• Anonym (Frivilligt barnfri kvinna)

Varför alltid skuldlägga kvinnor?

Nu är det mer barn propaganda på ingång. Jag har märkt av att även kanaler som TV4 pratar väldigt mycket om barn. Minst varje dag numera. Företag och reklamer har börjat innehålla mer barn propaganda med. Ett ex.  är Volvo. Som har en kvinna som ringer hem till sin man, för att berätta att hon är gravid. Förmodligen på uppdrag av Staten. Jag förstår att det minskade barnafödandet oroar. Men detta är ganska sjukt.

Nu är det Anna Hedemo (64 år) höginkomsttagare och kanske möjligen höger konservativ. Som vill skuldbelägga kvinnor som väljer bort barn. Fräscht. Tala om att sparka på sitt eget kön. Kanske bitter över att det är mer accepterat idag. Än det var när hon själv blev gravid.

Varför ska inte en kvinna få välja själv över sitt liv? Vill hon åka till Grekland, och sola och läsa böcker. Varför ska hon inte få det? Det är väl hennes liv eller?  Eller menar Ann, att kvinnor ska pausa sitt egetliv, just för att föda barn istället? Är det kvinnans enda uppgifter eller vaddå? Ska man skuldbeläggas för det? Ses som mer egoistisk? Håller man män vid samma standard?  Ifrågasätter man deras val och liv lika mycket? 

Är sann medveten om att vi lever i ett helt annat Sverige idag, än när hon själv fick barn?  Att inkomstklyftorna ökat rejält. Och att många upplever ekonomisk otrygghet. Hur svårt det är att få en lägenhet idag? Om man inte har möjlighet att köpa en?  Att detta kommer bli ett ännu större privlrnyi framtiden. Och att allt fler vuxna kommer tvingas bo hemma i allt högre ålder? Att framtida generationer kommer tvingas arbeta till 75 förmodligen. Eller 80?  Jag förstår att man som höginkomsttagare förmodligen inte har så bra insyn i dom olika samhällsskikt som råder? Att våran arbetsmarknad är den sämsta på många år. Med eftersläpande löner. Tycker hon att det är konstigt att många inte blir sugna på att skaffa barn? 

Dessutom är vi många som inte ser på oss själva som barnlösa. Vi är frivilligt barnfria för att vi frivilligt valt bort barn. Barnlös är man om man saknar barn och vill ha barn.

Så jävla trött på denna propaganda  Låt folk välja själva. Dom har större problem att lösa innan detta kommer vända. Kvinnor är inte enbart maskiner som ska föda barn. 

Om jag vill köpa mig en herrgård i Provence istället för föda barn. Eller åka till Australien på hiking. Ska resten skita i. Det är MITT liv. Sluta med skuldbelägga kvinnor för någonting som har FULL rätt till.

www.expressen.se/kultur/ide/varfor-skaffa-barn-nar-man-kan-sola-i-grekland/

• Svar på tråden Varför alltid skuldlägga kvinnor?
  • Tecum

Tycker inte att du ska ta åt dig TS, du har all rätt att göra ett eget val. Men var beredd på mer propaganda för ökad nativitet, samhället och media i vårt land älskar pekpinnar. Se bara på det vi äter, ständigt gnäll om hur fel vi gör.

Media och politiker borde istället fundera på sin roll i sammanhanget. Dag ut och dag in trummar de in hur dålig och farlig världen är, krig, gängvåld, klimathot ekonomisk kollaps, pandemier och AI-hot. Fullt förståeligt att folk avstår barn och satsar på att leva den lilla tid vi har kvar. De borde visa på möjligheter istället för hot, och vad gäller politiker, verkställa dessa.

Förr ökade nativiteten vid krig och kris, så är det inte längre. Folk är klokare nu, de ser bilder på hur illa barn far vid konflikter. Allt blir mer påtagligt än när man bara talade om hur människor led. Och förr skaffade man barn för att bli omhändertagen på ålderns höst. Nu är det tvärtom, nu måste föräldrar ta hand om barn i minst 20 år, förr började de jobba vid 13-14.

• Anonym (Mastodont)
    Anonym (Leta fel) skrev 2025-04-05 16:35:50 följande:
    Du anser att artikeln är skuldbeläggande. Dom flesta skulle bara gå vidare med sitt liv. Men en viss grupp människor verkar ha som hobby att leta upp saker man blir kränkt över.
    Undrar vad det är i som jag skriver som gör dig så lättkränkt? Det här gaslightandet är väl en del i att kvinnor känner sig otrygga.

Kvinnor+samhället är en dålig kombo tydligen. Samhället uppvisar en massa röda flaggor som kvinnorna snappar upp och försöker manövrera sig runt i. Bäst att fawna och le och nicka men hålla avståndet.
  • Anonym (Lök)
    Postman skrev 2025-04-05 16:03:14 följande:
    Tycker inte det är så mycket att hetsa upp sig över. Lev ditt liv och låt detta vara liksom, de samhällen med starkt barnafödande kommer att överleva och de andra med låg barnafödande kommer så småningom dö ut. Enkel matematik. Det finns gott om människor på vår jord så det kommer inte bli någon människobrist precis.
    Jag håller bitvis med, men du verkar  behöva läsa på om befolkningskollaps.
  • Anonym (Mastodont)
    Anonym (Lök) skrev 2025-04-05 17:23:15 följande:
    Jag håller bitvis med, men du verkar  behöva läsa på om befolkningskollaps.
    Enda anledningen till att planeten klarar av så här många människor just nu är för att konstgjorda gödningsmedel uppfanns. Nu bedrivs forskning på hur man kan genmodifiera växter för att öka produktionen. Kampanjer för att uppmuntra veganism för att människor inte har resurser för så många kreatur/ människor. En alltmer krympande yta pga den globala uppvärmningen där vissa områden är obeboeliga eller kommer att bli.

För många människor är en form av befolkningskollaps.
  • Anonym (Inget skuldbeläggande)
    Anonym (Mastodont) skrev 2025-04-05 15:23:57 följande:
    Jag tycker den var skuldbeläggande. Budskapet att åka till Grekland och ha semester presenteras som något förkastligt då hon borde stanna i Sverige (lida mer) och föda barn. Budskapet har också ett underliggande och outtalat budskap. Som är:

"Vi i samhället kan inte tillåta att kvinnor får så stor frihet och vill skaffa en trygghet. Vi behöver få kvinnor att skaffa barn och därför inskränka (kontrollera) så kvinnor får sämre förutsättningar för att åka till Grekland. Samt att kvinnor skaffar barn trots att de inte har trygga förutsättningar eller känner sig redo."

Budskapet handlar om att vi "måste" kontrollera kvinnor, de har för mycket frihet.
    Fast det  "budskapet" har du ju hittat på helt själv. Det står väl snarare att UK:s politiska åtgärder inte kommer att ha någon inverkan på barnafödandet. Det står ju rakt på sak i slutklämmen, det finns egentligen inget politiker kan göra. Där det för övrigt nämns både män och kvinnor.

"Om en växande skara fertila kvinnor och män vill fylla sina liv med annat än nattvak, eviga timmar i sandlådan och ett ständigt vabbande, så är det svårt att se att Ulf Kristerssons omgjorda föräldraförsäkring kommer få effekt. För om fler vill använda sina år på jorden till att köpa franska gårdshus i charmiga byar eller driva hästgård på Österlen i stället för att sätta fler barn till världen, vad kan makthavarna göra? "
  • Anonym (Mastodont)
    Anonym (Inget skuldbeläggande) skrev 2025-04-05 17:31:54 följande:
    Fast det  "budskapet" har du ju hittat på helt själv. Det står väl snarare att UK:s politiska åtgärder inte kommer att ha någon inverkan på barnafödandet. Det står ju rakt på sak i slutklämmen, det finns egentligen inget politiker kan göra. Där det för övrigt nämns både män och kvinnor.

"Om en växande skara fertila kvinnor och män vill fylla sina liv med annat än nattvak, eviga timmar i sandlådan och ett ständigt vabbande, så är det svårt att se att Ulf Kristerssons omgjorda föräldraförsäkring kommer få effekt. För om fler vill använda sina år på jorden till att köpa franska gårdshus i charmiga byar eller driva hästgård på Österlen i stället för att sätta fler barn till världen, vad kan makthavarna göra? "
    Artikelskrivaren skuldbelägger kvinnor. Det är en del emotionella reaktiva budskap såsom "sätter sig rakt upp" och "suckar högt" för att en kvinna berättar att hon vill ha trygghet innan barn.

Det här står i slutklämmen (det artikelförfattaren reagerar med att "sätter sig rakt upp") undermeningen är förstås att forskarrönen inte ska spridas. Inte hur vi kan se till så att föräldrar blir lyckligare

"Om professorns forskarrön sprids, om det blir en etablerad sanning att barnlösa är lyckligare än andra, så lär nog inte födelsetalen sluta sjunka vad än politikerna hittar på."
  • Anonym (Carl)
    Anonym (Leta fel) skrev 2025-04-05 16:14:42 följande:

Om man inte redan känner sig stigmatiserad för att man väljer bort barn, så förstår man att det varken är propaganda eller ett skuldbeläggande av kvinnor.

Barn är det absolut mest vanliga och det är familj som ÄR livet för dom flesta. Att du ser detta med barn som en händelse där du skulle få sätta livet på paus säger allt om hur du ser på detta TS. Bra att du inte skaffar barn.

Men att gå igång och känna sig kränkt för att man visar barn och familjeliv i TV är verklighetsfrånvänt. Det skulle vara lika logiskt som att jag väljer att inte simma och känner mig kränkt om dom då visar en simtävling på TV.

Du är uppenbarligen kränkt själv. Eftersom du måste påpeka att ett är det för dom allra flesta. Är det därför allt fler väljer bort barn menar du? Du får nog acceptera att det blir mer vanligare med blandat i samhället.

Dessutom förstod du inte vad hon menade med ta en paus från ditt eget liv. Kvinnor ska väl inte behöva göra avkall på sitt liv. Enbart i syfte för att föda barn. Dom har väl precis lika stor rätt som vi män att leva det livet som vill. On du vill det, är det upp till dig. Vissa kvinnor det ett mer värde i sig som människa.  Dvs, kvinnans enda uppgift i livet ör inte att föda barn. Finns mycket annat en kvinna kan göra med.

Visst kan man prata om barn. Men hela tiden. När men märker att det uppenbarligen är propaganda man pumpar ut. Varför pratar men då  inte lika mycket om folk som väljer bort barn med? Det är inte konstigt att förstå varför. Eftersom dom är oroliga nu över lågt barnafödande.
    Sim tävlingar går dessutom inte var och varannan dag 

Men ni med barn verkar tro att precis allt kretsar kring er och barn. Jävligt tröttsamt. Finns många som inte är lika intresserade.
  • Anonym (Carl)
    Anonym (Mastodont) skrev 2025-04-05 15:17:39 följande:

Tror att propagandan som drivs skjuter sig själv i foten när det gäller barnafödandet. Kvinnor förväntas bli allt mer "duktiga" och självutplånande. Budskapet blir också att samhället måste utöva mer kontroll över kvinnor för de är inte så "duktiga" som samhället vill.

Tror vi kommer att se färre barn födda pga av den här propagandan som ja, skuldbelägger kvinnor. Kvinnor kommer att känna sig alltmer otrygga. Skaffa barn när man känner sig otrygg  samhället är det sista en kvinna gör.

Starkt ja, ingen vill bli tillsagd eller påtvingad något. Det brukar I regel fungera väldigt dåligt ja.
  • Anonym (En till frivilligt barnfri)
    Anonym (Leta fel) skrev 2025-04-05 16:14:42 följande:

Om man inte redan känner sig stigmatiserad för att man väljer bort barn, så förstår man att det varken är propaganda eller ett skuldbeläggande av kvinnor.

Barn är det absolut mest vanliga och det är familj som ÄR livet för dom flesta. Att du ser detta med barn som en händelse där du skulle få sätta livet på paus säger allt om hur du ser på detta TS. Bra att du inte skaffar barn.

Men att gå igång och känna sig kränkt för att man visar barn och familjeliv i TV är verklighetsfrånvänt. Det skulle vara lika logiskt som att jag väljer att inte simma och känner mig kränkt om dom då visar en simtävling på TV.

Varför känner du dig så hotad av oss som väljer bort barn? Är väl den största frågan. Du gör son du vill. Och vi som vi vill. Dessutom är vi inte barnlösa. Verkade som frivillig barnfri provocerar en del föräldrar oerhört lol. Eftersom ni envisas med att använda ordet barnlös 

En kvinna ska inte behöva känna skuld, eller att man är egoistisk för att man väljer bort barn. Vi har full rätt till det. Varför vill du skuldbelägga ditt eget kön? Du säger ju direkt att dessa personer inte ska ha barn. Ungefär som, Usch vad dåligt att du väljer leva ditt liv som du vill. HUR vågar du?  Är du avundsjuk eller varför denna hatiska inställning? Märkligt beteende.

Ni verkar inte  heller riktigt kunna hantera, att  vi inte saknar eller vill ha barn. Annars skulle ni ju inte ha problem med använda termen, som är den korrekta just för vår grupp 

Jag tycker själv att det är för mycket prat om barn,  komiskt nog på den kanalen som TS nämner. Men jag har istället slutat titta helt. Det är en annan lösning för TS med.

Men jag är precis lika lycklig för det:( jag skiter fullständigt i vad andra tycker. Mitt liv, mitt beslut. Och det har ingen med att göra. 
  • Anonym (Inget skuldbeläggande)
    Anonym (Mastodont) skrev 2025-04-05 17:39:19 följande:
    Artikelskrivaren skuldbelägger kvinnor. Det är en del emotionella reaktiva budskap såsom "sätter sig rakt upp" och "suckar högt" för att en kvinna berättar att hon vill ha trygghet innan barn.

Det här står i slutklämmen (det artikelförfattaren reagerar med att "sätter sig rakt upp") undermeningen är förstås att forskarrönen inte ska spridas. Inte hur vi kan se till så att föräldrar blir lyckligare

"Om professorns forskarrön sprids, om det blir en etablerad sanning att barnlösa är lyckligare än andra, så lär nog inte födelsetalen sluta sjunka vad än politikerna hittar på."
    Att sätta sig rakt upp är väl att hon blev förvånad att folk utan barn är lyckligare. Att du tolkar sätta sig rakt upp som att forskarrön inte får spridas är helt obegripligt.
Svar på tråden Varför alltid skuldlägga kvinnor?