Flyttångest
Jag och min särbo (Kalle) har varit tillsammans i 5 år.
Du får skriva en lista på pros and cons. Vad är viktigare, att bo med Kalle eller ha nära till pizzerian?
Viljan att flytta ihop ska ju finnas för att man vill satsa framåt på en relation. Man kanske vill gifta sig eller skaffa barn eller bara få möjlighet ett gemensamt liv.
Ni verkar dock ha hamnat i frågan om vem som ska få sin vilja igenom och vem som ska ha rätt. Är det verkligen det som ska få styra? Då har ni hamnat i diket....
Vill ni flytta ihop måste ni båda vara villiga att lösa problemet med tex kompromisser av olika slag , olika varianter på kortvarig lösning i väntan på mer permanent lösning tex . Ni måste vara villig att se positiva aspekter på en flytt och hitta lösningar på dom negativa bitarna...
Ni har blivit fiender i jakt på att få er vilja igenom.
Ni måste backa , tänka om och börja om
Just pizzerian är det ABSOLUT minsta problemet, styrk, radera, borste det!!! Lägg noll fokus på det!
Hur skulle det se ut då om ni har ett nytt boende- blir det ägt lika av båda eller blir du hemlös om han gör slut?
Jag tycker det är positivt att ni tittar på en ny bostad för då får båda pussla ihop hur det ska bli och inte att en flyttar in i ett redan inpinkat revir.
Kan du hyra ut ditt boende i ett år innan försäljning och ha det som "livlina" så du kan känna efter mer om det funkar att bo där han bor, och även att ni trivs att bo ihop?
Vad tänker han om hanteringen av barnen om det är mycket längre till olika aktiviteter, kommer han att göra saker då med båda barnen eller får ditt barn sitta hemma för att han har bilen? Har ni råd med varsin bil?
Jag tycker ni ska tänka igenom hur en vanlig vecka kan se ut när ni bor ihop med barnen också, och två veckor om barnen har delat boende.
Hur förväntar han sig att det ska funka, och vad förväntar du dig?
Vem kör till skola och aktiviteter, vem handlar, vem tvättar, vem lagar mat, vad gör man helst på helgen, finns det några helger/dagar om året som är "heliga" och måste ägnas till vissa saker (jakt, båten, gamla vänner, cuper, mässor, Sweden Rock osv), vem ska fixa när släkten kommer?
Jag hade inte övervägt att flytta ihop med en man förrän sånt var utrett, annars kanske de inte hittar till varken köket eller tvättmaskinen så fort kvinnan flyttat in.
Jag hade inte flyttat så länge mitt barn bor hemma, alternativt verkligen vill flytta till en ny kommun med allt som det innebär.
Hur gamla är era respektive barn?
Orkar du bo ihop med hans barn, det kan hända mamman något som innebär att ni har dem 100%. Ta med det i beräkningen.
Hur är relationen till era ex? Är det bäddat för bråk eller är det lugna gatan?
------
Jag lever själv som särbo, vi har varit tillsammans i snart tre år. Har inga barn att ta hänsyn till (vuxna).
Jag har en våning i stan, han har ett hus på landet.
Vem skulle ge upp sitt boende? Ska båda eller bara en av oss?
Ingen har bott med en partner i våra respektive hem, men jag vill ändå inte bo ihop.
Samma avstånd, ca 20 min med bil.
Är det så viktigt att bo ihop?
Du verkar ju inte vilja innerst inne...
Gör som oss! Vi kom överens om att inte flytta ihop förrän alla barn är utflugna. Det har känt jättebra för alla parter. Nu när barnen är utflugna är vi fortfarande bekväma med att ha var sitt boende faktiskt?men pratar om att kanske flytta ihop så småningom.
Min åsikt är att man ska vara mycket försiktig med att flytta ihop med barn från tidigare förhållande.
Och när han är så rigid med att flytta är det ju du och Inte minst ditt barn som måste stå för hela kompromissandet. Det kommer inte bli bra.
Lyssna på din magkänsla - du vill inte. Det är så tydligt i det du skriver. Måste man verkligen flytta ihop? Kan ni inte bara fortsätta som särbo, åtminstone så länge ni har barn? En dag kanske det kommer kännas helt rätt flr dig, och då är det dags att flytta ihop, men inte så länge som du känner som nu.
3 mil är inte mycket. Han kan flytta lika väl som du. Hans barn kommer fortfarande ha nära nog till sin mamma för varannan veckas boende. Skolskjuts gör att ingen behöver köra 6 mil på morgonen. Barnet kan fortsätta i sin skola om det är skrivet på mamman.
Alltså är det bara av bekvämlighet som han tycker att du skall göra alla uppoffringar.
Flytta inte ihop just nu, när ingen skulle må bra av det.
3 mil är inte mycket. Han kan flytta lika väl som du. Hans barn kommer fortfarande ha nära nog till sin mamma för varannan veckas boende. Skolskjuts gör att ingen behöver köra 6 mil på morgonen. Barnet kan fortsätta i sin skola om det är skrivet på mamman.
Alltså är det bara av bekvämlighet som han tycker att du skall göra alla uppoffringar.
Flytta inte ihop just nu, när ingen skulle må bra av det.