• Anonym (FV)

Okastrerad utekatt?

Detta är INTE en "fredagstråd".

För ett tag sen fick jag veta att pojkvännens katter är okastrerade och de är utekatter. Jag blev upprörd över hur ansvarslös han är, men han säger att det är normalt och att det ligger på ägarna till honorna att se till att de inte kan bli med ungar och att det är så de flesta resonerar.

Vad säger ni? Tycker ni att okastrerade katter ska få gå lösa?

• Svar på tråden Okastrerad utekatt?
  • burleskburkläsk

Katter är det bästa jag vet...efter en viss kvinna!

Skall de vara ute så skall de kastreras...han är bara lat och vill inte bry sig, en klassisk tölp!

• Anonym (f)

Med tanke på nyare föreskrifter är det inte bara att låta ansvaret ligga på honkatternas ägare. För mig hade det direkt varit avtändande med såna fånerier, det är inte svårt att kastrera och ta ansvar för sina djur.

• Anonym (Spelar ingen roll på honor verkar det som)

Att sterilisera en honkattt verkar inte spela någon roll, hunden juckar på katten ändå och katten blir hysterisk om man tar ifrån henne hunden. 

• Jemp

Det är olagligt så? nej. 

Har ju också med omtanke om hanen ifråga att göra.

• Jemp

De flesta numera är ju också faktiskt mer ansvarstagande, om än långt ifrån alla.

• Mayjel

Väldigt oansvarigt att inte kastrera sin utekatt. Hans resonemang är väl att det inte drabbar honom eftersom det är honkatterna och deras ägare som får tampas med ev. dräktighet och nya små katter. 

Kastrerade hankatter är nästan alltid att föredra i vilket fall då de också blir mindre aggressiva och inte lika revirhävdande till följd av ingreppet. 

• burleskburkläsk
    Mayjel skrev 2025-04-04 20:26:53 följande:

Väldigt oansvarigt att inte kastrera sin utekatt. Hans resonemang är väl att det inte drabbar honom eftersom det är honkatterna och deras ägare som får tampas med ev. dräktighet och nya små katter. 

Kastrerade hankatter är nästan alltid att föredra i vilket fall då de också blir mindre aggressiva och inte lika revirhävdande till följd av ingreppet. 

Absolut, en sån skillnad på många sätt och vis!
  • felicityporter

Jag hade blivit så jävla förbannad om min kille hade resonerat så, man kastrerar sin hankatt även för kattens skull. Katten kommer leva längre, inte råka i slagsmål i samma grad och inte vandra lika långt och riskera att gå vilse lika mycket som en okastrerad hankatt.

• Mandel

Okastrerade hankatter har kortare medellivslängd än kastrerade.
    Okastrerade går även runt och märker revir och pissar ned andra människors egendom.
    Har fått mitt uterum nedpissat så nästa gång jag ser den katten fångar jag in den och ...

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (-)
    Mandel skrev 2025-04-04 21:28:14 följande:

Okastrerade hankatter har kortare medellivslängd än kastrerade.
    Okastrerade går även runt och märker revir och pissar ned andra människors egendom.
    Har fått mitt uterum nedpissat så nästa gång jag ser den katten fångar jag in den och ...

Det är inte kattens fel, lika lite som du kan beskylla en hund för att den bajsar ute på gatan utan att plocka upp efter sig. Lägg skuld och ansvar där de hör hemma istället - på ägaren.
Svar på tråden Okastrerad utekatt?