Inlägg från: Cheers |Visa alla inlägg
  • Cheers

Finns det något mer "cringe" än adeln och riddarhuset?

Anonym (-) skrev 2025-03-24 02:14:52 följande:

Gick i skolan med en från en fin adlig familj. Lågmäld kille. Väldigt trevlig ich snäll mot alla.

Käkat julbord hos adelsfamilj (kostnad för att hålla igång slottet). Dotter och pappa (dottern 40). Fantastiska berättelser om slottet och söäkters historia. Hon var väldigt rolig, trevlig och ödmjuk. Bästa julbord jag någonsin besökt (väldigt god mat med).

Jaktlag med adel. En äldre gubbe som var lite speciell. Men trevlig. Över medel jämfört med de flesta i vänlighet men inte som de ovan. Annan adlig jägare, skötte sig själv, väldigt trevlig (klart över medel).

Kvinna som gift in sig i adel. En riktig arbetsmyra. En people pleaser.

Adelskvinna som förlorat anhöriga vid tidig ålder. Fantastiskt kul och jordnära men kan bli deppig och låg i perioder.

Adelskvinna som älskar hästar. Väldigt tuff på ytan. Rakt på. Enkel, jobbar i jorden.

Det är de jag kan komma på som jag träffat från adeln. Sammanfattningsvis långt över medel av de jag träffat. Mycket mindre arroganta, mindre behov av att hävda sig, väldigt trevliga, jordnära etc

Jag instämmer och känner igen dina iakttagelser. Noblesse oblige heter det, d.v.s. adelskap förpliktigar. Det påminner om gentlemannaidealet, d.v.s. att vara artig och respektera andra och inte hugga ner så fort man ser en brist hos andra.

De adliga jag träffat har levt upp till kraven och alltid varit artiga och haft en vänlig och respektfull attityd redan som unga.

Sedan förekommer också adelshögfärd vilket är ett känt fenomen sedan gammalt och det är ju inget positivt. Som en form av detta kan jag exemlifiera med en kusin till mig som gifte sig med en kille ur de äldsta och förnämsta ätterna. Hennes mamma, min moster alltså, blev alldeles till sig av lycka för att hennes dotter hade blivit grevinna och gick som på moln resten av livet p.g.a. detta.

Allmänt ser jag adeln som en viktig kulturbärare som vårdar sitt arv och bär vidare traditioner som andra inte gör. I det avseendet har de samma funktion som kungahuset som är en länk tillbaka till vår historia som vi inte får glömma eller ska sopa undan som de radikala vill.
  • Cheers
    OlleSQ skrev 2025-03-24 09:50:23 följande:

TS är typisk medelklass som hela tiden varit avundsjuk på grannarnas saker och nu hittat nått nytt att vara avundsjuk på, bildning...

Jag antar att du tror den här är sann Förvånad

PS, han som försöker kliva på bussen har fö flyttat från Gärdet till Söder irl, så där går det verkligen utför (han är förvisso inte adel irl heller så) {#emotions_dlg.djavulsk}

Jomenvisst skrattar  man åt dessa killar och deras hyss men radikala är väl inte precis  rätt ord i samanhanget. En adlig slulle inte dyka ner på någon som är fel klädd. Det är mer typiskt för Trump-svansen i Ovala rummet.

De här grabbarna är bara  SNOBBAR och det är något helt annat.
  • Cheers
    Anonym (Inte-Adel) skrev 2025-03-24 10:07:09 följande:
    Du vet att de som är adel idag inte ens gjort något för att förtjäna sina titlar? 
    Du förstår inte poängen. Det handlar om arv och om tradition.

De som är intelligenta har inte heller gjort sig förtjänta av sin höga IQ. Det är ett arv som de bör förvalta väl, så som adeln förvaltar sitt arv.
  • Cheers
    Anonym (Vän) skrev 2025-03-24 10:13:38 följande:

Jag håller med om det som Cheers skriver här. En av mina bästa vänner var greve, dog tyvärr ung. Jag brukade gå med honom på fester och baler och där fanns alla sorter av adel så att säga. Genom honom fick jag lite inblick i hur differentierad adeln är också, det finns ju ett antal gamla ätter som är den riktiga adeln så att säga och sen finns det en massa lågadel, invandrade släkter osv. 

Har haft två adliga pojkvänner, de har varit som alla andra men det är klart att det finns en bildning i dessa familjer som inte finns i alla andra vanliga familjer där det är mer blandat enligt min uppfattning. 

Jag kan känna mig avundsjuk på att de är så grundade i historien och vet att de har anfäder att vara stolta över . Samtidigt som de kan känna en tyngd av att föra arvet vidare, det är inte alltid ok att bli elektriker så att säga i dessa familjer. 

Men ja just det att veta så mycket om sin släkt, ha kvar egendomar och saker från förr och så?det saknar jag. Jag vet lite om min släkt men har ju inte alls samma stabila grund i släkten att stå på. Det är idel bönder och valloner?

Hear, hear! Bra skrivet.
  • Cheers
    Anonym (Inte-Adel) skrev 2025-03-24 10:20:53 följande:
    Arv? Du vet att adeln tvingade bönder jobba utan lön i horribelt dåliga arbeten? Är det ett bra arv? Adeln utövade förtryck över både borgare och bönder (vi allra flesta har rötter från bönder)
    Jag antar att du är emot vita också som ju hade slavar förr i världen i bl.a. USA.
  • Cheers
    Wayward skrev 2025-03-24 18:07:33 följande:

Icke att förglömma är ju "våldtäktsadeln", barnen vars mödrar var tjänstefolk, som adeln ansågs sig kunna använda hursomhelst. 

Våldtäktsadeln var ett nytt begreppsom du väl själv har hittat på.

Hur ser du då på våldtäktsbönderna som ju alla vet våldtog sina pigor närhelst de hade lust.

Och våldtäktsborgarna som ofta var ute i köksregionerna och våldtog pigorna morgon,middag och kväll. 

Prästerna ska vi bara inte tala om. Korgossarna... barnkörerna...
  • Cheers
    Anonym (L) skrev 2025-03-25 09:08:18 följande:
    Skillnaden är att slaveriet är avskaffat i USA, men inte adeln i Sverige. 
    Nej du har fel. Du rör till det hela. Både vita och adel finns kvar. Det är ju de som du tar avstånd från. För jag antar att du också tar avstånd från vita vars förfäder förtryckte de svarta för flera hundra år sedan. Du är ju inte bara woke utan förvirrad också. Men för all del, det hänger ju ihop.
  • Cheers
    Anonym (xxx) skrev 2025-03-25 13:29:12 följande:

För att svara på din fråga, så. Ja, det finns något mer Cringe än adeln och Riddarhuset... Denna tråd.

Ja, bara att använda ordet cringe är ju direkt pinsamt (cringe).
Svar på tråden Finns det något mer "cringe" än adeln och riddarhuset?