Inlägg från: Anonym (Blondie) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Blondie)

Ska mn söka akuten för kanske brutna revben?

felicityporter skrev 2025-04-05 00:49:51 följande:

Revben kan inte gipsas och det enda som finns att göra åt det är att äta smärtstillande och låta dem läka v sig själv, det tar ca 1 månad innan det slutar göra ont. Jag har själv haft brutna revben och känner andra som kan intyga detta tråkiga faktum.

Blev du smärtfri på EN månad?

Jag hade mer eller mindre ont (kunde t ex inte göra situps) på flera år!
    Kunde inte ligga på den sidan på ett halvår, kunde inte höja armen på lika länge.

Var sjukskriven på heltid i tre månader.

Mitt revben var helt av, det låter mer som att du haft en spricka. Det har jag också haft, men inte heller det var bra efter en månad.
  • Anonym (Blondie)
    Anonym (13) skrev 2025-04-05 00:30:30 följande:
    Hur kan dom läka fel? Den som skrev över dig sa att jag inte borde söka
    Dom anmäler inte?
    Du behöver inte söka vård om du inte behöver vara sjukskriven eller få starkare smärtstillande utskrivet.

De läker inte fel om det inte är en rejäl skada, klarar du dig med Alvedon så har jag mycket svårt att se att det skulle hända.

Dock är det väl ändå bäst att söka vård, men på vårdcentralen.

När hande detta?
    Vad har hänt? Har du blivit misshandlad?

Mitt revbensbrott var ett resultat av en våldsam partner. Såklart sa jag inte vad som skett, utan ljög ihop en historia som de köpte rakt av.
    Senare dock, när jag fick styrka och mod nog att anmäla berättade jag sanningen. OCh inte förrän då röntgades jag, det gjordes inte när jag sökte läkarvård. De bara konstaterade frakturen och sjukskrev mig.

Det är bra om du dokumenterar skadan iallafall, skriv åtminstone ner händelseförloppet. Snokar han i dina saker, skaffa en hemlig mailadress som han inte kommer åt. Har du andra skador? Fotografera och maila dig själv. Du kommer att ha användning för detta om/när du anmäler.

OM jag har rätt i min gissning på våld i nära relation, vill säga.
  • Anonym (Blondie)
    Anonym (Hmmm ...., ,) skrev 2025-04-05 14:16:24 följande:

Finns inget att göra med brutna revben. Men om du söker vård kan du få ett par starka värktabletter i början.  Därefter är det 2 Alvedon och 1 Ipred som gäller 3 ggr/dag i ett par månader. Tog nog ca 6 månader innan jag kunde gå, stå och andas okej igen.  Hade sprickor på 8 revben och smärtan är olidlig. Då har jag ändå väldigt hög smärttröskel.  Blev hämtad av ambulans och misstanken var hjärt eller lungproblem. Men sedan såg dem på röntgen att det var revben. Det krävs extremt mkt våld och ja 2 läkare pratade med mig om att jag måste polisanmäla då de var övertygade om att jag blivit hårt sparkad flera ggr i bröstkorgen.

Hur uppstod din skada?

Jag fick bara frågan och läkaren köpte svaret utan att tveka.
    Minns knappt vad jag körde för lögn den gången... att folk inte fattade vad som pågick är märkligt. Så ofta som jag "klantade mig" eller råkade ut för galningar.
Svar på tråden Ska mn söka akuten för kanske brutna revben?