• Anonym (poänglöst)

Känner mig låst och som jag bara väntar på döden

Jag har haft en känsla de senaste åren av att jag är olycklig, det kommer inte vända, jag kan inte mig ur det och jag bara väntar på att kunna få dö. Det enda jag har är plikt, att jag behövs och att när jag äntligen inte längre behövs då kan jag dö. Det som skulle göra mig lycklig skulle göra andra olyckliga så det finns inget alternativ. 

• Svar på tråden Känner mig låst och som jag bara väntar på döden
  • Anonym (L)

Hej!
    Jag tycker du ska gå i terapi. Livet är inte slut i din ålder. Det finns mening och möjlighet att ändra tillvaron. Du är dock deprimerad och behöver hjälp med att hitta ut ur mörkret.
    Det går att hitta ut och bli lycklig igen. Du har tappat självkänslan och behöver hitta den igen.
    ❤️

• Anonym (Vale)
    Anonym (poänglöst) skrev 2025-04-05 08:45:14 följande:
    Stort i ålder, men med NPF. Sedan skall min fru klara sig ekonomiskt med, helst kunna bo kvar.

Det tror jag att jag kan ordna på ett par år, men då kommer jag vara 50 och känns rätt...utsiktslöst för egen del. Så det hade vart bättre om jag dog, dels för livförsäkring och dels för att då skulle hon kunna gå vidare.
    Män i 50-årsåldern är högattraktiva i partnersammanhang.

Sedan tror jag inte att ni behöver vänta. Det går väl att skiljas och flytta om ni förbereder barnet noga. Går ofta promenader omkring i det nya området medan ni bor kvar i det gamla. Inte flyttar in i den nya bostaden direkt utan vistas där ibland innan ni gör det o s.v . Flyttar en del möbler till det nya stället före flytten o s.v. om ni tror att en gradvis övergång kan hjälpa.
  • Anonym (poänglöst)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-04-05 09:14:20 följande:

Öppet äktenskap? Så gör de i Frankrike. Det är svårt med långa äktenskap. 

Hade haft oerhört svårt med det. Vara med någon annan och dela vardagen med min fru hade känts helt fel. Men om hon hade gjort det, haft någon annan då hade jag kunnat skilja mig eller ta livet av mig guilt free. Fast det är ju med förutsättning att det skulle bli seriöst, skulle det bara vara sexuellt, att jag blev "cuckad" det hade vart skitjobbigt och mentalt smärtsamt men jag hade då ändå behövt stanna kvar. 
  • Anonym (poänglöst)
    Anonym (Vale) skrev 2025-04-05 09:25:20 följande:
    Man kan vara skild och ha ett barn med npf. Det är rätt många som är det. Det betyder inte att man slutat hjälpas åt. 

Om din fru minskade sexet med dig för tjugo år sedan så lever ni som vänner nu. Hon kanske bara har vänskapliga känslor för dig. Du kanske inte vill leva bara som vän med en partner. Om det imte går att ändra förhållandet med din fru så får du fundera på att skilja dig.

Om du dör så står hon ensam med ansvaret för barnet med npf. Nej det är ingen lösnimg för henne heller.
    Skiljer du dig så kan både hon och du gå vidare.

Det låter som att du är deprimerad. Det kan bero på att du inte har en kärleksrelation längre, och längtar efter att ha det. Det kan ockdå bero på fler saker. Sök hjälp hos kurator eller psykolog på vårdcentralen. Kanske behöver du tala med läkarr också, för eventuell medicinering.
    Jag går redan på antidepressiva sedan många år. men det där var tänkvärt, tack.
  • Anonym (Granbarr)

Det finns massor med lösningar och hjälp , saker du kunnat göra för åratal sedan.  Du behöver bara inse det.

Och varför är din partners känslor viktigare än dina?  

Det finns många många människor med gravt handikappade barn i tex rullstol eller som är i värre skick ändå som skiljer sig, gifter om sig och faktiskt skaffar nya barn.  Att ditt barn har NPF är noll ursäkt för att stanna.... kan dom i värre sits skilja sig så kan du.

Har ditt barn NPF har ni tillgång till all tänkbar hjälp via habiliteringen att förbereda barnet för en skilsmässa och kan få hjälp med scheman,  kurator, boendestöd etc för att låta barnet landa i en bra fungerande vardag.  Det finns också olika bidrag att söka som ensamstående som hjälper till att förstärka en vardag. 

Din fru har rätt att leva sitt luv som HON vill , varför ska du bestämma att hon ska bo kvar? Hon kanske också vill flytta och börja om på nytt med sina egna förutsättningar med sina egna pengar. 
    Du dumförklarar henne när du lägger ord i munnen på henne hon aldrig sagt. 

• Anonym (Granbarr)

Det finns massor med lösningar och hjälp , saker du kunnat göra för åratal sedan.  Du behöver bara inse det.

Det finns många många människor med gravt handikappade barn i tex rullstol eller som är i värre skick ändå som skiljer sig, gifter om sig och faktiskt skaffar nya barn.  Att ditt barn har NPF är noll ursäkt för att stanna.... kan dom i värre sits skilja sig så kan du.

Har ditt barn NPF har ni tillgång till all tänkbar hjälp via habiliteringen att förbereda barnet för en skilsmässa och kan få hjälp med scheman,  kurator, boendestöd etc för att låta barnet landa i en bra fungerande vardag.  Det finns också olika bidrag att söka som ensamstående som hjälper till att förstärka en vardag. 

Din fru har rätt att leva sitt luv som HON vill , varför ska du bestämma att hon ska bo kvar? Hon kanske också vill flytta och börja om på nytt med sina egna förutsättningar med sina egna pengar. 

• Anonym (poänglöst)
    Anonym (L) skrev 2025-04-05 09:30:44 följande:

Hej!
    Jag tycker du ska gå i terapi. Livet är inte slut i din ålder. Det finns mening och möjlighet att ändra tillvaron. Du är dock deprimerad och behöver hjälp med att hitta ut ur mörkret.
    Det går att hitta ut och bli lycklig igen. Du har tappat självkänslan och behöver hitta den igen.
    ❤️

Anonym (Vale) skrev 2025-04-05 09:32:31 följande:
    Män i 50-årsåldern är högattraktiva i partnersammanhang.

Sedan tror jag inte att ni behöver vänta. Det går väl att skiljas och flytta om ni förbereder barnet noga. Går ofta promenader omkring i det nya området medan ni bor kvar i det gamla. Inte flyttar in i den nya bostaden direkt utan vistas där ibland innan ni gör det o s.v . Flyttar en del möbler till det nya stället före flytten o s.v. om ni tror att en gradvis övergång kan hjälpa.

Terapi är svårt, det skulle stressa henne om jag gick i terapi. När jag gjorde det (många år sedan nu) så blev relationen ännu sämre. Jag känner inte att jag har utrymme att må dåligt "öppet" (offerkoftan passar jättebra, jag vet, jag är en gnällig jävel, jag vet) eftersom det påverkar henne och vårt barn negativt.
  • Anonym (poänglöst)
    Anonym (Granbarr) skrev 2025-04-05 09:44:01 följande:

för att jag älskar henne? Givetvis är hennes känslor viktigare än mina. Wtf?
  • Anonym (L)

Varför påverkas hon negativt av din terapi?

Det är fint att du tänker på henne, men du måste också tänka på dig själv. 

Du måste investera i dig själv för att må bättre. Gnäll, bryt ihop osv men sedan måste du hitta vägen framåt/uppåt.

• Ikaros12

Det du beskriver tror jag tyvärr att många män ibland hamnar i. Jag har träffat många män som anpassar sig till sin fru för att just bli sexuellt bekräftad av sin fru. Det behöver absolut inte vara så att de är sura för att de inte får sex utan av andra orsaker, men det blir så. Män som känner sig låsta i relationen och tycker att något är jobbigt får för en stund må bra när de har närhet och sex med den de älskar. Detta upplevs så underbart att allt som är viktigt för sig själv en stund inte är viktigt. Problemet är ju att du fortfarande är du och det du tycker är jobbigt i relationen fortfarande är det. Utan att det egentligen behöver vara så så börjar relationen handla mer om sex eller avsaknaden av sex, när det egentligen borde handla om helt andra saker. En sak du skulle kunna göra är att se på hur din relation ser ut om du tar bort själva sexet eller avsaknaden av sexet. Hur mycket plats har du i relationen och vem är du i relationen. Börja prata med din fru om det istället för sexet, med en grundtanke att ni båda är exakt lika viktiga. Det stärker dig, får dig att må bättre i längden och gör dig faktiskt mer attraktivt! 

Svar på tråden Känner mig låst och som jag bara väntar på döden