• Anonym (Steve)

Fred i Ukraina

Kommer Usa att skapa fred i Ukraina nu?

• Svar på tråden Fred i Ukraina
  • Padirac
    Tow2Mater skrev 2025-03-23 17:35:11 följande:
    Ingen aning hur det skulle fungerat, det vet man bara efteråt. Men de som inte ansåg det skulle fungera borde ju steppat upp och gjort något annorlunda då, eller hur?
    Så att Ryssland inte höll avtalet är de andras fel, de som inte skrev under avtalet om de inte trodde på det?

Blame game som inget annat Tomte

Det rimliga vore att anse att de som skrev på avtalet höll det.
  • AndreaBD
    Anonym (Steve) skrev 2025-03-23 15:01:55 följande:

Trump har ju uttalat sig med att han har fått för sig att eu startades för att krossa usa. Det är ju absurt

Ja, det är absurd. 
  • Padirac

Det visar att den av Trump och Vance  föreslagna vägen är provad och funnen att inte fungera.

Precis vad Zelenskyy sa i ovala rummet då han blev påhoppad av de som försöker skynda på 'den ryska freden' innan Rysslands ekonomi skadas för mycket..Död

'Den ryska freden' innebär terror, våldtäkter, tortyr, massmord och nedmontering av det ukrainska samhället till en rysk lydstat och utrotning av det ukrainska folket. 

Tow2Mater skrev 2025-03-23 16:33:51 följande:
    Rysslands invasion av Georgia?

www.politifact.com/factchecks/2016/jul/03/tom-cotton/tom-cotton-hillary-clinton-pushed-reset-russia-mon/
  • Tow2Mater
    Anonym (Steve) skrev 2025-03-23 15:01:55 följande:

Trump har ju uttalat sig med att han har fått för sig att eu startades för att krossa usa. Det är ju absurt

Tycker du verkligen to "screw" oversätts att krossa?
  • Tow2Mater
    Padirac skrev 2025-03-23 18:40:48 följande:

Det visar att den av Trump och Vance  föreslagna vägen är provad och funnen att inte fungera.

Precis vad Zelenskyy sa i ovala rummet då han blev påhoppad av de som försöker skynda på 'den ryska freden' innan Rysslands ekonomi skadas för mycket..Död

'Den ryska freden' innebär terror, våldtäkter, tortyr, massmord och nedmontering av det ukrainska samhället till en rysk lydstat och utrotning av det ukrainska folket. 

Vi kan bara ge en ny reset button till Ryssland.
  • Tow2Mater
    AndreaBD skrev 2025-03-23 18:35:57 följande:
    Ja, det är absurd. 
    Detta är vad Trump sa, det handlar om handelstullarna (som EU har mot USA):

"They don't accept our cars, they don't accept essentially our farm products. They use all sorts of reasons why not, and we accept everything from them, and we have about a $300bn (£237bn) deficit with the European Union."

He added: "The European Union, it was formed in order to screw the United States.

news.sky.com/story/donald-trump-says-eu-was-formed-to-screw-the-united-states-and-threatens-25-tariffs-13317606

• Anonym (Mia)
    Tow2Mater skrev 2025-03-24 01:18:25 följande:

"They don't accept our cars, they don't accept essentially our farm products. They use all sorts of reasons why not, and we accept everything from them, and we have about a $300bn (£237bn) deficit with the European Union."

He added: "The European Union, it was formed in order to screw the United States.

news.sky.com/story/donald-trump-says-eu-was-formed-to-screw-the-united-states-and-threatens-25-tariffs-13317606

Varför hoppar Trump över faktumet med den skärande kvalitetsbristen på båda produktgrupperna ovan från USA. Det undrar jag. Man hade ju kunnat tro att han skulle gilla när marknaden styr.
  • Padirac

Trump är inte för marknadsekonomi där produkter tillverkas och resurser utnyttjas för de är billigast.

Trump verkar förespråka någon sorts merkantilism där makt och pengar och resurser samlas nationellt. 

• AndreaBD

Jag är ingen expert på handel, men jag vet att det inköparen som betalar tull-avgifterna. Om jag köper något från t.ex. Kina så får jag betala tull. Och inom EU betalar man inte det. Så, om Trump lägger på tull så är det amerikanerna som köper sakerna som betalar tullen. Visst, försäljaren kan ju då känna sig tvungen att sänka priset för att det annars inte kommer att finnas intresse av varorna. Visserligen. Men det kan de inte alltid göra.

Och självklart har inte EU grundats för att jävlas med USA. Det är inget konstigt med att man börjar skapa avtal med sina grannländer. Men det är förstås ett typiskt exempel på att Trump ser sig själv och sitt land som centrum i världen. Övriga länder räknas inte. 
  • AndreaBD

Jag är ingen expert på handel, men jag vet att det inköparen som betalar tull-avgifterna. Om jag köper något från t.ex. Kina så får jag betala tull. Och inom EU betalar man inte det. Så, om Trump lägger på tull så är det amerikanerna som köper sakerna som betalar tullen. Visst, försäljaren kan ju då känna sig tvungen att sänka priset för att det annars inte kommer att finnas intresse av varorna. Visserligen. Men det kan de inte alltid göra.

Och självklart har inte EU grundats för att jävlas med USA. Det är inget konstigt med att man börjar skapa avtal med sina grannländer. Men det är förstås ett typiskt exempel på att Trump ser sig själv och sitt land som centrum i världen. Övriga länder räknas inte. 
Svar på tråden Fred i Ukraina