Anonym (Bea) skrev 2025-04-07 19:56:42 följande:
Vi som inte har stora förmögenheter tjänar mer på ett fungerande samhälle; med bra sjukvård, skolor, barnomsorg, arbetsmarknadsåtgärder och äldreomsorg.Samt ett fungerande bostadsbyggande.
Idag måste exempelvis folk vara nästan halvdöda för att efter lång väntan få en plats på ett omsorgsboende. Allt färre får hemtjänst beviljad. Barngrupperna i förskolorna är alldeles för stora, ofta blir förskollärarna utbrända, de hinner inte se och stödja barnen. När jag var liten var lågstadieklasserna små, nu kan det vara uppåt 30 barn.
Jag har också ISK, men skulle föredra att fritidsverksamhet för ungdomar i olika former prioriterades före skattefrihet på ISK.
Om du inte är mycket rik så är det ju ändå småsmulor som vi vanliga tjänar på dessa reformer! Smulor till oss för att vi ska bli nöjda och samtidigt massor med pengar till de ekonomiska storfräsarna.
De har råd att köpa sjukvård och omsorg privat, kan strunta i det allmännas resurser. Sverige har blivit ett eldorado för de riktigt rika, vi har många miljadärer. Det är ingen tillfällighet att en del norrmän, som exempelvis Peter Stordalen verkar fundera på att flytta hit.
Njae håller inte med dig, tycker fortfarande det är för jäkligt att staten ska beskatta min sparpengar år ut och år in. Jag har redan skattat för dem när jag fick min lön. Det du beskriver blandar du och ger ordentligt, jag tycker inte det har med varandra att göra.