Inlägg från: Postman |Visa alla inlägg
  • Postman

Trivs ni i Sverige? Vad händer?

Ja jag trivs i Sverige, dessvärre har demokratin blivit ett hot mot demokratin så viss lagskärpningar måste till. Vi måste också vara källkritiska emot påverkan från onda krafter som vill skapa splittring och polarisering. Dessa onda krafter finns överallt och väldigt mycket på sociala medier och andra plattformar.

• Postman
    Anonym (Bea) skrev 2025-04-04 18:39:52 följande:
    Alltså, ungefär halva Sverige röstade emot nuvarande regering i senaste valet. Det behövs inga "yttre krafter" för att de människorna ska vara missnöjda med utvecklingen.

Man är helt enkelt missnöjd med nuvarande regerings politik.

Alla partier sluter däremot upp på en upprustning av försvaret, där har du den enighet som behövs i nuläget.
    Du verkar inte förstå eller så tillhör du de krafterna. Yttre krafter utnyttjar detta missnöje för att slå in än mer kilar i systemet och skapa förvirring, splittring eller polarisering. Klart det finns missnöjda medborgare som alltid har synpunkter på sittande regeringar men man ska också vara källkritisk och vaksam. 
  • Postman
    Anonym (Bea) skrev 2025-04-04 20:41:08 följande:
    Ska man sluta läsa de stora dagstidningarna då och sluta med SVT, (för det är där jag hämtar min information)? Från samtliga de källorna.
    Klart du inte ska sluta läsa de stora dagstidningarna men som jag skrev tidigare, var källkritisk och vaksam.
  • Postman
    Anonym (Bea) skrev 2025-04-04 21:18:49 följande:
    Tror ändå att våra stora dagstidningar och SVT har lite koll på hur och var de hämtar sin information. De kollar källor och är kritiska. 

Det är nog i andra sociala mediesammangang man kan ramla ner i kaninhål.
    Kanske och ja överallt, till och med denna tråden kanske. 
  • Postman
    Tyra myra skrev 2025-04-07 18:03:08 följande:

Ja, vårt samhälle har blivit hårdare och kallare. Inkomstklyftorna har ökat drastiskt och inkomstfördelningen har inte längre den utjämnande effekt den en gång hade.

Vårt land håller inte längre ihop. Samhällsservicen tas bort i glesbygden och de norrländska naturtillgångarna kommer inte norrlänningarna tillgodo.

Vi experimenterar med skolan och hoppas på att marknaden ska klara av att styra den, Vilket vansinne

Vi avreglerar så gott som allt av vårt tidigare allmänna.

Vi är rädda för att tala om ökade skatter, som om något monster då skulle dyka upp och svälja oss med hull och hår. 

Vi tror mera på vad vi läser på nätet än vad forskningen kommer fram till.

Vi är mera rädda om vårt utseende än om vår hälsa.

Ja, jag kan räkna upp hundratals nya företeelser i vårt samhälle.

Jag tycker inte att vi är på rätt väg, snarare pekar riktningen rakt ner avgrunden där nationalism och fascismen regerar 

I stort kan jag hålla med dig men jag är också irriterad och bekymrad över de människor som idag inte har någon ambition till någonting utan är nöjda med och förväntar sig att samhället ska försörja dem. Jag upplever att de har ökat i antal. Vi behöver få fler att bidra/delta till samhället inte mindre.
  • Postman
    Anonym (Bea) skrev 2025-04-06 19:45:03 följande:

Jag har tittat lite på den ekonomiska politiken. Allmänt så har vi den snabbast växande ekonomiska ojämlikheten i Europa, och har nu haft det så i ett antal år.

Det totala procentuella skattetrycket har inte ökat i Sverige (alla skatteintäkter i förhållande till bruttonationalprodukten).

Men skatteuttaget har under många år förändrats till de rikares fördel.

Arvsskatten togs bort 2005.

Fastighetsskatten ersattes 2008 av kommunal fastighetsavgift. Den är 0,75 % av taxeringsvärdet. Det finns ett tak på den på 9525 kr per år, så att även de med mest värdefulla hus betalar maximalt 793 kr i månaden.

Förändringar i jobbskatteavdraget gör att de som tjänar över gränsen för den sk brytpunken för statlig inkomstskatt kommer att tjäna mest på det förstärkta jobbskatteavdraget.

Dessutom försvann en annan övre spärr, vilket gör att även de med en årslön på över 2,3 miljoner får ta del av jobbskatteavdrag.

ROT-avdragen gynnar den som äger sitt boende. Mest tjänar de som har råd med stora ombyggnader och renoceringar.

Detsamma gäller RUT-avdraget. De som har råd att anlita hjälp hemma och i trädgården, är de som har mest nytta av avdraget. 

RUT och ROT har kritiserats av Riksrevisionsverket, en statlig myndighet som ska kontrollera effektivitet, men nu höjs de ändå tillfälligt mellan maj-december 2025.

Maxtaxa gäller för avgift för förskolan. Den högsta avgiftan är 1783 kr per månad och den betalar ett hushåll om den sammanlagda inkomsten är 59 440 kr eller mer.

ISK är ju sparande i aktier eller fonder på särskilda ISK- konton. Skattereglerna är förmånliga om man äger aktier och fonder som avkastar mer än ca 3 % per år. De genomsnittliga årliga vinsterna på aktier och fonder under längre tidsperioder brukar vara 9 -11 %. 

Dessutom kommer det att vara skattefritt att ha 150 000 kr på ett sådant konto från och med i år. Från och med nästa år så planeras för att det ska vara skattefritt upp till 300 000 kr. 

På alla ISK-konton sammantaget så äger 1% av personerna som har konton 2/3 av alla pengarna på ISK.

Varje år plockar privata ägare ut stora summor i vinster  från de firmor som driver friskolor och vårdinrättningar av olika slag. Det är våra skattepengat som skulle ha gptt till böttre bemanning. 

Nej jag känner inte igen Sverige. Hur utvecklingen egentligen ser ut har dolts av lönehöjningar. Så man upptäcker inte hur välståndet snedfördelas.

För de som tror att det delas ur mycket socialbidrag kan det vara bra att veta att det delas ut att socialbidrag utdelas till allt färre personer idag, en utveckling som pågått under flera år.

Just ISK tycker jag är helt fantastiskt bra, jag kan inte förstå varför man ska tvingas skatta sina redan beskattade sparpengar. Om jag kan spara ihop några hundra tusen eller miljon, varför ska jag tvingas skatta för dem, det är ju mina sparpengar från lön. Får inte arbetare kunna spara pengar tycker du?
  • Postman
    Anonym (Bea) skrev 2025-04-07 19:29:09 följande:
    Jamen antalet personer som får socialbidrag har i stort sett halverats sedan 2019. I så fall sitter de hemma och svälter, självvalt då. Kolla statistiken. 

Det finns bara ett annat land som var det  extrema friskolesystemet som vi har. Traditionellt mer högerinriktade samhällen förvånas över vår lösning. Åtmindstone fram tills nu, nu börjar Trump fundera på att införa ett liknande system i USA. 

Många i Moderatera hade tunga ekonomiska intressen i privatiseringen av vårdinrättningar av olika slag.

Nej vanliga människor var inte vunnit på den här politiken. De får lite lägre skatt och blir glada, medan de riktigt välbesuttna kammar hem de stora vinsterna. 

Man har tillåtit väldigt lågeffektiva privata företag att coacha arbetslösa, med skandallösa resultat under många år. Jag har hört arbetslösa berätta hur värdelöst och kränkade det har känts att delta. Först nu säger man upp avtalen med de företagen.

Samtidigt som välfärden urholkas. Pengarna som rinner ur systemet skulle kunna användas till att stärka skola, vård och omsorg. Utan att behöva höja skatterna för låg- och medelikomstagarna! 
    Ja det är galet med friskolor och privatiseringar, det håller jag med om men förvånansvärt många tycker jag förväntar sig att staten ska driva dem framåt. De saknar eget driv eller ambitioner, staten måhända kan hjälpa dem på traven men det är ändå hos dem själva som bollen ligger sen. Många orkar inte ens ta upp bollen. Vi kan inte heller acceptera ett ökat antal, kanske har du rätt i att pengar som rinner ur systemet kan användas men jag är tveksam om det räcker.
  • Postman
    Anonym (Bea) skrev 2025-04-07 19:56:42 följande:
    Vi som inte har stora förmögenheter tjänar mer på ett fungerande samhälle; med bra sjukvård, skolor, barnomsorg, arbetsmarknadsåtgärder och äldreomsorg.Samt ett fungerande bostadsbyggande.

Idag måste exempelvis folk vara nästan halvdöda för att efter lång väntan få en plats på ett omsorgsboende. Allt färre får hemtjänst beviljad. Barngrupperna i förskolorna är alldeles för stora, ofta blir förskollärarna utbrända, de hinner inte se och stödja barnen.  När jag var liten var lågstadieklasserna små, nu kan det vara uppåt 30 barn.

Jag har också ISK, men skulle föredra att fritidsverksamhet för ungdomar i olika former prioriterades före skattefrihet på ISK. 

Om du inte är mycket rik så är det ju ändå småsmulor som vi vanliga tjänar på dessa reformer! Smulor till oss för att vi ska bli nöjda och samtidigt massor med pengar till de ekonomiska storfräsarna. 

De har råd att köpa sjukvård och omsorg privat, kan strunta i det allmännas resurser.  Sverige har blivit ett eldorado för de riktigt rika, vi har många miljadärer. Det är ingen tillfällighet att en del norrmän, som exempelvis Peter Stordalen verkar fundera på att flytta hit.
    Njae håller inte med dig, tycker fortfarande det är för jäkligt att staten ska beskatta min sparpengar år ut och år in. Jag har redan skattat för dem när jag fick min lön. Det du beskriver blandar du och ger ordentligt, jag tycker inte det har med varandra att göra.
  • Postman
    Anonym (Undrar) skrev 2025-04-07 21:42:11 följande:
    Men nu blev det ännu mer konstigt, eftersom antalet som får socialbidrag minskat drastiskt, samtidigt som fler vill bli försörjda.

Den ekvationen går inte alls ihop?
    Njae nu var det inte jag som skrev att socialbidrag minskade, jag googlade lite snabbt nu och det ser ut som att det ökar. Folk måste få pengar någonstans ifrån, det beror bara vilket konto det ska sättas på, det dribblas nog rejält med det ibland för att liksom få siffrorna dit man vill beroende på agenda.

www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/hushallens-ekonomi/hushallens-inkomster-tillgangar-och-skulder/antalet-helarspersoner-som-forsorjdes-med-sociala-ersattningar-och-bidrag/pong/statistiknyhet/antalet-helarspersoner-som-forsorjdes-med-sociala-ersattningar-och-bidrag-2024/
Svar på tråden Trivs ni i Sverige? Vad händer?