• repeater

Gravid på andra försöket genom heminsemination!

Jag är ett levande bevis på att heminsemination fungerar ypperligt!
    Har inseminerat under två månaders tid vid ägglossning och nu är jag gravid!
    Har använt apotekets 1 ml spruta och dragit upp i omgångar och inseminerat.
    Fråga gärna om ni vill veta mer! Kram

• Svar på tråden Gravid på andra försöket genom heminsemination!
  • Hedwigg

Hej alla!

Jag har en liten fundering. När ni har gjort heminsemination, hur har ni gjort med träning(om ni tränar)? Har ni tränat som vanlig el har ni hoppat över om ni gjort insemination någon dag innan?

• Hedwigg

Vi har gjort vårt första. Men hur är det med luftbubblor? För vi hade 5 ml spruta och det blev lite luft uppe på sprutan. El finns det ett annat sätt att få upp sperman på när man har 5 ml spruta, vet att man kan köpa slang, men något annat?

• pimpim78

Går det att blåsa liv i den här tråde igen tro ?
    Har en fråga att ställa er som kan det här ?

• ammela
    pimpim78 skrev 2017-01-04 21:50:26 följande:

För oss är det IVF som gäller. Trotts ett år av försök med heminseminationer :/
  • ammela
    pimpim78 skrev 2017-01-04 21:50:26 följande:

Så vet inte hur mycket jag kan hjälpa dig! Men jag finns kvar på familjeliv iaf!
  • Rosenblad

Hej, vad glad jag blir av att läsa denna tråden! Gammal men ett bevis på att det fungerar. Jag och min sambo har försökt bli gravida i ca 16 månader, börjar tappa räkningen.. Vi har nu denna äl för första gången bara kört med heminseminering, och det funkar såå bra! Min sambo har prestationsångest men nu har vi gjort inseminering fem dagar! (Med hans sperma då) Det hade aldrig hänt om vi haft vanligt sex, hade gått kanske en gång. Nu har jag positiva ältest efter dagar av testande och molvärk och sega flytningar. Så äl sker idag eller imorgon kan jag tänka mig för det var riktigt positivt imorse :) Vi fortsätter köra på varje dag tills någon dag efter äl och det känns som vi för första gången på över ett år som vi har en riktig chans!! Varje dag har vi användt sprutan och vi ska köra fyra dagar till ungefär!! Att vi inte kom på detta tidigare, blev tipsad genom FL i annan tråd :)

• pimpim78
    ammela skrev 2017-01-04 22:43:48 följande:
    För oss är det IVF som gäller. Trotts ett år av försök med heminseminationer :/
    Ok, skönt att ni får hjälp.
    Vi gör inseminationer på sophiahemmet men de har stängt nu över jul så den här cykeln har vi testat hemma.
    Har gjort 3 st heminseminationer, och första gången lyckades men blev ett MF i v 7 och andra misslyyckades. Nu tredje försöket och vi håller tummarna.
  • jan14

Vad kul att en gammal tråd kommit till liv igen!

Ni som kör heminseminationplanerar/är mer insatta i det, har ni tips och råd till 'nybörjare'?

Spruta, hur stor? Ngt speciellt man ska tänka på? Hur länge är det bra om man ligger högre med rumpan?

• ammela
    jan14 skrev 2017-01-08 20:18:29 följande:

Vad kul att en gammal tråd kommit till liv igen!

Ni som kör heminseminationplanerar/är mer insatta i det, har ni tips och råd till 'nybörjare'?

Spruta, hur stor? Ngt speciellt man ska tänka på? Hur länge är det bra om man ligger högre med rumpan?

Be om att få sprutor på apoteket. Säg att det är till medicin för en katt så fixar dom! Jag har fått gratis.
  • jan14
    ammela skrev 2017-01-08 20:21:48 följande:

Be om att få sprutor på apoteket. Säg att det är till medicin för en katt så fixar dom! Jag har fått gratis.

Ah, tack!!
  • mamalolo

Hej, hoppar gärna in här också om den nu kommit till liv igen. :D

Vi försöker bli gravida igen efter en ofrivillig sen abort i v 17 i nov. Min man tappar lätt lusten när jag pressar honom i samband med ÄL vilket skapar väldigt mycket frustration hos oss båda. Vi har därför börjat kombinera sex med spruta. Jag hade ÄL i natt, tror jag (kör både tester och temp då jag har oregelbunden ÄL). Vi hade sex i mån kväll, körde med spruta igår kväll. 

Är det någon av er som vet om spruta är likvärdigt med samlag om man sköter det någorlunda rätt?

Kan man återanvända samma spruta eller använder ni en ny varje gång?

• Gravid2012

Kan väl säga att vi också hade en slags hem insemination efter 5 år utan resultat

Jag och min har ett gemensamt barn och efter det har vi försökt att skaffa det ett syskon, men det har gått trögt, så jag beslutade mig för att annonsera efter någon som kunde hjälpa mig att bli gravid, någon som var rätt lik min man och 4 månader senare var jag gravid

))))

Mvh

I

• bligravid123

Jag gjorde Heminsemination i september. ..privat donator. Blev gravid på första försöket! !!

Hur går det gått för alla här inne?!

• Sand83

Gjorde första försöket nu med spruta.

Men känns tveksamt om det kommer funka????

• bligravid123

Så kände jag oxå men det funkade! ! Man tror att det liksom inte ska gå för att det inte är på det

" riktiga" sättet men det fungerar. ...räcker ju att en enda liten simmare är.pigg o snabb :)

Lycka tull håller mina tummar

• Sand83

Tack!

Ja om andra lyckas så kanske vi också gör det.

Det är ju enda sättet tyvärr eftersom min man också får prestationsångest och har svårt att komma i mig.

Så igår gav jag honom en burk och skicka in honom på toa:)

Men han får ut så väldigt lite sats men det är väl inte mängden som räknas?

Tror han kände sig lite dum när han kom tillbaka med så lite:(

• Anonym (Annonym12300)

Hur har ni alla gjort som lyckats med heminsemination? Alla svar uppskattas. 

• SvenOlsson
    Anonym (Annonym12300) skrev 2024-10-29 12:53:02 följande:

Hur har ni alla gjort som lyckats med heminsemination? Alla svar uppskattas. 

Jag har lång vana av att hjälpa barnlösa genom heminsemination. Det finns mycket jag kan berätta och jag går ofta in i mer detalj på min blogg, men jag nämner några snabba punkter.

Spermier är betydligt tåligare än ägg. De allra färskaste spermierna kan fungera i sju dygn, medan ägg ibland fungerar så kort tid som tolv timmar. Råder minsta osäkerhet när ägglossningen infaller så sikta hellre på att göra försök en dag för tidigt.

Det är viktigt att det går så kort tid som möjligt från utlösning till insemination. Jag gör ofta så att jag direkt drar upp sperman i en spruta. Det skyddar sperman från luft och gör det enkelt att hålla sperman varm genom att hålla sprutan i handen. Spermier behöver hålla en temperatur på 35 grader. De förstörs snabbt i vanlig rumstemperatur och slutar fungera efter bara 1-2 minuter. Spermier som väl kommit in i livmodern klarar sig däremot i omkring fem dygn och kan med andra ord tålmodigt simma runt i väntan på ägget.

Jag brukar använda en typ av sprutor som kallas doseringssprutor. De finns vid disken på alla apotek och är menade för flytande medicin, men fungerar utmärkt även för insemination.

Kvinnan bör helst ligga ner i en säng med en kudde under stussen vid inseminationen så att spermierna inte behöver kämpa mot gravitationen. Kvinnan bör ligga stilla på rygg i 15-30 minuter efter inseminationen för att maximera antalet spermier som tar sig in i livmodern. Det finns ingen fördel i att ligga stilla längre än en halvtimme. Saknas möjlighet att vila kan kvinnan använda en menskopp för att hålla kvar simmarna.

Det finns en handfull saker som enligt min mening kan öka chansen. Den s.k. Bisolvon-metoden gör det lättare för spermier att simma genom sekretet i livmodern. Metoden går ut på att dricka 10-15 ml Bisolvon från mensens första dag till dagen för insemination. Jag tror också att glidmedel av typen PreSeed kan ha en gynnsam effekt.

Från mannens perspektiv är det idealiska att låta det gå två dygn sedan den senaste utlösningen. Det kommer annars med slöa spermier som bara är i vägen för pigga spermier. Rekommendationen kan justeras om mannen har låg spermieproduktion, men för ett vanligt fall är två dygns uppehåll bäst medan ett dygns uppehåll är bättre än tre.
Svar på tråden Gravid på andra försöket genom heminsemination!