• Cheers

Islam gör dig till en bättre människa?

Det centrala i islam är att man som troende utvecklas till en bättre människa.

De mest hängivna av de troende muslimerna bör då följaktligen vara de bästa människorna etiskt och moraliskt - som medlemmarna i ISIS som ju noga följer den heliga Koranens bud. Eller?

Det är något som inte riktigt stämmer här tycker jag. Rätt eller fel?

• Svar på tråden Islam gör dig till en bättre människa?
  • Anonym (?)
    Cheers skrev 2025-03-19 07:59:12 följande:
    Islam gör dig till en bättre människa?

Det centrala i islam är att man som troende utvecklas till en bättre människa.

De mest hängivna av de troende muslimerna bör då följaktligen vara de bästa människorna etiskt och moraliskt - som medlemmarna i ISIS som ju noga följer den heliga Koranens bud. Eller?

Det är något som inte riktigt stämmer här tycker jag. Rätt eller fel?

Som korsfararna menar du?

Eller präster som våldtar barn?
  • Freddie K

Jag tycker att alla religioner har stora hål. Hade varit bättre om religion inte fanns.

Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • Cheers

Det kristna kärleksbudskapet var väl inte precis korsfararnas credo. De avvek från den rätta vägen enligt Jesus lära. 

Men ISIS medlemmar följer noga Koranens bud.  Det är skillnaden.

(Pedofilpräster är bara äckliga).

• Anonym (Problemet är de kristna?)
    Anonym (?) skrev 2025-03-19 08:10:26 följande:
    Som korsfararna menar du?

Eller präster som våldtar barn?
    I det aktuella världsläge som vi och våra barn lever i, i verkligheten och i dagsläget, med de problem, hot och terrorhandlingar som i dag försiggår i Sverige och i Europa, och i stora delar av världen,
    är det korsfarare eller präster som utgör det största hotet och som utför de flesta mord och terrorhandlingar?

Det finns väldigt många helt aktuella exempel på personer som i religionens namn väljer att med berått mod med fordon köra in i folksamlingar, som försöker mörda och skada så många man förmår, t ex på Drottninggatan, och det finns väldigt många exempel på knivningar, mord och mordförsök, som utförs i religionens namn mot helt oskyldiga offer,
    bara för att människan som utför dåden har fått för sig att dessa offer utgörs av vita otrogna hundar som förtjänar att dö.

Är det någon som lyckas inbilla sig själv att det är kristna, korsfarare och kristna präster som i dagens världsläge står för den överväldigande majoriteten av alla dessa handlingar?

Ja det fanns en gång i historien exempel på hemskheter som begicks av korsfarare och präster. Du har rätt om detta. 
    Och det är din personliga åsikt, du försöker påstå att detta skulle rättfärdiga, att vissa extrema religiösa anser sig ha rätt terrorisera och mörda på det sätt som är vanligt förekommande i dagens moderna samhälle?

"- Någon i en annan religion begick långt tillbaka i historien illgärningar mot mina förfäder.
    Därför har jag i min egen religion en självklar rätt, och jag är skyldig, att i dag mörda sådana människor som mina religiösa ledare säger att jag ska mörda..."
  • Lynx123

Bibeln förespråkar slaveri, att kvinnor ska vara tysta, att homosexuella ska stenas... Det är förskräckligt hur religion kan få vanliga människor att tro det är okej att göra hemska saker. Spelar ingen roll vilken religion det är...

Lynx123 skrev 2025-03-19 09:25:50 följande:

Bibeln förespråkar slaveri, att kvinnor ska vara tysta, att homosexuella ska stenas... Det är förskräckligt hur religion kan få vanliga människor att tro det är okej att göra hemska saker. Spelar ingen roll vilken religion det är...

Menar du att det i dagens samhälle är vanligt förekommande att kristna som läser bibeln aktivt ägnar sig åt hemska saker mot andra människor?
    Att kristna generellt och aktivt i dagens verklighet ägnar sig åt slaveri, att tysta kvinnor, att stena homosexuella?

Du menar kanske också att det var en kristen som körde lastbilen på Drottninggatan? Och att det rent generellt skulle vara kristna bibelläsare som väljer köra alla dessa fordonen in i folksamlingar och som utför alla dessa knivmord?

Menar du att det oftast är kristna bibelläsare som utgör betydande hot och samhällsproblem, att det är vanligt att kristna bibelläsare skapar sådana förekommande problem i dagens samhälle?
  • Cheers
    Lynx123 skrev 2025-03-19 09:25:50 följande:

För dagens kristna är det Nya Testamentet som gäller inte GT som har många våldsamma skrivningar.

Så är det inte med muslimer som sväljer den heliga Koranen helt och hållet. SÄRSKILT de mest hängivna troende, typ ISIS.
  • Cheers
    Anonym (Problemet är de kristna?) skrev 2025-03-19 09:47:56 följande:
    Menar du att det i dagens samhälle är vanligt förekommande att kristna som läser bibeln aktivt ägnar sig åt hemska saker mot andra människor?
    Att kristna generellt och aktivt i dagens verklighet ägnar sig åt slaveri, att tysta kvinnor, att stena homosexuella?

Du menar kanske också att det var en kristen som körde lastbilen på Drottninggatan? Och att det rent generellt skulle vara kristna bibelläsare som väljer köra alla dessa fordonen in i folksamlingar och som utför alla dessa knivmord?

Menar du att det oftast är kristna bibelläsare som utgör betydande hot och samhällsproblem, att det är vanligt att kristna bibelläsare skapar sådana förekommande problem i dagens samhälle?
    Bra klargörande.
    Cheers skrev 2025-03-19 09:52:25 följande:
    Bra klargörande.
    Det var egentligen inget klargörande,
    utan bara öppna, ärliga och enkla frågor att besvara av den medlemmen som citerades.Oskyldig
  • Lynx123
    Cheers skrev 2025-03-19 09:48:11 följande:
    För dagens kristna är det Nya Testamentet som gäller inte GT som har många våldsamma skrivningar.

Så är det inte med muslimer som sväljer den heliga Koranen helt och hållet. SÄRSKILT de mest hängivna troende, typ ISIS.
    Då har dagens kristna inte läst texterna.

Kvinnor ska vara tysta enligt NT och vad jag vet brukar kristna fortfarande hänvisa till tio guds bud - eller har de slutat med det? NT är en fortsättning på GT och Jesus själv säger att han inte ska ändra en bokstav i den gamla lagen.

Nu tror jag inte på dessa gamla fragment själv - för mig är det bara påhitt - men många tror på saker de inte.ens studerat själva.
Svar på tråden Islam gör dig till en bättre människa?