Varför alltid skuldlägga kvinnor?
Jag kan visserligen hålla med om att det blir ett problem om man riktar det mot ett kön att ta det ansvaret.
Däremot är det ett samhällsproblem med låga födelsetal, och inte så enkelt att hävda att det bara är att åka till Grekland om man vill istället. På samma sätt som man har en skyldighet och inte ett val att rycka ut om landet blir angripet.
Eller, visst, det är mer komplext än så, för ingen kan tvinga folk att skaffa barn. Men det är ett faktum att som det ser ut idag, kommer barnlösa ligga fattiga i sig egen skit som gamla eller sjuka om man inte har en stark ekonomi, för befolkningsminskningen kan inte försörja eller kan ta hand om framtida pensionärer, så kom inte då och gråt ut i tidningen när ingen kommer till undsättning.
Jag har två barnfria i övre medelåldern i min närhet som valde livet med resor och att sova ut på lördagar, som nu är ensamma sjukpensionärer och försöker lägga på omgivningen att dom är ensamma, tycker att syskonbarn (som jag är till en av dom) ska komma med umgänge och hjälp. DÄR ligger problemet, inte här och nu för de som väljer bort barn.
Däremot står jag bakom att män är en minst lika stor del av problemet, och inget vi isolerar kan lägga på kvinnor.