Inlägg från: Cheers |Visa alla inlägg
  • Cheers

Islam gör dig till en bättre människa?

Det centrala i islam är att man som troende utvecklas till en bättre människa.

De mest hängivna av de troende muslimerna bör då följaktligen vara de bästa människorna etiskt och moraliskt - som medlemmarna i ISIS som ju noga följer den heliga Koranens bud. Eller?

Det är något som inte riktigt stämmer här tycker jag. Rätt eller fel?

• Svar på tråden Islam gör dig till en bättre människa?
  • Cheers

Det kristna kärleksbudskapet var väl inte precis korsfararnas credo. De avvek från den rätta vägen enligt Jesus lära. 

Men ISIS medlemmar följer noga Koranens bud.  Det är skillnaden.

(Pedofilpräster är bara äckliga).

• Cheers
    Lynx123 skrev 2025-03-19 09:25:50 följande:

Bibeln förespråkar slaveri, att kvinnor ska vara tysta, att homosexuella ska stenas... Det är förskräckligt hur religion kan få vanliga människor att tro det är okej att göra hemska saker. Spelar ingen roll vilken religion det är...

För dagens kristna är det Nya Testamentet som gäller inte GT som har många våldsamma skrivningar.

Så är det inte med muslimer som sväljer den heliga Koranen helt och hållet. SÄRSKILT de mest hängivna troende, typ ISIS.
  • Cheers
    Anonym (Problemet är de kristna?) skrev 2025-03-19 09:47:56 följande:
    Menar du att det i dagens samhälle är vanligt förekommande att kristna som läser bibeln aktivt ägnar sig åt hemska saker mot andra människor?
    Att kristna generellt och aktivt i dagens verklighet ägnar sig åt slaveri, att tysta kvinnor, att stena homosexuella?

Du menar kanske också att det var en kristen som körde lastbilen på Drottninggatan? Och att det rent generellt skulle vara kristna bibelläsare som väljer köra alla dessa fordonen in i folksamlingar och som utför alla dessa knivmord?

Menar du att det oftast är kristna bibelläsare som utgör betydande hot och samhällsproblem, att det är vanligt att kristna bibelläsare skapar sådana förekommande problem i dagens samhälle?
    Bra klargörande.
  • Cheers
    Anonym (Problemet är de kristna?) skrev 2025-03-19 10:00:41 följande:
    Det var egentligen inget klargörande,
    utan bara öppna, ärliga och enkla frågor att besvara av den medlemmen som citerades.Oskyldig
    Jo det tycker jag. Klart ledande frågor. I rätt riktning. Bra.
  • Cheers

Blir man en bättre människa av islam så som muslimerna hävdar? Särskilt om man är extra hängiven? Som medlemmarna i ISIS?

Frågan kvarstår!

• Cheers
    Mentat skrev 2025-03-19 16:23:13 följande:
    Fel så till vida att de som ställer till problem är inte nödvändigtvis de som tillhör en viss tro utan de som är fanatiskt bokstavstroende.

Rätt så till vida att det är mitt synnerligen starka intryck att andelen fanatiker och bokstavstroende är oerhört mycket högre inom islam än inom kristendomen, andra religioner kan jag inte bedöma.
    Och vilka fanatiskt bokstavstroende kristna grupper i dagens värld vill du jämföra med ISIS? Vilka kristna skräckvälden och terrorgrupper tänker du på? Är de katoliker protestanter eller vad? Frälsningsarmén? 
  • Cheers
    Anonym (Ej Religiös) skrev 2025-03-19 16:18:52 följande:

Varför skulle islam göra en till en bättre människa?

Det är vad som förkunnas av islams företrädare och som islam kräver av sina troende. De menar att islam ställer krav på en god moral och etik. Man hör ofta muslimer säga att för dem innebär islam en strävan att bli en bättre människa.
  • Cheers
    Anonym (Noppe) skrev 2025-03-19 13:11:49 följande:
    Jag tror man att religion inte har något med saken att göra. Jag tror inte att man per automatik blir en sämre människa av islam.

Isis råkar vara muslimer som försöker kombinera det (faktiskt) fredliga budskapet inom islam med den fientliga människan inombords. Lite åt hållet äta kakan och ha den kvar. Handlar om svårigheter som kognitiv dissonans frambringar.
    De flesta muslimer, men inte alla, är fredliga - annars skulle vi andra vara döda vid det här laget. 

I mitt första inlägg ville jag peka på vad som för mig framstår som en besvärande motsättning inom islam. Samtidigt som muslimer lyfter fram det centrala i islam, d.v.s. islamsk etik om att följa Koranen och profeten för att bli en god människa, en bättre människa, så finns det särskilt hängivna muslimer, de bokstavstrogna, som väldigt noga följer religionens bud - som bl.a. ISIS. Det borde alltså vara en hög moralisk och etisk standard på dem eftersom de så noga följer Koranens bud och profetens föredöme.
  • Cheers
    Anonym (Noppe) skrev 2025-03-19 23:12:05 följande:
    Men det är ju inte religionen som gör det. Det är fanatiska kultledare som tolkar skriften så den passar deras agenda.

Därför tog jag också upp liknelser. Religionen är bara ett medel. På samma sätt så menar Jesus att man ska vända andra kinden till. Men så agerar inte fanatiskt kristna.

Vilka "fanatiska kristna" syftar du på som kan jämställas med IS/ISIS eller Al-Quaida?

Al-Qaida fungerar som ett nätverk av olika terrororganisationer och terroristceller  med militanta muslimer. Attacken på Twin Towers i New York är ett belysande exempel på deras aktiviteter.

Bland IS aktiviteter märks terrordådet i Paris 2015 då 130 människor dödades. IS hade då hunnit mörda tusentals personer i Irak och Syrien genom massakrer och avrättningar.

Vilka är de fanatiska kristna? Knutbysekten?

Muslimska våldsverkarna hämtar sitt stöd ur Koranen som de följer bokstavligen. Apostasi (avfall från islam) straffas med döden.

Här några smakprov ur Koranen:

"Terrorisera och halshugg dem som tror på annat än Koranens skrifter." Koranen 08:12. "Stympa och korsfästa de otrogna om de kritiserar islam" Koranen 05:33. "Gör krig mot de otrogna som bor i ditt grannskap." Koranen 9:123. Döda de otrogna var du hittar dem." Koranen 2:191. " Varje religion än islam är inte acceptabelt. "Koranen 3:85. "Muslimer måste uppbåda alla vapen för att terrorisera de otrogna." Koranen 8:60. "Straffa de otrogna med kläder av eld, krökta järnrör, kokande vatten smälta deras hud och bukar." Koranen 22:19.

Islam säger muslimerna syftar till att bli en bättre människa. Medlemmarna i IS och Al-Qaida är särskilt starkt troende muslimer, bokstavstroende så som förväntas av muslimer, och de måste väl då vara de bästa av människor moraliskt och etiskt?

Svar på tråden Islam gör dig till en bättre människa?