• Jemp

Okastrerad utekatt?

Det är olagligt så? nej. 

Har ju också med omtanke om hanen ifråga att göra.

• Jemp

De flesta numera är ju också faktiskt mer ansvarstagande, om än långt ifrån alla.

• Jemp
    Anonym (FV) skrev 2025-04-05 14:21:14 följande:
    Nej de är inte märkta, men försäkrade.
    Då han bryter mot två delar av djurskyddslagen och har inte råd med väldigt billig veterinärvård?

Då ska han inte ha djur och definitivt inte ha dem ute. Vad händer om de behöver veterinärvård på jourtid efter olycka? Har han ens råd att avliva?
  • Jemp
    Anonym (M) skrev 2025-04-06 08:41:05 följande:
    Missade du verkligen att det är försäkrade? 

Det stod tydligt i de inlägget du kommentera. 
    Veterinärvård är inte gratis med försäkring heller. Självrisken är betydligt högre än en kastrering.
  • Jemp
    Anonym (Nedpissat hem) skrev 2025-04-06 05:52:17 följande:
    Jag undrar hur indränkt hans boende är av många års kattpissande? Okastrerade hankatter pissar värre än någon annan varelse på jorden.

Antar att han är socialbidragstagare om han inte har råd att kastrera sina katter? Kostar 1500 för en katt ca. 3000 kan de flesta spara ihop på några månader. Endast på existensminimum kan det bli tufft.
    Hanar är ofta ännu billigare. Tror jag betalade 950 i höstas.
  • Jemp
    Jemp skrev 2025-04-06 09:23:16 följande:
    Hanar är ofta ännu billigare. Tror jag betalade 950 i höstas.
    Kollade, mindes rätt. de tar 1300 inkl chip märkning och vacc vilket ju är lämpligt i det här fallet. 
  • Jemp
    Mandel skrev 2025-04-07 08:45:58 följande:

Det är strikt ägaransvar även för katter och då katten "ägnar " sig åt skadegörelse är det ägarnas skyldighet enligt lagen att ersätta fär det deras katt förstör.
    Alltså anmäler jag dem först om de inte frivilligt går med på att betala.

Är katten chippad som den också ska vara enligt lag - utöver kastrerad om man inte bedriver avel, så går det att hitta ägarna på så vis och skicka faktura den vägen.

Är ju inte ens säkert att det finns någon ägare med tanke på att katten okastrerad springer vind för våg...

Tyvärr stämmer inte detta.
Svar på tråden Okastrerad utekatt?