Anonym (Blondie) skrev 2025-04-05 14:21:06 följande:
Hur uppstod din skada?
Jag fick bara frågan och läkaren köpte svaret utan att tveka.
Minns knappt vad jag körde för lögn den gången... att folk inte fattade vad som pågick är märkligt. Så ofta som jag "klantade mig" eller råkade ut för galningar.
Minns inte men troligen mannen jag levde med. De köpte inte min lögn ( tror jag skyllde på ramlat i en trappa vilket jag själv också trodde) utan de sa att de skulle anmäla ändå. Vet inte om de gjorde det? När det gäller revbensbrott kommer smärtan inte omgående utan stegras under ett par dagar. Därför trodde jag inte att mannen orsakat skadan då han var hemma hos sig när jag ringde ambulans.
Nåt år senare blev han hämtad av polis mitt i natten efter att en anhörig sett och anmält våld I nära relation. Jag anmälde aldrig själv men det blev åtal och fängelsestraff för mannen. Flera från vården samt ett antal poliser vittnade. En del av mina vänner också.
Revbenen gjorde extremt nästan olidligt ont men har även haft brutna nyckelben vid två tillfällen som nästan var om möjligt ännu värre. Även brutna knän och fötter så jag är rätt van.
Konstigt nog är vi fortfarande ett par (uppehåll under fängelse tiden då vi inte fick ha telefonkontakt ens, sågs i smyg på permissioner dock) men nu helt utan våld sen flera år.
Ts om det gäller våld I nära relation så vill jag faktiskt be dig att anmäla, trots att jag själv inte gjorde det. Hade sluppit ett rent helvete som jag nu blev tvungen att gå igenom och som jag än idag lider stora sviter av och kommer ha sorg över i resten av mitt liv. Förlorade allt jag ägde och blev tillfälligt hemlös m.m. När jag söker vård idag får jag fortfarande frågan om någon varit "dum" mot mig av vårdpersonal nästan oavsett anledning till vård. Min journal vittnar tydligt om vad jag gått igenom.
VAR RÄDD OM DIG!