Mobil och dator har gett mina barn en fantastisk möjlighet att ha egen, ej föräldrastyrd, kontakt med tex kusiner och äldre släktingar. Guld värt!
Spel över nätet gör det också möjligt för dem att leka med kompisar även dagar det inte är möjligt att träffas.
Båda mina barn har lärt sig engelska genom bla nätbaserade spel och mitt ena barn läser nu engelska på en nivå fyra år framför resten av klassen.
Mina barn är också kreativa med skärmarna. De gör stop-motion-filmer, dansfilmer, ritar och programmerar spel.
Man bör begränsa skärm, men att förbjuda dem tar ifrån barnen en underbar möjlighet till kreativitet, lek, social interaktion.
Jag hade i ert läge begränsat skärmanvändningen, tex genom att inte skaffa en massa spel som man lätt fastnar i. Välj med omsorg vad de tillåts göra. En skärm är inte en pandoras ask som det väller ut faror ur. Det är ni som föräldrar som bestämmer vad man kan göra med den och hur länge. Och om ni, när de blir äldre, tillåter nätbaserade spel - var med. Spela ni också så att ni förstår hur det funkar och vad som kan hända. De kommer förmodligen att spela hos kompisar och då är det bättre att ni är insatta och vet vad de gör.
Och eftersom ni föräldrar inte använder er av skärm på fritiden i någon större omfattning (förmodar jag), så kommer era barn att påverkas av det. Barn vill göra som deras föräldrar gör. Det tror jag är den viktigaste grejen.
Skärm är absolut inte en förutsättning för att barn ska må bra och utvecklas, så klart!, men de kan vara en rolig och inspirerande del av det. Det jag ser som skärmarnas absolut största fördel är kontakt med andra människor. Via skärm har mina barn mött människor från andra kulturer som de aldrig annars hade mött. Och de kan läsa läsläxan för morfar, fastän han bor långt bort.