• Anonym (Fascism?)

Trivs ni i Sverige? Vad händer?

Jag satt och funderade lite över dom nya regler och lagar som Sverige börjar instifta. Och hur jag har börjat känna inför detta land. Och den olust känslan som börjar smyga sig på. Jag har alltid varit en positiv person. Men det är svårt att ignorera, att något sker/skett med Sverige. Och att det är allt annat än trevligt.

Och det här med att en samhälls expert pratade om  att vi börjar bli allt mer och mer ett kontroll samhälle. Där allt ska kontrolleras, och bli mer övervakat. 

Ta t.ex en ny lag som kommer snart om tjänstemän. Det innebär att du som privatperson inte får kritisera eller komma med negativa kommentarer. Då kan det bli en rättssak och gå direkt till domstol. Alltså ursäkta? Lever vi i Kina eller?

Tycker också att vi ser på sjuka, förståndshandikappade och arbetslösa. Mer och mer skrämmande. Där man ska straffa dom ännu mera. Med hårdare straff. Till vilken nytta?  Kommer detta att få fler I arbete t.ex? Ingenting har påvisat det förut, snarare tvärtom.  

Dessutom var det skrämmande att läsa dessa koder som arbetsförmedlare/ arbetsförmedlingen numera sätter på  folk som har någon form av funktionsnedsättning. Hit räknades saker som piercing, övervikt. Avvikande utseende. Tycker snarare att det låter som mer diskriminering.

Samhället i stort har ju blivit hårdare och kallare. Men känns som att det bara blir värre och värre. Ingen trevlig utveckling för Sverige, enligt min mening.

Och sämst pensioner och skyddsnät i hela Norden. Samtidigt som vi ska jibvaysllt längre. I Danmark har dom redan förstått att den ekvationen inte går ihop. Jag antar att staten hoppas på att allt fler ska dö innan dom kan ta ut sin oebdionu. Så det röjer kostnader. Fruktansvärt egentligen.

Numera känner jag att jag börjar bli deprimerad av detta land och det som sker.  Och dess utveckling.

Börjar vi röra oss allt mer till en diktatur? Väldigt bra fråga att ställa sig i dessa tider.

• Svar på tråden Trivs ni i Sverige? Vad händer?
  • Anonym (Fascism?)

* samtidigt ska vi arbeta längre 

• Anonym (Fascism?)

* dö innan man ska ta ut sin pension 

Ska även tillägga att , hur kan man prioritera rut och rot avdrag. Över mediciner som sjuka och gamla behöver? Där många inte kommer ha råd. Eftersom den blir dyrare.

Något är på fullaste allvar, jävligt fel med detta land.

• Jemp

Ja, jätteorolig över utvecklingen. Exempelvis vad det gäller retorik och bemötande för personer som säger sin åsikt eller tex demonstrerar.

• Tony Soprano

Det var många klagomål. Själv är jag jättenöjd, äntligen en regering som JAG röstat fram! Ut åker snyltare, "asylsökande" med flera! Lagar skärps och bidrag dras in! 

• Postman

Ja jag trivs i Sverige, dessvärre har demokratin blivit ett hot mot demokratin så viss lagskärpningar måste till. Vi måste också vara källkritiska emot påverkan från onda krafter som vill skapa splittring och polarisering. Dessa onda krafter finns överallt och väldigt mycket på sociala medier och andra plattformar.

• Anonym (.)

Jag tycker att det finns många gråzoner där det inte finns så lätta val vad som är rätt och fel, både för individen och den breda massan.
    Jag kan inte säga att jag har märkt av så mycket förändringar till det sämre, i alla fall. 

Men jag har inte kontakt med sjukskrivna dagligen heller, så jag vet inte riktigt.
    Jag får hjälp av vården när jag behöver trots låg inkomst. Jag får tandvårdsbidrag t.ex. 
    Att det blir bättre kontroll så att eventuella bidragsfuskare åker dit, och att illegala brottslingar som befinner sig i Sverige olovligen bekämpas, är positivt.
    Men jag är försiktig med att säga att "allt" regeringen gör blir till det bättre.
    Det får framtiden utvisa.

• Anonym (Mer auktoritärt)

Absolut, vi går definitivt mot ett mer auktoritärt styre.  Speciellt med denna regering. Don är mycket för hårdare tag och mindre för medmänsklighet. Och jag är helt med på, att det behöver bli hårdare tag emot kriminella etc. Men när man börjar behandla ex arbetslösa på samma nivå. Kan man fråga sig lite hur människosynen ser ut.

Dom tittar bl.a över om dom kan hitta på ännu strängare bestraffning för arbetslösa. Kan tycka att det hela blir mer kontraproduktiv. Att pisksypp folk. När dessa individer behöver få bättre hjälp,stället för att bli konstant straffade.Dom allra flesta sköter sig i ett samhälle, även arbetslösa. Klart det finns ruttna äpplen. Men dom finner du överallt. Även bland politiker, ironiskt nog. 

När det kommer till arbetsförmedlingen, är det en stor gåta för mig att denna myndighet fortfarande finns kvar. Måste vara den absolut sämsta och misskötta myndighet vi har idag. Sitter mest konstigt folk där, som själva inte har gedigen utbildning. Mycket inkvoterade invandrare som arbetar där, just för att dom är invandrare. Och det blir billigare för staten att anställa dessa. Inte lika effektivt när man inser att många inte behärskar svenska språket. Och inte har rätt utbildning för jobbet. Sen har du diverse chefer som lider av sociopatei och annat. Mycket lösa kanoner och knäppa kallar. En del är dessutom på tok för unga, för att ha gedigen arbetslivserfarenhet själva. Och förstår inte arbetsmarknaden eller yrkena i sin helhet.

Mycket bättre att lägga ned, göra om och satsa på betydligt högre kvalite på personalen. Folk som själva arbetar, från näringslivet och annat. Så rätt person hamnar på rätt plats. Man ska aldrig underskatta rätt och hög kompetens. Ingen slump att Arbetsförmedlingen numera liknar ett dårhus.

Och ja, att satsa på renoveringar och mycket av detta är lyx renoveringar istället för något livsviktigt som medicin. Är galenskap.

Nu är jag snart pensionär, som tur är. Jag känner mig oerhört tacksamma över att inte ha barn. Som kommer få arbeta tillsammans dom 70-75 förmodligen. Som du säger, många kommer dö innan det ens blir tal om någon pension.

Sverige är numera ett sjukt land.

• Anonym (.)
    Anonym (Mer auktoritärt) skrev 2025-04-04 12:17:39 följande:

Absolut, vi går definitivt mot ett mer auktoritärt styre.  Speciellt med denna regering. Don är mycket för hårdare tag och mindre för medmänsklighet. Och jag är helt med på, att det behöver bli hårdare tag emot kriminella etc. Men när man börjar behandla ex arbetslösa på samma nivå. Kan man fråga sig lite hur människosynen ser ut.

Dom tittar bl.a över om dom kan hitta på ännu strängare bestraffning för arbetslösa. Kan tycka att det hela blir mer kontraproduktiv. Att pisksypp folk. När dessa individer behöver få bättre hjälp,stället för att bli konstant straffade.Dom allra flesta sköter sig i ett samhälle, även arbetslösa. Klart det finns ruttna äpplen. Men dom finner du överallt. Även bland politiker, ironiskt nog. 

När det kommer till arbetsförmedlingen, är det en stor gåta för mig att denna myndighet fortfarande finns kvar. Måste vara den absolut sämsta och misskötta myndighet vi har idag. Sitter mest konstigt folk där, som själva inte har gedigen utbildning. Mycket inkvoterade invandrare som arbetar där, just för att dom är invandrare. Och det blir billigare för staten att anställa dessa. Inte lika effektivt när man inser att många inte behärskar svenska språket. Och inte har rätt utbildning för jobbet. Sen har du diverse chefer som lider av sociopatei och annat. Mycket lösa kanoner och knäppa kallar. En del är dessutom på tok för unga, för att ha gedigen arbetslivserfarenhet själva. Och förstår inte arbetsmarknaden eller yrkena i sin helhet.

Mycket bättre att lägga ned, göra om och satsa på betydligt högre kvalite på personalen. Folk som själva arbetar, från näringslivet och annat. Så rätt person hamnar på rätt plats. Man ska aldrig underskatta rätt och hög kompetens. Ingen slump att Arbetsförmedlingen numera liknar ett dårhus.

Och ja, att satsa på renoveringar och mycket av detta är lyx renoveringar istället för något livsviktigt som medicin. Är galenskap.

Nu är jag snart pensionär, som tur är. Jag känner mig oerhört tacksamma över att inte ha barn. Som kommer få arbeta tillsammans dom 70-75 förmodligen. Som du säger, många kommer dö innan det ens blir tal om någon pension.

Sverige är numera ett sjukt land.

Ja, jag håller med om att det är förvånansvärt låg kompetens hos de anställda på Arbetsförmedlingen. Jag trodde ju i min enfald att en examen från ett universitet eller en högskola är minimikrav där, men icke. När man får samtal eller ringer dit så är det bara invandrare som inte förstår vad man säger, och inte själva kan göra sig förstådda. Hur kan de läsa och ta sig till lagar och regler? Att arbetslösas liv ligger delvis i deras händer vid arbetslöshet är skrämmande.

Det samma gäller andra myndigheter. De skriver och talar, och läser så dåligt att man undrar hur de ens fått en universitetsexamen. 

Håller med i mycket du skriver här.
  • Anonym (Bea)
    Postman skrev 2025-04-04 09:14:15 följande:

Ja jag trivs i Sverige, dessvärre har demokratin blivit ett hot mot demokratin så viss lagskärpningar måste till. Vi måste också vara källkritiska emot påverkan från onda krafter som vill skapa splittring och polarisering. Dessa onda krafter finns överallt och väldigt mycket på sociala medier och andra plattformar.

Alltså, ungefär halva Sverige röstade emot nuvarande regering i senaste valet. Det behövs inga "yttre krafter" för att de människorna ska vara missnöjda med utvecklingen.

Man är helt enkelt missnöjd med nuvarande regerings politik.

Alla partier sluter däremot upp på en upprustning av försvaret, där har du den enighet som behövs i nuläget.
  • Anonym (L)

Kan du länka till det lagförslaget så man kan läsa detaljerna?

Svar på tråden Trivs ni i Sverige? Vad händer?