ondgör sig över att staten ger bort 'andras' pengar. Trump, MAGA och alternativhögern hör väl till de senare liksom en del deltagare i trådarna här på FL.
Det är mot den bakgrunden USA genomgår det ekonomiska stålbad som skulle gjorts långt tidigare. Men ingen tidigare president har varit tillräckligt rubbad för att försöka. Troligen kommer vi att få se en indragning av amerikanska militärbaser och en hel del annat innan det är klart. -
Jag är faktiskt genuint nyfiken på hur du hade tänkt dig att den vinsten skulle se ut.AndreaBD skrev 2025-03-20 12:07:26 följande:
Redan Joe Biden har ju gett Ukraine för lite vapen. Man hade kunnat hjälpa Ukraina att VINNA kriget. Det kommer att visa sig vara ett stort misstag att man inte gjort det.
Tycker du att Biden bord gett Ukraina kärnvapen så att Ukraina skulle kunna hota sig till ett slut på kriget och kräva ett stort krigsskadestånd?
Tänkte du att att Ukrainska stridsvagnar skulle inta Moskva och tvinga Ryssland till underkastelse?
Tänkte du att fler artilleripjäser skulle få Ryssland att be om ursäkt, lämna Ukraina och erkänna att de gjort fel?
Eller har du någon annan vision om hur en Ukrainsk vinst skulle se ut? -
Åsikten att kriget måste fortsätta tills Ryssland är så utarmat att de inte kan hota någon annan randstat har varit vanlig även i det här forumet. Så att det finns ett visst motstånd mot att kriget upphör är föga förvånande.Tow2Mater skrev 2025-03-20 17:01:38 följande:Trump vill iallafall stoppa dödandet nu, medan andra verkar vilja det ska fortsätta medans de utreder och fortsätter försöka komma överens om sina långsiktiga lösningar.
-
Europa var fullt beredd att låta USA lösa problemet. Tyvärr är det nya styret i USA inte intresserad av lösa ett problem som de anser vara Europas ansvar. Så även om det inte är en tröst för Ukrainarna så har Europas ledare till slut tvingats inse att de har ett eget ansvar för sin säkerhet.Cheers skrev 2025-03-23 14:29:07 följande:Europa var fullt beredda att stoppa Putin när USA var med på båten. Nu när Trump har gått över till fiendelägret blir det svårare för Europa ensamt.
-
En amerikansk president som sätter USA först. Vilken skräll. En "vi var naiva" på Europanivå och alla gick från "NATO och USA skall rädda oss från den stora stygga Ryssen" till "USA är vår fiende" över en natt.Cheers skrev 2025-03-23 15:58:12 följande:Jodå, fast jag tror att det också handlar om en bredare strategi där ledstjärnan är America first som innebär att USA inte ska engagera sig överhuvud taget i utländska problem och konflikter annat än om det gynnar USA.