• Alvarsmamma

Skärmfri barndom

Hej! 

Jag och min sambo vill gärna att vår son ska få växa upp i en så skrämfri miljö som möjligt men förstår ju såklart att han kommer att påverkas av den yttre miljön med förskola, kompisar och kusiner. Har ni några matnyttiga tips för oss? Helst skulle vi ju inte vilja sätta en platta/mobil i handen på honom förrän han är typ 10 minst 🙈

Mvh Nybliven morsa 

• Svar på tråden Skärmfri barndom
  • Anonym (Linn)

Det är förmodligen inte klasskompisarnas enda intresse men ibland kanske de vill umgås med skärm också? Om ditt barn är det enda i klassen som inte får använda skärm så kommer det att anses udda eller räknas bort. Mina barn har spelat en del de senaste dagarna mellan febertopparna  med klasskompisar (oskyldiga spel) när influensan härjar och halva klassen är hemma. De använder nu även nätet (ihop med kompisarna) för att hitta experiment att göra (enkla sådana som exempelvis inkluderar godisbitar eller annat som
    finns hemma). Jag tycker det är hel ok. De gillar även tutorials av olika slag gällande hur man tecknar eller annat pyssel. Jag önskar sådant hade funnits när jag var liten!

Spucks skrev 2025-03-09 08:06:07 följande:
    Om mina barns kompisarnas enda intresse är skärmar, behövs det inte skärmar för mitt barn utan andra kompisar.
  • Anonym (Sparven)
    Anonym (Linn) skrev 2025-03-09 08:29:40 följande:

Det är förmodligen inte klasskompisarnas enda intresse men ibland kanske de vill umgås med skärm också? Om ditt barn är det enda i klassen som inte får använda skärm så kommer det att anses udda eller räknas bort. Mina barn har spelat en del de senaste dagarna mellan febertopparna  med klasskompisar (oskyldiga spel) när influensan härjar och halva klassen är hemma. De använder nu även nätet (ihop med kompisarna) för att hitta experiment att göra (enkla sådana som exempelvis inkluderar godisbitar eller annat som
    finns hemma). Jag tycker det är hel ok. De gillar även tutorials av olika slag gällande hur man tecknar eller annat pyssel. Jag önskar sådant hade funnits när jag var liten!

Ja, att leva som på 1800-talet när vi lever på 2000-talet är en dålig idéäven om det finns vissa fördelar med det också.

Det blir lite som att inte se skogen för alla träden. 
  • Anonym (Py)
    Anonym (Linn) skrev 2025-03-09 08:29:40 följande:

Vi går till bibblan och lånar böcker med pyssel, experiment eller annat spännande. Det går utmärkt att läsa sig till i en bok också. Dessutom får man motion under promenaden dit och hem.
  • Anonym (Sparven)
    Anonym (Py) skrev 2025-03-09 08:36:09 följande:
    Vi går till bibblan och lånar böcker med pyssel, experiment eller annat spännande. Det går utmärkt att läsa sig till i en bok också. Dessutom får man motion under promenaden dit och hem.
    Bra där. Fortsätt med det. Poängen är att man inte ska utesluta skärmar och hämma sociala kontakter utan att se till så att barnen får en bred uppväxt.
  • Anonym (Py)
    Anonym (Sparven) skrev 2025-03-09 08:38:02 följande:
    Bra där. Fortsätt med det. Poängen är att man inte ska utesluta skärmar och hämma sociala kontakter utan att se till så att barnen får en bred uppväxt.
    Här använder andra barn inte skärmar i den utsträckningen att någon hamnar utanför. Barnen kommunicerar fortfarande via föräldrar. Vissa spelar lite spel och möts där, men trivs lika bra med att komma hit och spela brädspel, gärna tillsammans med någon av oss föräldrar.
  • Anonym (Sparven)
    Anonym (Py) skrev 2025-03-09 08:41:28 följande:
    Här använder andra barn inte skärmar i den utsträckningen att någon hamnar utanför. Barnen kommunicerar fortfarande via föräldrar. Vissa spelar lite spel och möts där, men trivs lika bra med att komma hit och spela brädspel, gärna tillsammans med någon av oss föräldrar.
    Ja,men då så. Då lever du som jag och flera med mig yrkar för i den här tråden.

Förbjud inte skärmar men kom med alternativ så att skärmarna får en mindre roll.
  • Spucks
    Anonym (Sparven) skrev 2025-03-09 08:16:09 följande:
    Varför skulle det var enda intresset?

Många gamear, tränar fotboll och innebandy t.e.x. 

Och alla andra har skärmar på fritiden om man nu inte letar något konstigt kollektiv.
    Du skrev att barnen utan skärmar får problem socialt då de inte delar intressen med kompisarna. Då antar jag att du utgår ifrån att skärmar är det enda intresse. Annars förstår jag inte din argumentation, för du tror väl inte att kompisar behöver dela alla intressen? Varför skulle ett barn bli utanför för den delar inte ett intresse av flera? Har dina barn fått sociala problem för de inte delar vartenda intresse deras kompisar har?
  • Anonym (Tess)
    Anonym (Py) skrev 2025-03-09 08:36:09 följande:
    Går du till biblioteket med ett febrigt barn? Det är faktiskt inte ok 
  • Anonym (Py)
    Anonym (Tess) skrev 2025-03-09 08:54:40 följande:
    Går du till biblioteket med ett febrigt barn? Det är faktiskt inte ok 
    Spelar du dum nu? Jag får hoppas det...

Självfallet går jag inte dit med ett febrigt barn. Då kan jag gå själv. Eller så får barnen ha det tråkigt. Febriga barn får absolut inte titta på liten skärm ändå, mina brukar ha huvudvärk vid feber och det lindras inte av att anstränga ögonen. En stunds bokläsning kan fungera ändå.
  • Anonym (Tess)
    Anonym (Py) skrev 2025-03-09 08:41:28 följande:

Ja då går det ju bra. Här där jag bor har alla mobil i tvåan och ingen bestämmer träff via föräldrarna längre.

Mina barn har dock så mycket spring i benen att de sällan fastnar en längre tid framför en skärm. De få gånger de fastnar är det lätt att bryta, det räcker att jag eller pappan erbjuder oss att göra något tillsammans. Andra barn kan ha svårare att lägga ifrån sig skärmen, man vet ju inte på förväg vilket barn man får.

Det bästa föräldraskapet är i mitt tycke flexibelt och utan alltför många orubbliga principer. 

Svar på tråden Skärmfri barndom