• EpicF

Ska mn söka akuten för kanske brutna revben?

Anonym (Kolla) skrev 2025-04-05 00:09:04 följande:

Du ska kolla upp det.

Är de brutna är risken att de kan läka fel och du får mer problem i framtiden. 

Dessutom kan det ju bli ett försäkringsärende nu eller i framtiden om något händer då. 

Sök en jour som har röntgen imorgon. 

Dessutom kan du få smärtstillande. 

Läker fel? 

Man gör inget mot brutna revben, förutom smärtlindring. Det man ska bara obs på är att inte lungan blir punkterade. 
  • EpicF
    Anonym (13) skrev 2025-04-05 00:28:02 följande:
    jag vill inte belasta akuten såklart. Du har nog rätt, finns kanske ingen hjälp, bara ta sig igenom.
    Tänkte hjälp med om jag ska kanske sitta på ett visst sätt, undvika vissa saker.
    Tack att du svarade
    Enda du kan få och bör ha är bra och ordentlig smärtlindring. Men det kan du få på vc. 
  • EpicF
    Anonym (Aj) skrev 2025-04-05 07:39:32 följande:

Har själv brutit revben efter ett hjärtstopp då jag fick HLR i väntan på ambulans. Krävs en hel del för att bryta revben och man både vet och känner OM man har brutna. Det går absolut INTE att missa. 

Oavsett bör du ju söka vård om du har problem. Tryck över bröstet som det mer låter som du har, kan ju vara symtom på leversvikt eller andra allvarligare åkommor. Iallafall när man har tryck där revbenen sitter rör det sig ofta om problem med organen som är i närheten. Vilket i sig faktiskt kan vara livshotande tillstånd beroende på vilket organ. Så sök vård.

Leversvikt?
Svar på tråden Ska mn söka akuten för kanske brutna revben?