Anonym (Annonym12300) skrev 2024-10-29 12:53:02 följande:
Hur har ni alla gjort som lyckats med heminsemination? Alla svar uppskattas.
Jag har lång vana av att hjälpa barnlösa genom heminsemination. Det finns mycket jag kan berätta och jag går ofta in i mer detalj på min blogg, men jag nämner några snabba punkter.
Spermier är betydligt tåligare än ägg. De allra färskaste spermierna kan fungera i sju dygn, medan ägg ibland fungerar så kort tid som tolv timmar. Råder minsta osäkerhet när ägglossningen infaller så sikta hellre på att göra försök en dag för tidigt.
Det är viktigt att det går så kort tid som möjligt från utlösning till insemination. Jag gör ofta så att jag direkt drar upp sperman i en spruta. Det skyddar sperman från luft och gör det enkelt att hålla sperman varm genom att hålla sprutan i handen. Spermier behöver hålla en temperatur på 35 grader. De förstörs snabbt i vanlig rumstemperatur och slutar fungera efter bara 1-2 minuter. Spermier som väl kommit in i livmodern klarar sig däremot i omkring fem dygn och kan med andra ord tålmodigt simma runt i väntan på ägget.
Jag brukar använda en typ av sprutor som kallas doseringssprutor. De finns vid disken på alla apotek och är menade för flytande medicin, men fungerar utmärkt även för insemination.
Kvinnan bör helst ligga ner i en säng med en kudde under stussen vid inseminationen så att spermierna inte behöver kämpa mot gravitationen. Kvinnan bör ligga stilla på rygg i 15-30 minuter efter inseminationen för att maximera antalet spermier som tar sig in i livmodern. Det finns ingen fördel i att ligga stilla längre än en halvtimme. Saknas möjlighet att vila kan kvinnan använda en menskopp för att hålla kvar simmarna.
Det finns en handfull saker som enligt min mening kan öka chansen. Den s.k. Bisolvon-metoden gör det lättare för spermier att simma genom sekretet i livmodern. Metoden går ut på att dricka 10-15 ml Bisolvon från mensens första dag till dagen för insemination. Jag tror också att glidmedel av typen PreSeed kan ha en gynnsam effekt.
Från mannens perspektiv är det idealiska att låta det gå två dygn sedan den senaste utlösningen. Det kommer annars med slöa spermier som bara är i vägen för pigga spermier. Rekommendationen kan justeras om mannen har låg spermieproduktion, men för ett vanligt fall är två dygns uppehåll bäst medan ett dygns uppehåll är bättre än tre.