Gravid och lämnad - vet inte vad jag ska göra
Hej alla,
Jag vet knappt var jag ska börja. Jag är i vecka 5 och gravid med mitt första barn. Det är något jag har längtat efter i flera år ? jag har verkligen drömt om att få bli mamma. Men när jag fick det där plusset på stickan så förändrades mitt liv på ett sätt jag inte var beredd på.
Min kille (eller ex, det är svårt att säga just nu) och jag har varit tillsammans i två år. Det har varit en relation med mycket kärlek men också mycket osäkerhet. Han har ofta tvekat ? på oss, på framtiden, på vad han vill. Men jag trodde ändå att vi skulle klara det, att han skulle växa in i det. Att när det väl hände, skulle vi hitta vägen tillsammans.
Men det gjorde han inte. När jag berättade om graviditeten bröt allt ihop. Han fick panik, sa att det här inte var vad han ville. Han lämnade mig ? både känslomässigt och fysiskt. Han sa att han inte vill ha barn med mig, att han inte vill vara med mig, och att han hoppas att jag gör abort. Sen dess har det varit tystnad, kalla samtal, ibland förvirrade hjärteskärande sms. Jag känner mig så? förlorad.
Jag har fått höra så många röster. Min familj säger olika saker ? vissa tycker att jag ska behålla, andra tycker att jag borde göra abort och ?börja om?. Jag själv är så kluven. Ena stunden känner jag ett djupt lugn ? att det här barnet kom till mig av en anledning, att jag redan älskar det, och att jag klarar mig. Andra stunden vill jag bara rymma från allt. Jag är rädd för att göra det här själv. Rädd för hur det kommer kännas om jag går vidare med graviditeten och han inte vill vara en del av det. Rädd för hur min framtid kommer att se ut ? ensam, utan den kärlek jag längtat efter att få uppleva som gravid.
Jag vet inte vad jag ska göra. Jag gråter varje dag. Jag försöker vara rationell, men mina känslor sliter i mig åt alla håll. Jag vill inte bli pressad till ett beslut jag ångrar. Jag vill hitta mitt inre svar, men jag hör bara alla andras.
Har någon varit i en liknande situation? Hur gjorde ni? Hur mår ni idag? Jag behöver höra från er som gått igenom det här ? eller något som liknar det. Jag behöver inte råd, egentligen. Jag behöver igenkänning. Och kanske ett litet hopp.
Tack för att du orkade läsa.