Inlägg från: Anonym (FV) |Visa alla inlägg
  • Anonym (FV)

Okastrerad utekatt?

Detta är INTE en "fredagstråd".

För ett tag sen fick jag veta att pojkvännens katter är okastrerade och de är utekatter. Jag blev upprörd över hur ansvarslös han är, men han säger att det är normalt och att det ligger på ägarna till honorna att se till att de inte kan bli med ungar och att det är så de flesta resonerar.

Vad säger ni? Tycker ni att okastrerade katter ska få gå lösa?

• Svar på tråden Okastrerad utekatt?
  • Anonym (FV)
    Anonym (H) skrev 2025-04-05 14:13:32 följande:

Det finns folk som inte tar ansvar och steriliserar sina honkatter. Vår katt hade blivit utslängd av sina tidigare ägare. Hon hittades ute med tre kattungar. 
    En bekant vill inte betala för att sterilisera sin utekatt. Han slår ihjäl kattungarna istället. 

Hade aldrig kunnat dejta någon som hatar djur så som din pojkvän gör. Samt att han är otroligt barnsligt och ansvarslös. 

Han älskar djur, men ja, i den här frågan resonerar han väldigt ansvarslöst. Han säger att han inte har råd till kastrering, men då borde ju katterna hållas inne.
  • Anonym (FV)
    Dexter dot com skrev 2025-04-05 06:07:42 följande:

Finns verkligen inget försvar till att vara så oansvarig att man släpper ut okastrerade katter. Är dom inte märkta heller?

Nej de är inte märkta, men försäkrade.
  • Anonym (FV)
    Dexter dot com skrev 2025-04-05 14:27:14 följande:
    Man älskar inte djur om man skaffar dom utan att ha ekonomi att ens kastrera dom eller struntar i om dom kommer bort och han inte kan spåras som ägare pga att han struntar i att märka dom. Personligen hade jag inte stått ut med att leva med nån som inte bryr sig om sina djur.
    Det är ett väldigt svart-vitt sätt att se på det. Han hade ekonomin när de köptes, men då skulle de användas i avel och skulle inte få vara ute, men det blev inte så och tiden gick. De är gamla nu och har bott i samma område hela sina liv. Ansvarslöst, definitivt, men de är väldigt älskade och välmående.
  • Anonym (FV)
    Jumperflickan skrev 2025-04-05 14:38:25 följande:
    Det låter märkligt. Det är lag på att chippa katter numera och då får man inte försäkra dem om de inte är chippade. Eller de kanske är så pass gamla att han försäkrade dem innan det trädde i kraft (vet inte vad som gäller då).
    De frågade öht inte om registrering när jag försäkrade min katt.
  • Anonym (FV)
    Dexter dot com skrev 2025-04-05 15:05:00 följande:
    Och bidrar till ännu fler oönskade och hemlösa kattungar.
    Absolut.
  • Anonym (FV)
    Anonym (Nedpissat hem) skrev 2025-04-06 05:52:17 följande:
    Jag undrar hur indränkt hans boende är av många års kattpissande? Okastrerade hankatter pissar värre än någon annan varelse på jorden.

Antar att han är socialbidragstagare om han inte har råd att kastrera sina katter? Kostar 1500 för en katt ca. 3000 kan de flesta spara ihop på några månader. Endast på existensminimum kan det bli tufft.
    Inte det minsta.
  • Anonym (FV)
    Anonym (H) skrev 2025-04-06 16:56:11 följande:
    Det är ju verkligen ingenting! Helt sjukt att man inte får det gjort. 
    Jag hoppas någon hittar katterna och tar dem. De verkar ju inte vara chippade heller. 
    Du hoppas att någon tar en annans älskade familjemedlemmar?
  • Anonym (FV)
    Kalle Johansson skrev 2025-04-06 17:26:37 följande:
    Vad säger ni? Tycker ni att okastrerade katter ska få gå lösa?

NEJ! Demon

Sedan misstänker jag att tråden är en "trolltråd" då det är ganska outhärdligt att ha just okastrerade hankatter.
    Varför skulle det vara outhärdligt? Jag bor inte där mer än några dagar då och då, men jag har inte upplevt några problem.
  • Anonym (FV)
    molly50 skrev 2025-04-06 18:59:49 följande:
    De kanske går in till grannarna och gör sina behov?
    Här har vi lite problem med katter som går och urinmarkerar och bajsar utan att gräva ner det.
    Och ja,det är oftast okastrerade hankatter då de märker revir på detta sätt.
    Och det är inte särskilt trevligt.
    Så din pojkvän borde låta kastrera sina katter istället för att lägga ansvaret på andra.
    Om hans katter skulle göra andra katter dräktiga eller om de skulle hamna i slagsmål med andra katter och bli skadade pga att de är okastrerade,hur gör han då?
    Är det fortfarande andras ansvar att kastrera sina katter då?

Jag vet inte om det ännu är lag på att kastrera utekatter,men vet att lagen säger att man bör göra det.
    Nej det gör de inte, alla har balkong.
  • Anonym (FV)
    Anonym (KisseMjau) skrev 2025-04-07 07:48:46 följande:
    I ens hem, alltså. Ute pissas det så klart revir! När jag var barn var det vanligt med okastrerade katter. Hankatterna hade trasiga öron och var alldeles fulla med ärr och sånt från alla slagsmål. (Vi hade inte katt men jag klappade alla som lät mig.) 
    Inte hans katter, de är helt oskadade. Däremot kom en väns kastrerade katt hem med trasigt öra efter ett bråk för nån månad sen.
Svar på tråden Okastrerad utekatt?