• Anonym (FV)

Okastrerad utekatt?

Detta är INTE en "fredagstråd".

För ett tag sen fick jag veta att pojkvännens katter är okastrerade och de är utekatter. Jag blev upprörd över hur ansvarslös han är, men han säger att det är normalt och att det ligger på ägarna till honorna att se till att de inte kan bli med ungar och att det är så de flesta resonerar.

Vad säger ni? Tycker ni att okastrerade katter ska få gå lösa?

• Svar på tråden Okastrerad utekatt?
  • Jumperflickan
    Anonym (FV) skrev 2025-04-05 14:21:14 följande:
    Nej de är inte märkta, men försäkrade.
    Det låter märkligt. Det är lag på att chippa katter numera och då får man inte försäkra dem om de inte är chippade. Eller de kanske är så pass gamla att han försäkrade dem innan det trädde i kraft (vet inte vad som gäller då).
  • Anonym (KisseMjau)

Väldigt oansvarigt, och puckat. Idmärkta och kastrerade ska de vara. 

• Anonym (KisseMjau)

Är de registrerade hos Jordbruksverket? Det ska de enligt lag vara. 

• bibbispippi

Jag tycker det är lika oansvarigt att inte kastrera en honkatt som går ute. Om honkatterna är kastrerade blir de inte dräktiga. Var och en tar såklart det yttersta ansvaret för sin katt. Som ägare till en honkatt kan jag inte förutsätta att alla hankatt är kastrerade och glida undan mitt ansvar.
    Jag har både en hankatt och en honkatt. Bägge är kastrerade och går in och ut som de vill via kattlucka.

• Anonym (KisseMjau)
    Jumperflickan skrev 2025-04-05 14:38:25 följande:
    Det låter märkligt. Det är lag på att chippa katter numera och då får man inte försäkra dem om de inte är chippade. Eller de kanske är så pass gamla att han försäkrade dem innan det trädde i kraft (vet inte vad som gäller då).
    Måste inte vara chip. Tatuering är också ok.

Lagen gäller katter födda efter 2008, har  jag för mig. 
  • Jumperflickan
    Anonym (KisseMjau) skrev 2025-04-05 14:44:57 följande:
    Måste inte vara chip. Tatuering är också ok.

Lagen gäller katter födda efter 2008, har  jag för mig. 
    Tänkte inte på tatuering men det har du såklart rätt i Glad
  • Anonym (FV)
    Jumperflickan skrev 2025-04-05 14:38:25 följande:
    De frågade öht inte om registrering när jag försäkrade min katt.
  • Dexter dot com
    Anonym (FV) skrev 2025-04-05 14:35:17 följande:
    Det är ett väldigt svart-vitt sätt att se på det. Han hade ekonomin när de köptes, men då skulle de användas i avel och skulle inte få vara ute, men det blev inte så och tiden gick. De är gamla nu och har bott i samma område hela sina liv. Ansvarslöst, definitivt, men de är väldigt älskade och välmående.
    Och bidrar till ännu fler oönskade och hemlösa kattungar.
  • Anonym (FV)
    Dexter dot com skrev 2025-04-05 15:05:00 följande:
    Och bidrar till ännu fler oönskade och hemlösa kattungar.
    Absolut.
  • Jemp
    Anonym (FV) skrev 2025-04-05 14:21:14 följande:
    Nej de är inte märkta, men försäkrade.
    Då han bryter mot två delar av djurskyddslagen och har inte råd med väldigt billig veterinärvård?

Då ska han inte ha djur och definitivt inte ha dem ute. Vad händer om de behöver veterinärvård på jourtid efter olycka? Har han ens råd att avliva?
Svar på tråden Okastrerad utekatt?