Här är utdrag från artikeln om den blir låst. artikelförfattaren "suckar i sin soffa" hur kan någon påstå att den här texten inte är skuldbeläggande på kvinnor? Varenda propagandatext om barnafödande har den här vinklingen. Det är kontraproduktivt om man vill kicka igång barnafödandet.
"På tv berättar barnlösa kvinnor om sina livsval. En säger att hon inte vill känna sig bunden, om hon får lust att åka till Grekland och ligga på en strand och läsa böcker så vill hon göra det.
En annan förklarar att hon vill ha karriär, bostadsrätt och större självkännedom innan hon blir mamma.
Jag suckar i min soffa, herregud, livet är väl inte ett exceldokument? Om jag hade väntat på exakt rätt tillfälle i livet hade jag nog aldrig upplevt lyckan i att bli mamma och inte heller mormor. Och att lära känna sig själv, det kommer väl automatiskt med föräldrarollen?
Men så börjar Aktuellt. Där i studion står en professor i praktisk filosofi som säger att människor med barn generellt sett är mindre lyckliga än människor utan barn.
Va? Jag sätter mig käpprätt upp i soffan.
Jo, fortsätter professorn, att barnlösa människor skulle vara ensamma och olyckliga är en myt. De kompenserar med en massa annat som berikar deras liv, och de har betydligt mer pengar att röra sig med än de som får barn.
Ha! Där fick jag och alla andra som ständigt ska sjunga föräldraskapets lov, vi som utgår från att alla blir lyckliga av samma medicin.
Vad ska politiker och samhällsplanerare dra för slutsats av professorns forskningsresultat?"
Om en växande skara fertila kvinnor och män vill fylla sina liv med annat än nattvak, eviga timmar i sandlådan och ett ständigt vabbande, så är det svårt att se att Ulf Kristerssons omgjorda föräldraförsäkring kommer få effekt. För om fler vill använda sina år på jorden till att köpa franska gårdshus i charmiga byar eller driva hästgård på Österlen i stället för att sätta fler barn till världen, vad kan makthavarna göra?
Om professorns forskarrön sprids, om det blir en etablerad sanning att barnlösa är lyckligare än andra, så lär nog inte födelsetalen sluta sjunka vad än politikerna hittar på.