• Anonym (Bodoni)

Trumps tullar

Vad tror ni? Kommer usa bli rikare? 

• Svar på tråden Trumps tullar
  • Anonym (Bodoni)
    Dr Nail skrev 2025-04-04 18:49:43 följande:
    Hur ska vi göra oss oberoende av USA? "Dynamiken" innebär att vi blev smygkoloniserade. Det här är en chans för oss, och USAs kommer att tyna bort.
    Nu tror jag att du tar i. Sverige är ett självständigt land med influenser från andra länder. Även usa är influerat från exv Sverige och Europa vad gäller sociala reformer såsom medicare. 

Det fungerar inte heller som en vågskål om du tror det. I stället så fungerar det så att ju sämre det går för usa, desto sämre kommer det att gå för Sverige.
  • Anonym (jury)

Historiskt sett har importtullar varit ett nyttigt redskap för uppkomlingsländer att kunna konkurrera med etablerade länder, som tex. USA mot Storbritannien under 1800-talet, men blir därefter en ren förlorar-strategi när det används av etablerade länder för att skydda sin egna produktion. Se bara på Argentina år 1920 och hundra år senare.

• nihka

Jag tror det här kan vara ett gyllene tillfälle för Europa/EU att slå sig in mer på den av USA dominerade tech- och finansmarknaden. Satsa på att bli till stor del självförsörjande?

Hur det går för USA så länge Trump sitter där han sitter: Frankly my dear, I don't give a damn.

Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Anonym (Bodoni)
    nihka skrev 2025-04-04 20:36:18 följande:

Jag tror det här kan vara ett gyllene tillfälle för Europa/EU att slå sig in mer på den av USA dominerade tech- och finansmarknaden. Satsa på att bli till stor del självförsörjande?

Hur det går för USA så länge Trump sitter där han sitter: Frankly my dear, I don't give a damn.

De där "Chippen" som kina producerade med nanoteknologi visade sig vara en sårbar gren under covid. Hoppas att Europa har identifierat en sårbar punkt och satsar på egen tillverkning i alla fall. Tillhör nästan infrastruktur.

Jag är övertygad om att om det blir sämre för usa så blir det inte bättre för Europa på något sätt.
  • Anonym (Bodoni)
    Anonym (jury) skrev 2025-04-04 20:06:19 följande:

Historiskt sett har importtullar varit ett nyttigt redskap för uppkomlingsländer att kunna konkurrera med etablerade länder, som tex. USA mot Storbritannien under 1800-talet, men blir därefter en ren förlorar-strategi när det används av etablerade länder för att skydda sin egna produktion. Se bara på Argentina år 1920 och hundra år senare.

Usa försökte sig väl på importtullar under 30-talet om jag inte missminner mig. Det var väl en katastrof
  • Anonym (Bodoni)

En notering jag hittade på nätet om någon känner ett intresse av att undersöka saken vidare
    "I samband med krisen på 1930-talet införde USA tullar på 20 000 varor i något om kallades för The Smoot-Hawley Tariff Act. Detta provocerade fram svarstullar från en lång rad andra länder. Sammanlagt minskade både import och export i USA med 67 procent."

• Tecum

Jag vill se det som en chans för Europa och resten av den fria världen att minska sitt beroende av USA och utveckla sina inbördes relationer och export/import.
    Allt kommer att bil dyrare, i synnerhet i USA. Rätt åt dem, så går det när man röstar fram en mentalpatient till president...

• Anonym (A)
    Anonym (Bodoni) skrev 2025-04-04 21:06:59 följande:
    Usa försökte sig väl på importtullar under 30-talet om jag inte missminner mig. Det var väl en katastrof
    Det blev depression.
  • Postman

Jag tror det blir ett slags självskadebeteende för Usa detta. Tycker det på ett sätt är bra för Eu har varit alldeles för flata, blåögda och naiva. Dags att Eu steppar upp och blir mer sammansvetsade och självförsörjande. 

• nihka
    Anonym (Bodoni) skrev 2025-04-04 21:05:21 följande:
    De där "Chippen" som kina producerade med nanoteknologi visade sig vara en sårbar gren under covid. Hoppas att Europa har identifierat en sårbar punkt och satsar på egen tillverkning i alla fall. Tillhör nästan infrastruktur.

Jag är övertygad om att om det blir sämre för usa så blir det inte bättre för Europa på något sätt.
    Den enes död den andres bröd heter det ju.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
Svar på tråden Trumps tullar