Trumps tullar
Vad tror ni? Kommer usa bli rikare?
Vad tror ni? Kommer usa bli rikare?
Historiskt sett har importtullar varit ett nyttigt redskap för uppkomlingsländer att kunna konkurrera med etablerade länder, som tex. USA mot Storbritannien under 1800-talet, men blir därefter en ren förlorar-strategi när det används av etablerade länder för att skydda sin egna produktion. Se bara på Argentina år 1920 och hundra år senare.
Jag tror det här kan vara ett gyllene tillfälle för Europa/EU att slå sig in mer på den av USA dominerade tech- och finansmarknaden. Satsa på att bli till stor del självförsörjande?
Hur det går för USA så länge Trump sitter där han sitter: Frankly my dear, I don't give a damn.
Jag tror det här kan vara ett gyllene tillfälle för Europa/EU att slå sig in mer på den av USA dominerade tech- och finansmarknaden. Satsa på att bli till stor del självförsörjande?
Hur det går för USA så länge Trump sitter där han sitter: Frankly my dear, I don't give a damn.
Historiskt sett har importtullar varit ett nyttigt redskap för uppkomlingsländer att kunna konkurrera med etablerade länder, som tex. USA mot Storbritannien under 1800-talet, men blir därefter en ren förlorar-strategi när det används av etablerade länder för att skydda sin egna produktion. Se bara på Argentina år 1920 och hundra år senare.
En notering jag hittade på nätet om någon känner ett intresse av att undersöka saken vidare
"I samband med krisen på 1930-talet införde USA tullar på 20 000 varor i något om kallades för The Smoot-Hawley Tariff Act. Detta provocerade fram svarstullar från en lång rad andra länder. Sammanlagt minskade både import och export i USA med 67 procent."
Jag vill se det som en chans för Europa och resten av den fria världen att minska sitt beroende av USA och utveckla sina inbördes relationer och export/import.
Allt kommer att bil dyrare, i synnerhet i USA. Rätt åt dem, så går det när man röstar fram en mentalpatient till president...
Jag tror det blir ett slags självskadebeteende för Usa detta. Tycker det på ett sätt är bra för Eu har varit alldeles för flata, blåögda och naiva. Dags att Eu steppar upp och blir mer sammansvetsade och självförsörjande.