Inlägg från: Anonym (Inte-Adel) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Inte-Adel)

Finns det något mer "cringe" än adeln och riddarhuset?

Jag känner en prominent adelskvinna (av en stor och viktig adelssätt av grevar) som är 24-25 som är den enda i adeln jag känner men finns inget mer cringe än att se Riddarhuset stå i centrala Stockholm samtidigt som man vet att alla adelsfamiljer i princip har stora gods som de äger för att de på 13-1500-talet slogs för den svenska kronan. 

Att vi ens har en adel kvar är sjukt tråkigt, vi borde blivit som Frankrike eller Norge 

• Svar på tråden Finns det något mer "cringe" än adeln och riddarhuset?
  • Anonym (Inte-Adel)
    Anonym skrev 2025-03-22 01:16:03 följande:

Ooooh vi gnuggar händerna i spänd förväntan innan Tant Förmeehrs förklarande svar dimper in!
    Den här kan bli riktigt bra!

Jag känner en adelskvinna (hon är dock snäll och kompetent, är inte personer i sig jag kritiserar utan systemet) 

Detta är sannerligen en intressant fråga 

• Anonym (Inte-Adel)
    Anonym (Avundsjuka är fult.) skrev 2025-03-22 09:22:02 följande:

Surt sa räven?
    Din avundsjuka och bitterhet är mer "cringe".
    Är du inte adlig då ska ingen få vara adlig , eller hur?

Även om du ska inte erkänna...

Tänk och försvara adeln 2025....
  • Anonym (Inte-Adel)
    OlleSQ skrev 2025-03-24 09:50:23 följande:

TS är typisk medelklass som hela tiden varit avundsjuk på grannarnas saker och nu hittat nått nytt att vara avundsjuk på, bildning...

Jag antar att du tror den här är sann Förvånad

PS, han som försöker kliva på bussen har fö flyttat från Gärdet till Söder irl, så där går det verkligen utför (han är förvisso inte adel irl heller så) {#emotions_dlg.djavulsk}

Du vet att de som är adel idag inte ens gjort något för att förtjäna sina titlar? 
  • Anonym (Inte-Adel)
    Cheers skrev 2025-03-24 10:13:05 följande:
    Du förstår inte poängen. Det handlar om arv och om tradition.

De som är intelligenta har inte heller gjort sig förtjänta av sin höga IQ. Det är ett arv som de bör förvalta väl, så som adeln förvaltar sitt arv.
    Arv? Du vet att adeln tvingade bönder jobba utan lön i horribelt dåliga arbeten? Är det ett bra arv? Adeln utövade förtryck över både borgare och bönder (vi allra flesta har rötter från bönder)
Svar på tråden Finns det något mer "cringe" än adeln och riddarhuset?