Inlägg från: ClumsySmurf |Visa alla inlägg
  • ClumsySmurf

Varför alltid skuldlägga kvinnor?

Vill inte skaffa barn för att att inkomstklyftorna.har ökat rejält?

• ClumsySmurf
    Anonym (Mastodont) skrev 2025-04-05 15:39:32 följande:

En annan sak som stör mig i artikeln är att en forskare berättar att barnfria är lyckligare. Det ska tydligen tystas enligt artikelförfattaren. också en till sak som manar till kontroll över kvinnor. Kvinnor och deras små hjärnor kan tydligen inte hantera sånt.

Det mest logiska vore om man i stället skapar saker som gör att de med barn blir lyckligare än andra. Men nej, kvinnor ska vara "duktiga" och lida.

"En annan sak som stör mig i artikeln är att en forskare berättar att barnfria är lyckligare."

Det har jag läst flera gånger på FL, men att ens bevisa att den forskningen existerar verkar vara väldigt svårt. Jag tvivlar starkt på att det beror på att kvinnor och deras små hjärnor inte kan hantera sånt, det funkar ju för de övriga.
  • ClumsySmurf
    Anonym (Mastodont) skrev 2025-04-05 21:22:37 följande:
    ClumsySmurf skrev 2025-04-05 21:08:37 följande:
    "En annan sak som stör mig i artikeln är att en forskare berättar att barnfria är lyckligare."

Det har jag läst flera gånger på FL, men att ens bevisa att den forskningen existerar verkar vara väldigt svårt. Jag tvivlar starkt på att det beror på att kvinnor och deras små hjärnor inte kan hantera sånt, det funkar ju för de övriga.
    Du sätter dig med andra ord inte chockerat "rakt upp" såsom artikelförfattaren menar?  Hon vill ju inte att såna saker ska etableras i samhället.
    Varför skulle jag göra det när jag har hört dessa "sanningar" det så många gånger?
  • ClumsySmurf
    ClumsySmurf skrev 2025-04-05 21:40:22 följande:
    Anonym (Mastodont) skrev 2025-04-05 21:22:37 följande:
    ClumsySmurf skrev 2025-04-05 21:08:37 följande:

Du sätter dig med andra ord inte chockerat "rakt upp" såsom artikelförfattaren menar?  Hon vill ju inte att såna saker ska etableras i samhället.
    Varför skulle jag göra det när jag har hört dessa "sanningar" det så många gånger?
    Anonym (Mastodont) skrev 2025-04-05 22:05:28 följande:
    ClumsySmurf skrev 2025-04-05 21:40:22 följande:
    Du förstår väl (?) att det är artikelförfattarens reaktion jag reagerar på. Huruvida det är sant eller inte skiter jag fullständigt i. Artikelförfattarens reaktion borde vara att hur skapar vi ett lyckligare föräldraskap, i stället för att som artikelförfattaren insinuerar, -hur döljer vi att barnlösa är lyckligare.
    Du frågade om min reaktion 

Arrikeln slutar med
    Om professorns forskarrön sprids, om det blir en etablerad sanning att barnlösa är lyckligare än andra, så lär nog inte födelsetalen sluta sjunka vad än politikerna hittar på.
    Men det är väl en sanning oavsett om det professorn säger att det är sant eller inte?

Är att säga en sanning samma sak som insinuera att den ska döljas?

-hur döljer vi att barnlösa är lyckligare.

1. Någon får bevisa att forskningen existerar
    2. Någon får bevisa att forskningen håller
    3. Total förnekelse.

Innan man klagar på steg 3 bör man i alla fall kapabel att ta sej til steg ett 
    men när det gäller denna artikel är "hur döljer vi att barnlösa är lyckligare."  något du läst in mellan raderna.

Om det nu är så att hon vill att det ska döljas, är det inte förbannat korkat att nämna det i artikeln?

Men om det nu skulle stämma, att barnlösa är lyckligare är det ett problem som behöver lösas om man vill att födelsetalen sluta sjunka.

"hur skapar vi ett lyckligare föräldraskap?"

Även om den påstådda forskningen inte håller så är det en bra fråga,

Hon har inte skrivit något om hon anser att påståendet är trovärdigt men du förväntar dej en viss reaktion trots att du skiter fullständigt i om påståendet är sant eller inte?

Om forskiningen både finns och håller men det är i regel förutsägbart den sk forskningen är artikel om en studie som säger att singelkvinnor är mer nöjda med singellivet singelmän (och inte singelkvinnor är mer nöjda med livet än andra kvinnor) och man har hoppat till en slutsats som inte ens forskarna lyckas göra så är det ju den som underminerar påståendets trovärdighet som döljer sanningen
    Anonym (Mastodont) skrev 2025-04-05 23:56:10 följande:
    Anonym (Leta fel) skrev 2025-04-05 23:26:38 följande:
    Fast det var ju någon forskare som sa att man har ett bättre liv utan barn. Är inte det propaganda och skuldbeläggande mot oss som valt att ha barn?
    Inte om det är sant. Det är ju en del av ett propagandamaskineri om forskare ska tvingas hemlighålla sånt. Och om det är sant så borde man väl i så fall titta närmare på faktorerna som gör att det blir så. Föräldrar borde kunna vara minst lika lyckliga som icke - föräldrar, eller hur?

Hela attityden runt kvinnor och barnafödande är att hon förstår sig inte på sånt, bry inte ditt lilla huvud om sånt. (Samtidigt som hon ska ta hela ansvaret för att Sverige föder fler barn)

Samma sak med förlossningsvården. Har en kvinna spruckit till höger och vänster så ska det hemlighållas, hon skuldbeläggs för att hon inte gjort tillräckligt med knipövningar eller gjort något fel vid förlossningen. Kvinnor infantiliseras och skuldbeläggs.

Tror du kvinnor generellt känner sig trygga då?

"Inte om det är sant. Det är ju en del av ett propagandamaskineri om forskare ska tvingas hemlighålla sånt."

Precis som mej då, det kanske är lite kontraproduktivt att tjata om källor 
    men man måste ju tänka på att vissa har arslet fram.
    Har tjatat om att då vara med i joe rogan i flera år så vi kan tala öppet om vad som behöver döljas för lyssnarna.

• ClumsySmurf
    Anonym (Mastodont) skrev 2025-04-06 01:25:33 följande:

Varför inte ta upp det med artikelförfattaren om du vill debattera huruvida forskningen hon reagerade så starkt över är sann? Det jag diskuterar handlar om hennes reaktion, generellt. (Och nu handlade inte det om singelkvinnor, utan om att barnlösa är lyckligare, men det har du nog förstått) Artikelförfattaren agerar förfärat, där bland annat en av hennes reaktioner är kopplade till att kritisera att forskarrönen hon hänvisar till ska etableras "som en allmän sanning" och är det då en -faktisk- allmän sanning så borde man inte kritisera detta utan i stället rikta kritiken mot att barnlösa inte är tillräckligt lyckliga.

för att undvika missförstånd.
    menar du att påståendet "människor med barn generellt sett är mindre lyckliga än människor utan barn. " inte ska kritiseras oavsett om det är sant eller inte?
  • ClumsySmurf
    Anonym (Mastodont) skrev 2025-04-06 13:53:03 följande:
    Det är inte det jag pratar om överhuvudtaget. Jag pratar om artikelförfattaren och det generella skuldbeläggandet av kvinnor.
    jag svarade på det var skrivet i ditt inlägg
    Om du inte vill pratar om det du pratar om kan du ju vara tyst
  • ClumsySmurf
    Anonym (Mastodont) skrev 2025-04-06 14:45:48 följande:
    Jag tror inte du har kapacitet att förstå det som står skrivet i mina inlägg tyvärr.
    det var nog du som inte hade kapacitet att förstå hur dumt det låter
    att påstå att något som har potential att bli en etablerad sanning inte ska kritiseras, som om du vill att det ska bli en etablerad sanning trots att du skiter i om det är sant eller inte

Med hjälp av ledtrådarna man får av artikelförfattaren som säkert vill dölja något hittar man en artikel med professorn i praktisk filosofi, det är väl något med den hon vill dölja antar jag.
    Experten: "Människor med barn är generellt mindre lyckliga"
    Vill du bli lika lycklig som finländarna? Se då till att sänka förväntningarna på livet, råder Erik Angner, professor i praktisk filosofi i Aktuellt.
    [...]

Det finns också många myter och påståenden om vad som ger oss eufori i livet ? till exempel att vi blir lyckliga av att skaffa barn. Det finns nämligen forskning som visar på motsatsen, även om faktorer som socialt stöd, föräldraförsäkring, personliga preferenser och inkomst också påverkar, enligt Erik Angner

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/experten-manniskor-med-barn-ar-generellt-mindre-lyckliga
    Länken (som behöver döljas) i artikeln leder till en betalvägg
    Parenthood and Happiness: a Review of Folk Theories Versus Empirical Evidence
    link.springer.com/article/10.1007/s11205-011-9865-y

men letar man lite så hittar man PDF:en
    det är en multikulturell metaanalys, påståendet stämmer inte för vissa länder som t.e.x. sverige
    https://www.semanticscholar.org/paper/Parenthood-and-Happiness%3A-a-Review-of-Folk-Theories-Hansen/a55c81db022a785a92c37f717b70f7a68078d849

[...]
    These conclusions-especially regarding women-are supported by a handful of available nationally representative Nordic studies of young to middle-aged samples. For example, a Danish study of 1,862 twins aged 25-45 finds, after controlling for unobserved endowments, that parental status has no effect on men but that having only one child raises women's life satisfaction (Kohler et al. 2005). Similarly, parenthood is linked with higher happiness and life satisfaction for women but not for men among 2,469 Swedes aged 22-34 (Bernhardt & Fratczak 2005), 318 employed Swedish women aged 43 (Daukantaite & Zukauskiene 2006), 3,421 Danes aged 20-50 (Aassve et al., 2009), and 5,189 Norwegians aged 40-80 (regardless of whether the children live at home or not) (Hansen et al. 2009). The magnitude of these effects seems non-negligible-about 40-70% of that of having a partner. Yet, in two studies that use data from 1998 and 1986, respectively, resident parenthood has no effect on life satisfaction among 369 Swedish women aged 43 (Bergman & Daukantaite 2006) or 7,594 Finnish men and women aged 20-64 (Savolainen et al. 2001). 
    [...]
    Country differences in the emotional impact of parenthood suggest that culture and policy may shape the balance of rewards and costs associated with parenting. Non-Western countries provide much less public support to young families than OECD countries, of which the Nordic countries (Sweden, Norway, and Finland) have the most extensive and the U.S. and Australia the least extensive supports (such as available and affordable daycare, flexible work schedules, job leave security, cash benefits, and paid parental leave) ( 

• ClumsySmurf
    Core skrev 2025-04-06 16:47:53 följande:
    Egentligen är väl minskningen av barn en följd av att familjebildningen inte är lika attraktivt längre, för män eller kvinnor.

De män som är villiga att skaffa barn är i större grad offerkoftor som anser sig vara värda de finaste kvinnorna. 

Core skrev 2025-04-06 19:11:12 följande:

Felformulering skulle jag tro. Alltså, man ser ett antal män gråta ut bland annat här på familjeliv, hur de är extraordinära män fast kvinnorna väljer de elaka männen istället. 

Alltså, hos gemene man sitter det längre in än förut att skaffa barn, och de desperata står kvar

är det bara män som klagar på att kvinnor inte vill ha dem som är villiga att skaffa barn?
  • ClumsySmurf
    Anonym (Mastodont) skrev 2025-04-07 13:00:36 följande:

skulle artikelförfattaren reagera lika negativt om något annat hon hör på nyheterna (gällande ämnet) så skulle jag fortfarande diskutera hennes reaktion, oavsett vad hon reagerar på. Har jag förenklat så pass så du förstår nu? 

Anledningen till att jag reagerar är att artikelförfattaren i så fall vill insinuerat vill dölja det hon hör att barnlösa är lyckligare. INTE hur man i så fall gör föräldrar lyckligare. Förstår du?

Med hjälp av artikelförfattarens ledtrådar kan vem som helst hitta studien professorn utgått från, att hon vill dölja något du dragit ur röven, 
    och enligt den studien stämmer inte påståendet "barnlösa är lyckligare" för sverige

Påståendet är ej sant i sverige

Huruvida det är sant eller inte skiter du fullständigt i
    Du tycker också att man inte borde kritisera detta

Vem är det då som försöker dölja vad?

Anonym (Mastodont) skrev 2025-04-05 22:05:28 följande:
    Du förstår väl (?) att det är artikelförfattarens reaktion jag reagerar på. Huruvida det är sant eller inte skiter jag fullständigt i. Artikelförfattarens reaktion borde vara att hur skapar vi ett lyckligare föräldraskap, i stället för att som artikelförfattaren insinuerar, -hur döljer vi att barnlösa är lyckligare.

?

Anonym (Mastodont) skrev 2025-04-06 01:25:33 följande:

Varför inte ta upp det med artikelförfattaren om du vill debattera huruvida forskningen hon reagerade så starkt över är sann? Det jag diskuterar handlar om hennes reaktion, generellt. (Och nu handlade inte det om singelkvinnor, utan om att barnlösa är lyckligare, men det har du nog förstått) Artikelförfattaren agerar förfärat, där bland annat en av hennes reaktioner är kopplade till att kritisera att forskarrönen hon hänvisar till ska etableras "som en allmän sanning" och är det då en -faktisk- allmän sanning så borde man inte kritisera detta utan i stället rikta kritiken mot att barnlösa inte är tillräckligt lyckliga.

Svar på tråden Varför alltid skuldlägga kvinnor?