• Anonym (Frivilligt barnfri kvinna)

Varför alltid skuldlägga kvinnor?

Nu är det mer barn propaganda på ingång. Jag har märkt av att även kanaler som TV4 pratar väldigt mycket om barn. Minst varje dag numera. Företag och reklamer har börjat innehålla mer barn propaganda med. Ett ex.  är Volvo. Som har en kvinna som ringer hem till sin man, för att berätta att hon är gravid. Förmodligen på uppdrag av Staten. Jag förstår att det minskade barnafödandet oroar. Men detta är ganska sjukt.

Nu är det Anna Hedemo (64 år) höginkomsttagare och kanske möjligen höger konservativ. Som vill skuldbelägga kvinnor som väljer bort barn. Fräscht. Tala om att sparka på sitt eget kön. Kanske bitter över att det är mer accepterat idag. Än det var när hon själv blev gravid.

Varför ska inte en kvinna få välja själv över sitt liv? Vill hon åka till Grekland, och sola och läsa böcker. Varför ska hon inte få det? Det är väl hennes liv eller?  Eller menar Ann, att kvinnor ska pausa sitt egetliv, just för att föda barn istället? Är det kvinnans enda uppgifter eller vaddå? Ska man skuldbeläggas för det? Ses som mer egoistisk? Håller man män vid samma standard?  Ifrågasätter man deras val och liv lika mycket? 

Är sann medveten om att vi lever i ett helt annat Sverige idag, än när hon själv fick barn?  Att inkomstklyftorna ökat rejält. Och att många upplever ekonomisk otrygghet. Hur svårt det är att få en lägenhet idag? Om man inte har möjlighet att köpa en?  Att detta kommer bli ett ännu större privlrnyi framtiden. Och att allt fler vuxna kommer tvingas bo hemma i allt högre ålder? Att framtida generationer kommer tvingas arbeta till 75 förmodligen. Eller 80?  Jag förstår att man som höginkomsttagare förmodligen inte har så bra insyn i dom olika samhällsskikt som råder? Att våran arbetsmarknad är den sämsta på många år. Med eftersläpande löner. Tycker hon att det är konstigt att många inte blir sugna på att skaffa barn? 

Dessutom är vi många som inte ser på oss själva som barnlösa. Vi är frivilligt barnfria för att vi frivilligt valt bort barn. Barnlös är man om man saknar barn och vill ha barn.

Så jävla trött på denna propaganda  Låt folk välja själva. Dom har större problem att lösa innan detta kommer vända. Kvinnor är inte enbart maskiner som ska föda barn. 

Om jag vill köpa mig en herrgård i Provence istället för föda barn. Eller åka till Australien på hiking. Ska resten skita i. Det är MITT liv. Sluta med skuldbelägga kvinnor för någonting som har FULL rätt till.

www.expressen.se/kultur/ide/varfor-skaffa-barn-nar-man-kan-sola-i-grekland/

• Svar på tråden Varför alltid skuldlägga kvinnor?
  • Anonym (Tulipana)

Ja jag börjar tro att mänskligheten kommer att dö ut av sig själv, av ren tristess, minskande fertilitet och misstro.

Det har i princip tagit 2000 år för kvinnor att bli sedda som människor med egen vilja och lika rätt till ägande och företagande. Redan de enstaka adelskvinnor och borgaränkor som hade tillgångar förr i världen var ofta rätt osugna på att gifta om sig och tappa kontrollen över sina pengar och sitt liv, så det väl är fullt begripligt att kvinnor känner så idag med.

Det finns absolut fantastiska män men de är inte så många. Jag hade turen att kunna välja en, men jag hade hellre levt ensam än med en man som är respektlös och dryg.

• Tukt

Vad är din definition av "alltid"? 
    Vad är din definition av reklam?

• Anonym (Lägg inget krut)

Jag läste denna imorse vid frukostbordet. Jag har själv valt bort barn, frivilligt. Du tar upp bra poänger. Men jag vill även tillägga att barn blir till av kärlek  med. Det krävs att man blir så pass kär eller älskar någon för att man vill få barn ihop. Det är ett stort steg för många. Jag gav upp dejting helt och hållet förra året. Kvinnor och män står för långt bort ifrån varandra när det kommer till värderingar bl.a. Jag insåg att jag aldrig kommer bli så där kär eller känna djupt för en man. Nu gör jag andra saker i livet istället. Och jag trivs väldigt bra med det. 

Jag förlorade intresset snabbt just när jag märkte att det är en höginkomsttagare. Dom flesta är ganska verklighetsfrånvända. Klart hon tycker det, hon lever ju i ekonomisk trygghet och välstånd. Klart saker ses som väldigt bra då lol. Blir inte så objektivt. Så la inget mer krut på denna dam.

Det är möjligt att män tar ut lite mer föräldradagar bu som hon nämner. Men jag ser i min vardag. Att det fortfarande är majoriteten kvinnor som drar det största lasset med barn. Och alltid vabbar istället för mannen.
    Det där med utbrändhet är ett annat problem med.

Sverige är inte heller det land, det en gång varit. Allt är så kallt nu. Och hårt. Finns ingen solidaritet.

• Anonym (Carl)
    Anonym (Tulipana) skrev 2025-04-05 10:35:57 följande:

Ja jag börjar tro att mänskligheten kommer att dö ut av sig själv, av ren tristess, minskande fertilitet och misstro.

Det har i princip tagit 2000 år för kvinnor att bli sedda som människor med egen vilja och lika rätt till ägande och företagande. Redan de enstaka adelskvinnor och borgaränkor som hade tillgångar förr i världen var ofta rätt osugna på att gifta om sig och tappa kontrollen över sina pengar och sitt liv, så det väl är fullt begripligt att kvinnor känner så idag med.

Det finns absolut fantastiska män men de är inte så många. Jag hade turen att kunna välja en, men jag hade hellre levt ensam än med en man som är respektlös och dryg.

För många kvinnor spelar det ingen roll, HUR fantastisk din man är eller män. Dom är inte intresserade av kärlek längre. Kan handla om kvinnor som råkar ut för väldigt traumatiska saker som har med män göra, våld, våldtäkt etc. I sådant fall ska det nog krävas en väldigt speciell man, som inte ger upp på personen i fråga.

Givetvis tycker varje kvinna eller man att deras partner är den mest fantastiska. Så rent objektivt säger det inte ett skit lol. Behöver du framhäva och hävda dig. Låter det mer som du försöker övertyga andra om att du gjort ett bra val. Ingen bryr sig. 

Från ett manligt perspektiv, förstår jag varför allt fler avstår. Sverige börjar utvecklas till ett starkt klassamhälle igen. Ungefär som vi går tillbaka i tiden. Där gränserna blir väldigt tydliga. Vanligt folk får allt mindre marginaler. Varför skulle någon välja att få barn, I vetskap om att dessa barn. Skulle få ett sämre liv än dom själva? Med det sjuka pensionssystemet bl.a. 
    Den gruppen klarade sig bra på t.ex 80-talet. Idag finns inte samma ekonomiska förutsättningar för denna grupp.
  • Anonym (62)
    Anonym (Frivilligt barnfri kvinna) skrev 2025-04-05 10:24:07 följande:
    Varför alltid skuldlägga kvinnor?

Nu är det mer barn propaganda på ingång. Jag har märkt av att även kanaler som TV4 pratar väldigt mycket om barn. Minst varje dag numera. Företag och reklamer har börjat innehålla mer barn propaganda med. Ett ex.  är Volvo. Som har en kvinna som ringer hem till sin man, för att berätta att hon är gravid. Förmodligen på uppdrag av Staten. Jag förstår att det minskade barnafödandet oroar. Men detta är ganska sjukt.

Nu är det Anna Hedemo (64 år) höginkomsttagare och kanske möjligen höger konservativ. Som vill skuldbelägga kvinnor som väljer bort barn. Fräscht. Tala om att sparka på sitt eget kön. Kanske bitter över att det är mer accepterat idag. Än det var när hon själv blev gravid.

Varför ska inte en kvinna få välja själv över sitt liv? Vill hon åka till Grekland, och sola och läsa böcker. Varför ska hon inte få det? Det är väl hennes liv eller?  Eller menar Ann, att kvinnor ska pausa sitt egetliv, just för att föda barn istället? Är det kvinnans enda uppgifter eller vaddå? Ska man skuldbeläggas för det? Ses som mer egoistisk? Håller man män vid samma standard?  Ifrågasätter man deras val och liv lika mycket? 

Är sann medveten om att vi lever i ett helt annat Sverige idag, än när hon själv fick barn?  Att inkomstklyftorna ökat rejält. Och att många upplever ekonomisk otrygghet. Hur svårt det är att få en lägenhet idag? Om man inte har möjlighet att köpa en?  Att detta kommer bli ett ännu större privlrnyi framtiden. Och att allt fler vuxna kommer tvingas bo hemma i allt högre ålder? Att framtida generationer kommer tvingas arbeta till 75 förmodligen. Eller 80?  Jag förstår att man som höginkomsttagare förmodligen inte har så bra insyn i dom olika samhällsskikt som råder? Att våran arbetsmarknad är den sämsta på många år. Med eftersläpande löner. Tycker hon att det är konstigt att många inte blir sugna på att skaffa barn? 

Dessutom är vi många som inte ser på oss själva som barnlösa. Vi är frivilligt barnfria för att vi frivilligt valt bort barn. Barnlös är man om man saknar barn och vill ha barn.

Så jävla trött på denna propaganda  Låt folk välja själva. Dom har större problem att lösa innan detta kommer vända. Kvinnor är inte enbart maskiner som ska föda barn. 

Om jag vill köpa mig en herrgård i Provence istället för föda barn. Eller åka till Australien på hiking. Ska resten skita i. Det är MITT liv. Sluta med skuldbelägga kvinnor för någonting som har FULL rätt till.

www.expressen.se/kultur/ide/varfor-skaffa-barn-nar-man-kan-sola-i-grekland/

Jag är ett par år yngre än Anna Hedenmo och håller definitivt inte med henne. Mina barn är både äldre och yngre än hennes, 42 och 27.
    Det är egentligen lite märkligt att jag ens blev mamma, det var inget jag ville förrän jag ville det, så att säga. Hade inte mannen tagit upp det så tror jag inte det hade hänt. (TACK MANNEN FÖR DET BÄSTA OCH FINAST JAG HAR!)

Jag tyckte inte att det sågs på frivilligt barnlösa på något annat sätt än det gör nu. Jag har full förståelse för er som väljer det livet.

Nu när mina barn är vuxna gör jag som jag vill igen, och det är toppen!
    Lika toppen var det att vara med dem när de var barn.
    Allt har sin tid, och nu är tiden min
  • Anonym (Inget skuldbeläggande)

Läste du hela artikeln? Tycker inte att den var det minsta skuldbeläggande.

• Anonym (Mastodont)

Tror att propagandan som drivs skjuter sig själv i foten när det gäller barnafödandet. Kvinnor förväntas bli allt mer "duktiga" och självutplånande. Budskapet blir också att samhället måste utöva mer kontroll över kvinnor för de är inte så "duktiga" som samhället vill.

Tror vi kommer att se färre barn födda pga av den här propagandan som ja, skuldbelägger kvinnor. Kvinnor kommer att känna sig alltmer otrygga. Skaffa barn när man känner sig otrygg  samhället är det sista en kvinna gör.

• Anonym (Mastodont)
    Anonym (Inget skuldbeläggande) skrev 2025-04-05 14:40:58 följande:

Läste du hela artikeln? Tycker inte att den var det minsta skuldbeläggande.

Jag tycker den var skuldbeläggande. Budskapet att åka till Grekland och ha semester presenteras som något förkastligt då hon borde stanna i Sverige (lida mer) och föda barn. Budskapet har också ett underliggande och outtalat budskap. Som är:

"Vi i samhället kan inte tillåta att kvinnor får så stor frihet och vill skaffa en trygghet. Vi behöver få kvinnor att skaffa barn och därför inskränka (kontrollera) så kvinnor får sämre förutsättningar för att åka till Grekland. Samt att kvinnor skaffar barn trots att de inte har trygga förutsättningar eller känner sig redo."

Budskapet handlar om att vi "måste" kontrollera kvinnor, de har för mycket frihet.
  • Postman

Tycker inte alls att artikeln är skuldbeläggande. Däremot så väcker den lite tankar om hur vi vill ha vårt samhälle. Ett samhälles välstånd och framtid bygger på att det föds nya barn.

Angående volvos reklam så så har den inget med staten att göra men om man kommer från ett land eller jobbar åt ett land där staten styr allt förstår jag om man tror att det är så överallt.

• Anonym (Mastodont)

En annan sak som stör mig i artikeln är att en forskare berättar att barnfria är lyckligare. Det ska tydligen tystas enligt artikelförfattaren. också en till sak som manar till kontroll över kvinnor. Kvinnor och deras små hjärnor kan tydligen inte hantera sånt.

Det mest logiska vore om man i stället skapar saker som gör att de med barn blir lyckligare än andra. Men nej, kvinnor ska vara "duktiga" och lida.

Svar på tråden Varför alltid skuldlägga kvinnor?