Inlägg från: Anonym (VV) |Visa alla inlägg
  • Anonym (VV)

KD, vill tvinga kvinnor

Eftersom födelsetalen dalar, är det väl bra att titta på varför det är så, vill folk ha färre barn och senare i livet eller vill folk ha fler barn men tycker sig ha för lite pengar och för liten bostad. Kan något göras på samhällsnivå för att förbättra valmöjligheterna för att skaffa barn? Det är verkligen inte fråga om något tvång, detta är inte Kina. 

När reportern frågade om preventivmedel, var det helt idiotiskt att svara att de tittar på allt. För ja, det kan tolkas som om de vill begränsa åtgången, men herregud, inte en chans att de vill eller försöker att vrida tillbaka klockan runt 70år. 

• Anonym (VV)
    Anonym (Nej tack) skrev 2025-03-15 10:19:08 följande:
     Problemet är att Jimmy Lol , har sagts att han även tittar på möjligheten att begränsa tillgången till preventivmedel för kvinnor. Det betyder i praktiken att han är öppen för oönskade graviditeter.

Du ska inte glömma det jag nämner ovan. KD är det mest konservativa partiet vi har. Man ska fortfarande vara "vaken" och med på dessa saker. Vi har varit väldigt godtrogna on mycket I detta land allt för länge.

Man behöver nog göra det tryggare i Sverige framför allt. Alla väljer ju inte bort barn frivilligt. Men tvång är inte rätt väg att gå.
    Nej problemet är att han svarade att allt ska granskas, just efter att preventivmedel nämnts. Ingen människa eller parti vill gå tillbaka 70 år i tiden beträffande preventivmedel.Om du vill kritisera KD kan du säkert hitta något annat, men inte just detta. Ingen vill tvinga kvinnor att föda barn. 
  • Anonym (VV)
    Anonym (Nej tack) skrev 2025-03-16 01:16:39 följande:
    Du är antingen inte läskunnig eller så har du svårt att förstå vad det handlar om. Hur du än vrider och vänder på det. Handlar det i slutändan om att kontrollera kvinnor.

Det är oroväckande hur hjärntvättade en del människor är idag. Inte just detta? Vad yrar du ens om.

Behåll din dåliga kvinnosyn för dig själv. Tala om vilja förminsks. Om det är inte viktigt för dig. Fine.

KD är ett kristet parti och det mest konservativa. Så jo, jag kan verkligen se det. Du känner uppenbarligen inte till partiets historia heller. Det här är inte första gången.

Det föds mycket färre barn nu och många hävdar att det är ett problem för samhället. KD ska titta på de ekonomiska och bostadsrelaterade aspekterna som kanske påverkar detta. De ska även titta på värderingar, svårigheter med livspusslet för småbarnsfamiljer och det faktum att förstföderskorna blir allt äldre. 

KD säger att granskning av aborter och preventivmedel inte finns med i direktivet för denna granskning. På en fråga om detta svarar utredaren att de nog ska göra en bredare omvärldsspaning än det som står i direktivet.

Förstår inte hur du kan tolka detta som att kvinnor ska kontrolleras och att jag har en dålig kvinnosyn. De utreder om något kan göras på samhällsnivå för att förbättra omständigheterna så att fler vill skaffa barn. Naturligtvis bara om individerna vill det, detta är inte Kina. 

• Anonym (VV)
    Anonym (Ellie) skrev 2025-03-17 10:26:19 följande:
    Sverige har haft en hög nativitet samtidigt som en del andra utvecklade nationer inte har haft det. Det har bl.a.  att göra med goda villkor för kvinnor i samband med barnafödande och möjlighet att ordna barnomsorg. Det har till och med kommit delegationer från Japan för att titta på våra förskolor.

Dels har omvärlden nu generellt blivit mer negativ och framtidstron vacklar idag på flera sätt, och dels förs det en politik som inte är särskilt kvinnovänlig. Nedskärningar och försämrade arbetsvillkor i traditionella kvinnoyrken bidrar också. Bostäderna har också blivit mycket dyrare. 

Jag tänker att KD inte alls vill ändra samhället så att det gynnar kvinnors livsvillkor och yrkesarbete. Den positiva vägen att gå.

Då återstår bara tvångsåtgärder mot kvinnorna. Vilket leder till bekymmer, för ovälkomna barn får så mycket svårare i världen och det blir svårigheter i samhället. Förr åkte kvinnor till Polen för att få abort, det blir väl liknande lösningar nu, ifall KD lyckas begränsa friheter av olika slag.
    Tror du verkligen på allvar att något parti i Sverige vill införa tvångsåtgärder mot kvinnor? Sätta demokrati och mänskliga rättigheter ur spel?
  • Anonym (VV)
    Anonym (Ellie) skrev 2025-03-25 19:14:22 följande:
    I trådstarten stod det att KD's utredare, Jimmy Loord, även funderade på att undersöka kring möjligheterna att begränsa kvinnors tillgång till preventivmedel. Ifall man från KD's håll inte öppet har dementerat detta, så kan han ju mycket väl komma med sådana förslag till partistämman/ledningen.

Man får komma ihåg att KD från början hade en mycket högre religös profil och att det idag kan vinnas potentiella röster, om partiet går ut med förslag som tilltalar strängt religiösa människor inom olika samfund.

Bättre att läsa artikeln med själva intervjun än TS.
    Loord frågades om han skulle titta på xxx och han svarade att han skulle titta på allt. Han sa inte specifikt att han skulle undersöka preventivmedel. 

Vilka strängt religiösa människor tänker du dig vill begränsa tillgången till preventivmedel? Tror du att dessa strängt religiösa människor är så många att de skulle uppväga för andra KDsympatisörer som skulle vända KD ryggen om de började med ett odemokratiskt program och ville använda tvångsmetoder i strid med mänskliga rättigheter? 

Jag är inte ens en KDsympatisör! Men jag tror inte ens att de partier jag står längst ifrån, SD, V, MP, FI, vill avskaffa mänskliga rättigheter. Om inte annat, vore det politiskt självmord! 

• Anonym (VV)
    Anonym (Ellie) skrev 2025-03-26 08:01:13 följande:
    Loord har på en direkt fråga från en reporter om han kommer att titta på tillgången till preventivmedel i sin utedning, sagt att han inte utesluter det.

Han är pastor i en religiös församling. Det finns olika grupper som är tveksamma till preventivmedel. Ofta är de religiösa. Idag finns det många olika religiösa grupper i Sverige. 

Tillgång till preventivmedel står inte med som en rättighet i FN's deklaration om de mänskliga rättigheterna.

I Sveriges grundlag finns det skrivet om rätten till liv. I den frågan har KD haft tankar om att utvidga den rätten till att även gälla foster.

Rättigheter kan ändra sig, det har inte minst exempel från USA visat. 

Jag säger inte att Loord kommer att föreslå begränsning av preventivmedel. 
    Det jag säger är att KD behöver hitta en större väljarbas för att inte åka ur riksdagen. 

Idag finns det politiska strömningar på yttersta högerkanten som vill främja mer "traditionella" kvinnoroller. Det klart att en allians mellan KD och de strömningarna kan få inflytande i den här typen av frågor. 
    Preventivmedel var förbjudna i Sverige lpngt in på 30-talet, har jag för mig. Den gången berodde förbudet på religion och på att man var rädd för befolkningsminskning på grund av stor emigration. 1,5  miljon människor lämnade Sverige på 80 år.

Vilka religiösa samfund förutom katoliker och laestadianer är emot preventivmedel? Ytterst få katoliker håller sig till det, så är vi rädda att 2000 laestadianer ska ta över Sverige? 

TS pratar om att kvinnor ska tvingas att föda barn. Enligt de mänskliga rättigheterna är envar fri, jämlik och har rätt att bilda familj OM MAN VILL. 

• Anonym (VV)
    Anonym (Allvar) skrev 2025-03-26 14:50:59 följande:
    Tror du verkligen på allvar att kvinnor i tex USA trodde att inskränkningar skulle bli så enorma vad gäller aborträtt tex? Tror du på allvar att man trodde att läkare skulle tveka att behandla en kvinna med missfall för att inte kunna bli anklagad för abort och hamna i fängelse? Att kvinnor dött pga att de inte fått hjälp med tex skrapning?

Tror du verkligen att det skulle vara så svårt med en liknande utveckling i Sverige och Europa? Där det redan nu finns länder som gjort inskränkningar i aborträtten. Där vi i Sverige gar partier som anser att gränsen för fri abort ska dras vid v12, trots att det är en väldigt liten del som sker efter v12? Som anser att man som barnmorska och sjuksköterska ska kunna välja att inte medverka vid aborter pga ens personliga övertygelser?

Ja jag tror att kvinnor i USA är medvetna om alla kristna fanatiker, pro-liferörelsen etc och att man kan bli stämd på lösa boliner. Helt annan kultur än i Sverige. 

Visst finns det opinion i Europa, främst i katolska länder, för begränsad aborträtt, men vi har ju även Frankrike som exempel där aborträtten nyligen blev skyddad av grundlagen. Varför ska vi anta att Sverige är på väg åt samma håll som ett fåtal aktivister i ett fåtal katolska länder i Europa? 

Svar på tråden KD, vill tvinga kvinnor