• Anonym (Bodoni)

Trumps tullar

Vad tror ni? Kommer usa bli rikare? 

• Svar på tråden Trumps tullar
  • Core

Det är en mer komplex fråga än många tror. Problemet är att det bli en falsk uppgång i ekonomin för att en hel del företag tvingas etablera sig på amerikansk mark. 

Så Trump kommer kanske kunna slå sig för bröstet och säga där ser ni, jag hade rätt som vanligt

Men under den ytan lider folket, precis som vi kommer göra.

• Dr Nail

Jag tror USA kommer hamna i Great Depression 2.0 och därefter tyna bort och vi kommer att bevittna Roms sista dagar. Det är vad jag *tror*.

Vad tror ni?

• Spucks

Jag har läst någonstans att planen är den:
    1. Tuller införs.
    2. Aktier kraschar.
    3. Rika köper massvis aktier.
    4. Tuller återkallas.
    5. Aktier stiger.
    6. Rika är ännu rikare.

Jag är nyfiken att se om det är verkligen det som händer. Skulle inte förvåna mig i alla fall.

• Core
    Spucks skrev 2025-04-04 17:23:08 följande:

Jag har läst någonstans att planen är den:
    1. Tuller införs.
    2. Aktier kraschar.
    3. Rika köper massvis aktier.
    4. Tuller återkallas.
    5. Aktier stiger.
    6. Rika är ännu rikare.

Jag är nyfiken att se om det är verkligen det som händer. Skulle inte förvåna mig i alla fall.

Jag tror att det är mer konspirationsteorier. För svårt att genomföra samordnat utan att det läcker, och med för stora risker. Även om han nu skulle återkalla tullarna, vilket är svårt att se, skulle marknaden vara för oberäknelig för att man ska kunna dra slutsatsen att det blir win 🥇 

Men visst, det är en galen värld, sjukare saker har väl hänt.

• Anonym (Bodoni)

Kan vara en bra idé, kan vara en dålig idé (för usa) planen var väl att tullarna mot Europa skulle träda i kraft i förrgår eller vad det nu var. Nya budet är väl 9:e april. Det har ju lett till att företag avvaktar med sina beställningar då det i realiteten innebär en ungefärlig 50% skatt på varorna. 

Usa har ju inte byggt upp ett oberoende från import så jag vet inte hur det här ska gå.

Med tanke på hur många bönder i usa som tvingats gå i konkurs efter Trumps ageranden och import som blir för dyr så hoppas jag att det inte genererar svält i usa till och med.

• Anonym (Bodoni)
    Dr Nail skrev 2025-04-04 17:18:48 följande:

Jag tror USA kommer hamna i Great Depression 2.0 och därefter tyna bort och vi kommer att bevittna Roms sista dagar. Det är vad jag *tror*.

Vad tror ni?

Jag hoppas inte det.
  • Dr Nail
    Anonym (Bodoni) skrev 2025-04-04 17:47:05 följande:
    Jag hoppas inte det.
    Jag hoppas det. Det kommer att göra ont i början och alla kommer att känna av den, men i nuläget ser jag inga andra sätt att göra oss oberoende av USA. Vi har varit naiva vilket kostar.
  • Spucks
    Core skrev 2025-04-04 17:29:30 följande:

Jag tror att det är mer konspirationsteorier. För svårt att genomföra samordnat utan att det läcker, och med för stora risker. Även om han nu skulle återkalla tullarna, vilket är svårt att se, skulle marknaden vara för oberäknelig för att man ska kunna dra slutsatsen att det blir win 🥇 

Men visst, det är en galen värld, sjukare saker har väl hänt.

Hmmm, jo, det har du kanske rätt i. Det skulle nog har läckt i en gruppchat Skrattande
  • Anonym (Bodoni)
    Dr Nail skrev 2025-04-04 18:21:55 följande:
    Jag hoppas det. Det kommer att göra ont i början och alla kommer att känna av den, men i nuläget ser jag inga andra sätt att göra oss oberoende av USA. Vi har varit naiva vilket kostar.
    Dynamiken mellan Europa (Sverige) och usa har skapat en stark ekonomi och starka demokratiska värderingar. Jag hoppas att det fortsätter så. Annat blir ju Europa en form av sista utposten i världen.
  • Dr Nail
    Anonym (Bodoni) skrev 2025-04-04 18:35:30 följande:
    Dynamiken mellan Europa (Sverige) och usa har skapat en stark ekonomi och starka demokratiska värderingar. Jag hoppas att det fortsätter så. Annat blir ju Europa en form av sista utposten i världen.
    Hur ska vi göra oss oberoende av USA? "Dynamiken" innebär att vi blev smygkoloniserade. Det här är en chans för oss, och USAs kommer att tyna bort.
Svar på tråden Trumps tullar