• Anonym (Vale)

Känner mig låst och som jag bara väntar på döden

Anonym (poänglöst) skrev 2025-04-05 08:22:35 följande:

Det mesta jag tänker på är sex och att jag inte kommer ha det igen. Eller döden. Hur det skulle lösa saker. Kanske att min fru då kan gå vidare och få någon sorts liv. Hon är värd det. Hon har inte det med mig. Hon är nog lika låst vid mig som jag vid henne, och det är värre för henne för hon är inte ens attraherad av mig och ända "tvungen" att leva med mig. Dessutom livförsäkring. Mitt barn behöver nog inte mig inom några år, däremot sin mamma. 

Så nu har jag gnällt, det var skönt. kalla mig emo, snuskgubbe, offerkofta etc. det bjuder jag på, var ändå skönt att få det här nedskrivet. 

Man kan vara skild och ha ett barn med npf. Det är rätt många som är det. Det betyder inte att man slutat hjälpas åt. 

Om din fru minskade sexet med dig för tjugo år sedan så lever ni som vänner nu. Hon kanske bara har vänskapliga känslor för dig. Du kanske inte vill leva bara som vän med en partner. Om det imte går att ändra förhållandet med din fru så får du fundera på att skilja dig.

Om du dör så står hon ensam med ansvaret för barnet med npf. Nej det är ingen lösnimg för henne heller.
    Skiljer du dig så kan både hon och du gå vidare.

Det låter som att du är deprimerad. Det kan bero på att du inte har en kärleksrelation längre, och längtar efter att ha det. Det kan ockdå bero på fler saker. Sök hjälp hos kurator eller psykolog på vårdcentralen. Kanske behöver du tala med läkarr också, för eventuell medicinering.
  • Anonym (Vale)
    Anonym (poänglöst) skrev 2025-04-05 08:45:14 följande:
    Stort i ålder, men med NPF. Sedan skall min fru klara sig ekonomiskt med, helst kunna bo kvar.

Det tror jag att jag kan ordna på ett par år, men då kommer jag vara 50 och känns rätt...utsiktslöst för egen del. Så det hade vart bättre om jag dog, dels för livförsäkring och dels för att då skulle hon kunna gå vidare.
    Män i 50-årsåldern är högattraktiva i partnersammanhang.

Sedan tror jag inte att ni behöver vänta. Det går väl att skiljas och flytta om ni förbereder barnet noga. Går ofta promenader omkring i det nya området medan ni bor kvar i det gamla. Inte flyttar in i den nya bostaden direkt utan vistas där ibland innan ni gör det o s.v . Flyttar en del möbler till det nya stället före flytten o s.v. om ni tror att en gradvis övergång kan hjälpa.
  • Anonym (Vale)
    Anonym (poänglöst) skrev 2025-04-05 09:35:47 följande:
    Jag går redan på antidepressiva sedan många år. men det där var tänkvärt, tack.
    Kolla även upp dig fysiskt, det kan vara medicinska skäl till att du mår dåligt! Eller som bidrar till att du mår dåligt. Brister på olika saker kan ge det eller något som gör att du inte kan ta upp näringsämnena ur maten ordentligt t.ex.(som celiaki t.ex.)

Jag tror att din fru skulle må mycket dåligt om du dog, mycket sämre än om du sa att du ville skiljas. Det senare skulle hon kunna komma över, men det första blir svårt (vet av egen erfarenhet, en förälder som dog).

Gå i terapi så att du får reda upp i dina tankar. Försök få det hos vårdcentralen. Ibland har habiliteringen anhörigsamtal, men då handlar det om relationen till ditt barn. 

Ta stöd i anhörigföreningar, som Attention. 75 % av alla föräldrar till funktionsnedsatta barn skiljer sig, tror jag det är. Det är en påfrestande situation.
  • Anonym (Vale)

Vsr och en har rätt att leva ett värdigt liv! Sedan behöver man ta ansvsr för sina barn, men barn till skilda föräldrar brukar må bra ( efter en viss övergångsperiod när skilsmässan är som mest akut, då kan de vara oroliga för hur det ska bli) . Det som krävs är att föräldrarna samarbetar bra. 

• Anonym (Vale)
    Anonym (poänglöst) skrev 2025-04-05 10:32:35 följande:
    Men jag är en gnällröv och har offerkofta. Jag är jäkligt patetisk och jag vet egentligen att det här är grejer jag skall hålla för mig själv. 

För två dagar sedan grät jag av tanken på att jag aldrig kommer få min penis sugen igen. Jag skulle förmodligen kunna tigga och grina mig till det av min fru, men det hade inte vart samma sak även om det rent fysiskt skedde. Så du ser, det är oerhört emo, oerhört lågt.
    Jag hoppas att du hittar en väg där både du, din fru och ert barn kan må hyggligt på sikt! I det här svåra livet är det att må hyghligt som man behöver sträva mot.

Alltså, många äter antidepressiva idag, det är ovanligt. Det tillhör livet att möta stora svårigheter ibland. Det tillhör också livet att bli ledsen och sörja ibland.
  • Anonym (Vale)

"det är inget ovanligt att äta antidepressiva idag".

• Anonym (Vale)
    Anonym (Granbarr) skrev 2025-04-05 11:27:21 följande:
    Om jag säger så här... på vilket sätt skulle din fru må dåligt av att du tex justerade din medicin till en nivå som fungerar bättre? 

På vilket sätt skulle ditt barn må sämre av att kanske gå en kurs i föräldraskap hos habiliteringen?  

Förändringar kan se ut på många sätt
    Men TS fru vill ju inte ha sex, det ändrar sig inte även om TS skulle må bättre psykiskt. 
  • Anonym (Vale)
    Anonym (poänglöst) skrev 2025-04-05 12:28:06 följande:
    Jag äter redan maxdos. jag har gått flera sådana kurser om barn med npf, jag är inte en frånvarande förälder rent fysiskt. jag tror det är då jag mår som bäst, när jag och mitt barn gör saker ihop.
    Anonym (Granbarr) skrev 2025-04-05 11:54:20 följande:
    Det vet han inte förrän han provar. Att gå omkring som han gör är varken sexigt eller attraktivt. 
    Förändringar kan göra att många får nytändning. 
    Och även om dom landar i att det inte var så kommer dom må bättre av att skiljas som vänner och fungerande föräldrar efter nödvändiga förbättringar. 

Skulle han skiljas idag kommer Ts gå under helt. 

Jag har provat väldigt mycket. Det är mest sista året jag varit såhär uppgiven, eller mer haft svårare att dölja min uppgivenhet. Jag är inte sexig nu, men jag var det tidigare om jag får säga det själv, men inte tillräckligt.
    Jag har inte gjort det. Jag skrev att jag skulle kunna göra det och kanske lyckas, men det hade givetvis inte vart samma sak.

Runka slutade jag med, det är för deprimerande och blir för påtagligt om jag försöker. "Jaha, här står jag i duschen och runkar som gift man" 
    Många gifta män runkar, för att kvinnan och han inte vill ha sex lika ofta eller bara för att han gillar det.

Du behöver hitta någon som genuint vill ha sex med dig. Din fru förvandlades till en vän för många år sedan. Sånt händer, hade ni inte haft ett funktionsnedsatt barn så hade ni  kanske skilt er redan då. 
  • Anonym (Vale)

Ibland behöver man byta medicin, det finns flera olika antidepressiva. Men man ska inte äta antidepressiva i längden för att stå ut i ett liv som man inte trivs med!

Alltså, man kan äta medicin för att orka förändra sitt liv t.ex. eller för att orka gå till jobbet när man är deprimerad. Men det löser inte livsproblemen. 

Svar på tråden Känner mig låst och som jag bara väntar på döden