Inlägg från: Anonym (?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (?)

Flyttångest

Anonym (Flyttångest) skrev 2025-04-05 10:06:39 följande:
    Flyttångest

Jag och min särbo (Kalle) har varit tillsammans i 5 år. 

Vi bor i två olika kommuner med 3 mil mellan oss, vi har varsitt barn från tidigare förhållanden. 
    Kalles barns mamma bor i samma område, så för honom känns det inte aktuellt över huvudtaget att flytta därifrån. Däremot är han okej med att flytta till ett annat hus men i samma samhälle.
    Jag och min son (11 år) bor i ett familjesamhälle där vi trivs väldigt bra. Min son har bott hos mig på heltid sedan oktober 2023, och vi har bott i samma hus i hela hans liv. 
    Jag och Kalle har mååånga gånger pratat om att flytta ihop, men kommer aldrig överens om vart vi skulle bo. Och för mig har det gått i dalar om jag vill eller inte. Jag är livrädd för att släppa vårat hus och släppa stället där vi bor, vilket Kalle är väl medveten om. Han har dock många gånger fått falska förhoppningar genom att jag haft bra dagar där allt känts toppen, och jag känt att jag velat flytta ihop. Sen kommer många långa dalar där jag inte känner att jag vill och ångesten tar över, vilket Kalle ser igenom hur lätt som helst, utan att jag säger något. 
    Kalle tycker att det är helt absurt att jag inte tycker det är självklarhet för mig att släppa vårt hus för att vi tillsammans ska flytta ihop och leva som en familj. 
    Jag har sagt med en klump i magen att jag kan gå med på att flytta till hans samhälle men inte till deras hus. 
    Men egentligen vill jag verkligen inte flytta till kommunen/samhället han bor i. Jag gillar inte det stället, jag tycker det är platt och tråkigt. 
    Där vi bor nu finns bad, Ica 5 minuter gång bort, pizzeria, och fin natur. 
    Där han bor finns inget vatten eller natur, inget Ica, utan man får ta bilen om man behöver handla. Man har bara smällt upp ett samhälle på en åker. 
    Jag har så mycket ångest för det här, och vet inte riktigt hur jag ska hantera det här. 
    Kalle blir bara besviken (blir arg) på mig för allt jag säger/tycker och känner. 
    Vi ska träffa en psykolog om 2 veckor. Hoppas det kan hjälpa oss någonstans. 
    Men nu börjar Kalle skicka länkar till hus i hans område, och jag vet inte vad jag ska svara honom för att han inte ska bli så himla besviken. 
    Allt känns bara fel. 
    Sluta ljug för din särbo! Klart han blir besviken och arg om du ändra åsikt, framförallt flera gånger.

Säg bara att du inte kommer flytta men gärna vill ha honom kvar.  Därefter får han välja.
Svar på tråden Flyttångest