Anonym (Mer auktoritärt) skrev 2025-04-04 12:17:39 följande:
Absolut, vi går definitivt mot ett mer auktoritärt styre. Speciellt med denna regering. Don är mycket för hårdare tag och mindre för medmänsklighet. Och jag är helt med på, att det behöver bli hårdare tag emot kriminella etc. Men när man börjar behandla ex arbetslösa på samma nivå. Kan man fråga sig lite hur människosynen ser ut.
Dom tittar bl.a över om dom kan hitta på ännu strängare bestraffning för arbetslösa. Kan tycka att det hela blir mer kontraproduktiv. Att pisksypp folk. När dessa individer behöver få bättre hjälp,stället för att bli konstant straffade.Dom allra flesta sköter sig i ett samhälle, även arbetslösa. Klart det finns ruttna äpplen. Men dom finner du överallt. Även bland politiker, ironiskt nog.
När det kommer till arbetsförmedlingen, är det en stor gåta för mig att denna myndighet fortfarande finns kvar. Måste vara den absolut sämsta och misskötta myndighet vi har idag. Sitter mest konstigt folk där, som själva inte har gedigen utbildning. Mycket inkvoterade invandrare som arbetar där, just för att dom är invandrare. Och det blir billigare för staten att anställa dessa. Inte lika effektivt när man inser att många inte behärskar svenska språket. Och inte har rätt utbildning för jobbet. Sen har du diverse chefer som lider av sociopatei och annat. Mycket lösa kanoner och knäppa kallar. En del är dessutom på tok för unga, för att ha gedigen arbetslivserfarenhet själva. Och förstår inte arbetsmarknaden eller yrkena i sin helhet.
Mycket bättre att lägga ned, göra om och satsa på betydligt högre kvalite på personalen. Folk som själva arbetar, från näringslivet och annat. Så rätt person hamnar på rätt plats. Man ska aldrig underskatta rätt och hög kompetens. Ingen slump att Arbetsförmedlingen numera liknar ett dårhus.
Och ja, att satsa på renoveringar och mycket av detta är lyx renoveringar istället för något livsviktigt som medicin. Är galenskap.
Nu är jag snart pensionär, som tur är. Jag känner mig oerhört tacksamma över att inte ha barn. Som kommer få arbeta tillsammans dom 70-75 förmodligen. Som du säger, många kommer dö innan det ens blir tal om någon pension.
Sverige är numera ett sjukt land.
Ja, jag håller med om att det är förvånansvärt låg kompetens hos de anställda på Arbetsförmedlingen. Jag trodde ju i min enfald att en examen från ett universitet eller en högskola är minimikrav där, men icke. När man får samtal eller ringer dit så är det bara invandrare som inte förstår vad man säger, och inte själva kan göra sig förstådda. Hur kan de läsa och ta sig till lagar och regler? Att arbetslösas liv ligger delvis i deras händer vid arbetslöshet är skrämmande.
Det samma gäller andra myndigheter. De skriver och talar, och läser så dåligt att man undrar hur de ens fått en universitetsexamen.
Håller med i mycket du skriver här.