• Alvarsmamma

Skärmfri barndom

Hej! 

Jag och min sambo vill gärna att vår son ska få växa upp i en så skrämfri miljö som möjligt men förstår ju såklart att han kommer att påverkas av den yttre miljön med förskola, kompisar och kusiner. Har ni några matnyttiga tips för oss? Helst skulle vi ju inte vilja sätta en platta/mobil i handen på honom förrän han är typ 10 minst 🙈

Mvh Nybliven morsa 

• Svar på tråden Skärmfri barndom
  • Aliona
    Anonym (Py) skrev 2025-03-08 18:40:30 följande:

Vi har valt att inte ha särskilt mycket skärmar för barn. Barnen har inte tillgång till internet själva och har inga småskärmar, förutom nioåringen som har en telefon när hon är ensam hemma. Där kan man smsa och ringa. TV har de mer eller mindre fri tillgång till, men vi saknar streamingtjänster.

Barnen, 9 och 5 år, är inte ett dugg utanför på något sätt. Vi talar mycket om varför vi har valt som vi gjort och om både för- och nackdelar. Mina barn läser oerhört mycket och båda barnen har ett mycket avancerat språk för sin ålder. Nioåringen är alldeles hygglig i engelska, trots att hon inte använder skärmar. Min man, som faktiskt är flytande i engelska efter många år i ett engelsktalande land, låter hälsa att de barn som lärt sig engelska via plattan, inte alls är särskilt flytande, utan talar en slangengelska med mängder av fel.

Det är klart att det hade varit lättare för oss föräldrar att sätta en skärm i händerna på barnen. Inte minst vid långresor och restaurangbesök, där vi istället fått jobba för att aktivera barnen och hålla dem på gott humör. Jag tycker dock att vi har fått många fördelar av det. Vid yngsta barnets fotbollsträning i förmiddags, hörde jag ett gäng föräldrar beklaga sig över att deras barn inte vill gå ut i det fina vädret. De ville hellre sitta kvar hemma och spela. Mina ungar studsade ut. De ville så klart passa på att leka i det fina vädret, innan det blir kallare nästa vecka. Det visste mitt äldsta barn, som gärna lyssnar och läser nyheter och diskuterar vad som händer i världen. Allt detta utan skärmar. 

TV-skärmen är väl också en skärm? Eller är den mindre skadlig? 
  • Studentpappa

Våra barn har aldrig fått haft skärm vid matbordet eller på restaurang etc. Men däremot i bilen på långresa ser jag inte någon motsättning att använda det. Det sker inte särskilt ofta på ett år.

Våra är 9 och 13 nu och deras skolor är mobilfria, så upp till sexan fanns inte ens intresset att ta med mobilen hos den äldsta, och den yngsta har en mobil men kollar knappt att den är laddad. För en som kommit förbi tiden med småbarn, är mobilfri skola något jag värdesätter väldigt mycket.

Det fina svenska uttrycket lagom fungerar också på skärmar. 

Ride it like you stole it
  • Aliona

Det är svårt att ha helt skärmfritt liv för barn, för även om ni har skärmfritt hemma så använder förskolan, skolan och fritids ganska mycket skärm. Sen är det högst troligt att barnen rwdan i ganska låg ålder har kompisar som har tillgång till skärm och de får tex spela när de är där. Jag tror det hände när mitt barn var 4-5 första gången att han följt med förskolekompis hem och fått spela. Vi valde själva att se genom fingrarna på det för vi tyckte att kompisar är viktigare än skärmfritt, och det handlar om enstaka tillfällen. 

Oavsett om man vill ha skärmfritt eller begränsad tillgång så tror jag att det viktigaste är att barnet har skärmfria aktiviteter båda utanför huset och hemma så att det inte finns så mycket behov eller tid att sakna skärm. Om ni är ute mycket, sportar, cyklar, är i naturen osv så blir det naturligt skärmfritt. Hemma kan ni läsa, ha mycket pussel, lego, pärlplattor, pyssel osv som tar upp tiden, och involvera barnet i hushållsarbetet, båda med att tex laga mat tillsamnans och att barnet har egna uppgifter de är ansvariga för. 

Det framgår inte riktigt i din ts varför ni vill ha en skärmfri barndom, om det är pga stillasittande, farorna för ögonen och hjärnan eller rädsla för olämpligt innehåll. Det finns ju en hel del bra saker med skärmar också, som tex lärorika barnprogram och utvecklande spel. Beroende på orsaken till varför ni inte vill ha skärmar så kan man också ha en kompromiss där viss skärmanvändning är ok, tex under begränsad tid eller kontrollerat innehåll. 

• Anonym (Sparven)
    Alvarsmamma skrev 2025-03-08 17:46:40 följande:
    Skärmfri barndom

Hej! 

Jag och min sambo vill gärna att vår son ska få växa upp i en så skrämfri miljö som möjligt men förstår ju såklart att han kommer att påverkas av den yttre miljön med förskola, kompisar och kusiner. Har ni några matnyttiga tips för oss? Helst skulle vi ju inte vilja sätta en platta/mobil i handen på honom förrän han är typ 10 minst 🙈

Mvh Nybliven morsa 

Min erfarenhet av sådana barn är att de hamnar efter socialt på ett sätt som vida överstiger vinsterna med skärmfriheten. Mycket bättre att vara restriktiv så att barnet kan dela intressen med vänner.
  • Spucks
    Anonym (Sparven) skrev 2025-03-09 07:53:10 följande:
    Min erfarenhet av sådana barn är att de hamnar efter socialt på ett sätt som vida överstiger vinsterna med skärmfriheten. Mycket bättre att vara restriktiv så att barnet kan dela intressen med vänner.
    Om mina barns kompisarnas enda intresse är skärmar, behövs det inte skärmar för mitt barn utan andra kompisar.
  • Anonym (Sparven)
    Spucks skrev 2025-03-09 08:06:07 följande:
    Om mina barns kompisarnas enda intresse är skärmar, behövs det inte skärmar för mitt barn utan andra kompisar.
    Varför skulle det var enda intresset?

Många gamear, tränar fotboll och innebandy t.e.x. 

Och alla andra har skärmar på fritiden om man nu inte letar något konstigt kollektiv.
  • Anonym (Py)
    Aliona skrev 2025-03-09 07:11:46 följande:
    TV-skärmen är väl också en skärm? Eller är den mindre skadlig? 

Den är absolut mindre skadlig! Dels är den mindre skadlig för ögonen. Barn idag blir närsynta tidigare och tidigare och boven är stirrandet på småskärmar. Små barn kommer också till ortoptist med symptom på översynthet, men har bara spända ögon av att ha stirrat på liten skärm. 

Det är också dåligt för kroppen. Min sjukgymnast berättar hur hon de senaste åren behandlat fler och fler barn med nack- och bröstryggsproblem. Problem som kommer av att de sitter med nedböjt huvud. 

Personligen tror jag också att en tv utan streamingtjänst, där programmet är slut när det är slut och inte återkommer förrän nästa vecka, är sundare än att ha tillgång till femtio avsnitt som bara kan rulla. Man lär sig vänta, längta och så gör man något annat när det roliga programmet är slut och det tråkiga tar vid. 

• Anonym (?)

Se till att det finns alternativ som ni gör tillsammans, högläsning, spel, lego, utflykter, föreningar, böcker, lek

Var goda exempel 

• Anonym (P)

Mobil och dator har gett mina barn en fantastisk möjlighet att ha egen, ej föräldrastyrd, kontakt med tex kusiner och äldre släktingar. Guld värt! 

Spel över nätet gör det också möjligt för dem att leka med kompisar även dagar det inte är möjligt att träffas. 

Båda mina barn har lärt sig engelska genom bla nätbaserade spel och mitt ena barn läser nu engelska på en nivå fyra år framför resten av klassen. 

Mina barn är också kreativa med skärmarna. De gör stop-motion-filmer, dansfilmer, ritar och programmerar spel. 

Man bör begränsa skärm, men att förbjuda dem tar ifrån barnen en underbar möjlighet till kreativitet, lek, social interaktion. 

Jag hade i ert läge begränsat skärmanvändningen, tex genom att inte skaffa en massa spel som man lätt fastnar i. Välj med omsorg vad de tillåts göra. En skärm är inte en pandoras ask som det väller ut faror ur. Det är ni som föräldrar som bestämmer vad man kan göra med den och hur länge. Och om ni, när de blir äldre, tillåter nätbaserade spel - var med. Spela ni också så att ni förstår hur det funkar och vad som kan hända. De kommer förmodligen att spela hos kompisar och då är det bättre att ni är insatta och vet vad de gör. 

Och eftersom ni föräldrar inte använder er av skärm på fritiden i någon större omfattning (förmodar jag), så kommer era barn att påverkas av det. Barn vill göra som deras föräldrar gör. Det tror jag är den viktigaste grejen. 

Skärm är absolut inte en förutsättning för att barn ska må bra och utvecklas, så klart!, men de kan vara en rolig och inspirerande del av det. Det jag ser som skärmarnas absolut största fördel är kontakt med andra människor. Via skärm har mina barn mött människor från andra kulturer som de aldrig annars hade mött. Och de kan läsa läsläxan för morfar, fastän han bor långt bort. 

• Anonym (Sparven)
    Anonym (Py) skrev 2025-03-09 08:20:19 följande:

Den är absolut mindre skadlig! Dels är den mindre skadlig för ögonen. Barn idag blir närsynta tidigare och tidigare och boven är stirrandet på småskärmar. Små barn kommer också till ortoptist med symptom på översynthet, men har bara spända ögon av att ha stirrat på liten skärm. 

Det är också dåligt för kroppen. Min sjukgymnast berättar hur hon de senaste åren behandlat fler och fler barn med nack- och bröstryggsproblem. Problem som kommer av att de sitter med nedböjt huvud. 

Personligen tror jag också att en tv utan streamingtjänst, där programmet är slut när det är slut och inte återkommer förrän nästa vecka, är sundare än att ha tillgång till femtio avsnitt som bara kan rulla. Man lär sig vänta, längta och så gör man något annat när det roliga programmet är slut och det tråkiga tar vid. 

Ja, man behöver inte vara Einstein för att förstå att det är mer skadligt att kolla på Youtube shorts än att se en film. Nästan så jag funderar på om film kan vara bra då barnen tvingas att hålla koncentrationen under lång tid. Många barn klarar inte att se film då de fått så dålig koncentrationsförmåga 
Svar på tråden Skärmfri barndom