Inlägg från: Anonym (Mycket) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mycket)

Gravid och lämnad - vet inte vad jag ska göra

Det är mycket runt omkring dig just nu, men till syvende och sist är det bara du som kan ta beslutet. 

På måndag ringer du mödravården och ber om en samtalskontakt då du behöver det. 

Tills dess - skriv listor för dig själv med papper och penna. Lägg undan mobilen och annat störande långt bort. Sitt och fundera på allt från abort till att behålla barnet. Var ser du dig om ett år? Fem år? 15 år? 

Kommet du kunna upprätthålla ett samarbete med pappan under de kommande 18 åren? Har du inte ensam vårdnad måste båda skriva på papper för pass, sjukvård, bankkonton, skolval. Han behöver godkänna om du vill flytta längre bort ex byta kommun. Barnet kanske ska bo varannan helg eller vecka. Högtider och lov ska delas upp. 

Nu kanske det låter negativt - men det behöver det uinte vara! Med ett fungerande samarbete kan det bli riktigt bra för så väl barn som föräldrarna. 

Med det lilla du beskrev er relation förstår jag ändå hans reaktion. Hur väl han än vet att det kan bli ett barn med det som händer i sänghalmen så tänker man kanske ändå inte så långt. Att få besked om att bli förälder är ganska omvälvande för alla som ska bli föräldrar. Som en sa på föräldragruppen in för förlossningen för vårt barn; "det enkla är ju ändå nu med barnet i magen, men hur gör man sedan nät man kommer hem? Det är ju inte direkt en klase bananer man kommer hem med." 

Helt plötsligt är man den där vuxna som förväntas hålla koll. Man har ansvaret för ett nytt litet knyte. Jag förstår hans reaktion. Det är många som får den oavsett om barnet är planerat eller inte. 

Så, sätt dig och skriv fördelar och nackdelar i helgen. Bestäm en timma eller två om dagen som DU FÅR älta detta. Resten av tiden försöker du leva som vanligt och vips är det måndag och du kan ringa mödravården. 

Varmt lycka till oavsett beslut. 

Svar på tråden Gravid och lämnad - vet inte vad jag ska göra