Varför alltid skuldlägga kvinnor?
Nu är det mer barn propaganda på ingång. Jag har märkt av att även kanaler som TV4 pratar väldigt mycket om barn. Minst varje dag numera. Företag och reklamer har börjat innehålla mer barn propaganda med. Ett ex. är Volvo. Som har en kvinna som ringer hem till sin man, för att berätta att hon är gravid. Förmodligen på uppdrag av Staten. Jag förstår att det minskade barnafödandet oroar. Men detta är ganska sjukt.
Nu är det Anna Hedemo (64 år) höginkomsttagare och kanske möjligen höger konservativ. Som vill skuldbelägga kvinnor som väljer bort barn. Fräscht. Tala om att sparka på sitt eget kön. Kanske bitter över att det är mer accepterat idag. Än det var när hon själv blev gravid.
Varför ska inte en kvinna få välja själv över sitt liv? Vill hon åka till Grekland, och sola och läsa böcker. Varför ska hon inte få det? Det är väl hennes liv eller? Eller menar Ann, att kvinnor ska pausa sitt egetliv, just för att föda barn istället? Är det kvinnans enda uppgifter eller vaddå? Ska man skuldbeläggas för det? Ses som mer egoistisk? Håller man män vid samma standard? Ifrågasätter man deras val och liv lika mycket?
Är sann medveten om att vi lever i ett helt annat Sverige idag, än när hon själv fick barn? Att inkomstklyftorna ökat rejält. Och att många upplever ekonomisk otrygghet. Hur svårt det är att få en lägenhet idag? Om man inte har möjlighet att köpa en? Att detta kommer bli ett ännu större privlrnyi framtiden. Och att allt fler vuxna kommer tvingas bo hemma i allt högre ålder? Att framtida generationer kommer tvingas arbeta till 75 förmodligen. Eller 80? Jag förstår att man som höginkomsttagare förmodligen inte har så bra insyn i dom olika samhällsskikt som råder? Att våran arbetsmarknad är den sämsta på många år. Med eftersläpande löner. Tycker hon att det är konstigt att många inte blir sugna på att skaffa barn?
Dessutom är vi många som inte ser på oss själva som barnlösa. Vi är frivilligt barnfria för att vi frivilligt valt bort barn. Barnlös är man om man saknar barn och vill ha barn.
Så jävla trött på denna propaganda Låt folk välja själva. Dom har större problem att lösa innan detta kommer vända. Kvinnor är inte enbart maskiner som ska föda barn.
Om jag vill köpa mig en herrgård i Provence istället för föda barn. Eller åka till Australien på hiking. Ska resten skita i. Det är MITT liv. Sluta med skuldbelägga kvinnor för någonting som har FULL rätt till.
www.expressen.se/kultur/ide/varfor-skaffa-barn-nar-man-kan-sola-i-grekland/