Inlägg från: Tom Araya |Visa alla inlägg
  • Tom Araya

Fred i Ukraina

Anonym (Steve) skrev 2025-02-19 14:06:40 följande:
    Fred i Ukraina

Kommer Usa att skapa fred i Ukraina nu?

Nja...

Vapenvila, kanske varaktig. Men fred är tveksamt. USA har ju med Ryssland kommit överens om villkor som är fullständigt orimliga för att inte säga omöjliga för Ukraina att uppfylla och då blir ju Ukraina "skyldiga" till fortsatt krig och då drar USA in allt stöd.
  • Tom Araya
    Anonym (Mx) skrev 2025-02-19 18:32:41 följande:

Jo, Trump har intresse av tex mineraler i Ukraina. Men om han får slut på kriget så slipper fler dö? Vad spelar lite mineraler för roll då?

Är det bättre att vi maler på som vi gjort nu i 3 år till? Vad hade du själv valt om du bott i Ukraina och krigat 3 år och kanske flera av dina nära hade dött? Ge bort lite mineraler och slippa kriga mer, eller kriga på och riskera att dö?

Det är så lätt för oss som sitter säkert i Sverige att ha åsikter som bygger på någon slags moral när dom riskerar livet i Ukraina.

Men det är okej för dig att det bestäms av USA?

Borde det inte vara Ukrainas val?
  • Tom Araya
    Anonym (xyz) skrev 2025-02-19 20:50:48 följande:

Men varför i hela världen skall Trump förhandla för? Är det inte Ukraina som ska förhandla om den egna freden?

Det förutsätter att det finns en förhandlingspart som är villig att förhandla.
  • Tom Araya
    Anonym (S) skrev 2025-02-19 21:39:28 följande:
    Menar du att Trump ljuger medvetet om att Ukraina startade kriget? 
    Anonym (Steve) skrev 2025-02-19 21:50:58 följande:
    Jag undrar också om han ljuger medvetet eller om han tror att Ukraina startade kriget.

Det är ju uppenbart att Trump har blivit utsatt för en påverkanskampanj i alla fall. Ingen är immun för sånt. Han blir då en talesperson för den propagandan i så fall då hans inflytande påverkar andra.
    Carl Bildts kritik mot USA: ?Ett team av amatörer? - Nyheter (Ekot) | Sveriges Radio

Zelenskyj: Trump är fångad i desinformationsbubbla

• Tom Araya
    Tow2Mater skrev 2025-02-20 22:42:56 följande:
    Krig eller fred har båda sina pris. Inget är gratis. Vet du, jag hade en farfar som stred. Att han överlevde var mycket värt för mig, mer än lite territorium. Det handlar om att inse vad som är realistiskt och inte, det finns inte en mall som passar allt och alltid.

Vad ska du ge upp för att försvara europa nu då? Gå ut i kriget? Skicka 90% av din lön til Ukraina?
    Din slutsats är alltså att den aggressiva ska få vad den vill ha för att inte spilla liv!?

Finns det någon ände på det?

Finns det utrymme för icke aggressiva länder och deras folk?

Liven som spills när invasionsmakten rensar ut de områden de tagit över räknas inte?
  • Tom Araya
    Anonym (Me) skrev 2025-02-20 22:22:29 följande:
    Trump vill ju se Europa lida lite ser de ut som och vi får ju skylla oss själva lite i EU vi ser ju alltid usa som pappa som ska gå in å fixa allt , han vill väl göra usa till ett starkare land med ryssarna å Kina så kan ju de styra världen rätt bra sen .
    USA blir inte starkare internationellt genom att ge utrymme för Kina och Ryssland att växa sig starkare. De konkurerar om samma position och det har fungerat hyfsat hittills genom att inte krockat alltför mycket geografiskt, även om Kina rent ekonomiskt expanderar långt utanför sina egna gränser.
  • Tom Araya

Ryssland har bråttom.
    Med nuvarande ekonomi och sanktioner har de kanske ett år. Med fler och hårdare sanktioner kan tiden kanske förkortas.
    Sedan havererar Rysslands ekonomi.

• Tom Araya
    Tow2Mater skrev 2025-02-21 14:47:53 följande:
    Låter mest som filosofiska tankar... Ser du ett slut?
    Jag ser ett slut, men det är tydligare med en Ukrainsk seger än där Ryssland vinner.

Det är stor risk att Ukraina precis som Georgien bara är en destination på en längre resa för Ryssland.

Ryssland är idag den typ av makt som världen måste hålla kort, mycket kort, annars blir den väldigt farlig långt utanför de ryska gränserna.
  • Tom Araya
    Anonym (Viktigaste att dödandet slutar så fort som möjligt) skrev 2025-02-21 11:57:32 följande:

Jag vet inte säkert, men kanske Trumps tillträde kan öka sannolikheten för en snabbare fred.

Det viktigaste är att dödandet slutar så fort som möjligt. För min del stöder jag båda sidors vapenvägrare - individer som  VARKEN vill dö eller slåss för mördaren putte eller för Ukraina. För min del ansökte jag om och fick vapenfritt på den allmänna värnpliktens tid, men det går nog inte så lätt i Ryssland och Ukraina. jag stöder de som flyr från mobilisering till både Ukrainas och Rysslands arméer.

Kan en vapenvila och sedan en fred uppnås är det bra. Varje enskilt liv är viktigare än alla territorier.

Utan stridande hade hela Ukraina nu varit i rysk kontroll och utrensat från oponenter, sedan hade Ryssland vänt sig mot Moldavien och sedan...
Svar på tråden Fred i Ukraina