Anonym (Ellie) skrev 2025-03-26 08:01:13 följande:
Loord har på en direkt fråga från en reporter om han kommer att titta på tillgången till preventivmedel i sin utedning, sagt att han inte utesluter det.
Han är pastor i en religiös församling. Det finns olika grupper som är tveksamma till preventivmedel. Ofta är de religiösa. Idag finns det många olika religiösa grupper i Sverige.
Tillgång till preventivmedel står inte med som en rättighet i FN's deklaration om de mänskliga rättigheterna.
I Sveriges grundlag finns det skrivet om rätten till liv. I den frågan har KD haft tankar om att utvidga den rätten till att även gälla foster.
Rättigheter kan ändra sig, det har inte minst exempel från USA visat.
Jag säger inte att Loord kommer att föreslå begränsning av preventivmedel.
Det jag säger är att KD behöver hitta en större väljarbas för att inte åka ur riksdagen.
Idag finns det politiska strömningar på yttersta högerkanten som vill främja mer "traditionella" kvinnoroller. Det klart att en allians mellan KD och de strömningarna kan få inflytande i den här typen av frågor.
Preventivmedel var förbjudna i Sverige lpngt in på 30-talet, har jag för mig. Den gången berodde förbudet på religion och på att man var rädd för befolkningsminskning på grund av stor emigration. 1,5 miljon människor lämnade Sverige på 80 år.
Vilka religiösa samfund förutom katoliker och laestadianer är emot preventivmedel? Ytterst få katoliker håller sig till det, så är vi rädda att 2000 laestadianer ska ta över Sverige?
TS pratar om att kvinnor ska tvingas att föda barn. Enligt de mänskliga rättigheterna är envar fri, jämlik och har rätt att bilda familj OM MAN VILL.