• Forumvärd

Är du nöjd med ditt namn?

Våra namn är något som vi får dras med hela livet. Ibland så har ens föräldrar valt bra men ibland så kanske det känns obegripligt att de valde just det namnet.
    Är du nöjd med ditt eller dina namn eller har du kanske t.om bytt namn?
    Diskutera gärna i tråden och du kan vara anonym!

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är du nöjd med ditt namn?
  • knäckehäxa

Har alltid gillat mitt namn. Men för ett par månader sen så bytte jag faktiskt. Eller ja, jag la ihop mitt första mellannamn med mitt tilltalsnamn så jag nu har ett dubbelnamn. Två relativt moderna namn (80-90-talsnamn), relativt egenpåhittat. Vi är nu två i sverige som heter det. Jag är jättenöjd :)

• Anonym (Jonna)

Jag heter Jonna och är ganska nöjd. Folk känner ju till namnet men det är inte jättevanligt, dock gick det två andra "Jonnor" i samma grundskola som jag! Det är svårt utomlands där jag inte tror att någon heter det?! förutom i Finland då.

• Anonym (Disa)

När jag var liten avskydde jag mitt namn, Disa. Det var plågsamt att heta något så ovanligt och som dessutom rimmar med "fisa". Nu i vuxen ålder är jag väldigt glad över mitt namn, just för att det är ovanligt. Har strävat efter att ge mina barn namn som inte är jättevanliga (men vanligare än mitt eget...)

• Betty Boop
    Anonym (Disa) skrev 2014-01-23 10:46:45 följande:
    När jag var liten avskydde jag mitt namn, Disa. Det var plågsamt att heta något så ovanligt och som dessutom rimmar med "fisa". Nu i vuxen ålder är jag väldigt glad över mitt namn, just för att det är ovanligt. Har strävat efter att ge mina barn namn som inte är jättevanliga (men vanligare än mitt eget...)

Åh, vad fint!
  • Anonym (Natalie)

När jag var yngre så gillade jag inte mitt namn.. Jag ville heta Paula, Petra eller Maria av alla namn i världen  

Men nu älskar jag mitt namn, varför vet jag inte. Det är jag helt enkelt. Fick reda på att mamma och pappa valde mellan: Frida, Fanny! eller Natalie och jag är väldigt glad att de valde just mitt namn. 

Med tanke på att ett av mina syskon har en sambo som är ifrån Australien och att min kusin är gift med en Amerikan så hade det kunnat bli rätt roligt med namnet Fanny, men nu är jag nöjd ändå. :) Förutom att det är rätt jobbigt för mig att uttala mitt namn på engelska, jag betonar gärna t:et för innan så lät det som om jag hette Nadalie.

• fijah

Jag har ju ett extremt vanligt namn, så ibland vet jag att jag önskat att jag hade något mer edgy! Men annars är jag mkt nöjd!

• Keffria

Var väl missnöjd i min ungdom, som med allt i princip. Numer spelar det mindre roll. Namnet hänger med och är inget jag tänker på  

• Anonym (Martina)
    Anonym (Hej) skrev 2014-01-21 23:08:48 följande:
    G B?
    Nepp, bara talfel :P 
  • Pkb

Jag heter Patricia och jag är väldigt nöjd. Jag tänker väl inte "åh det är det finaste namnet på hela jorden" men jag är absolut inte missnöjd. Jag vet inte heller vilket namn som jag tycker är det finaste flicknamnet på jorden. Mitt namn fungerar i alla länder. Min pappa valde mellan Patricia och Leticia, glad att han valde det första. Jag är mer för pojknamn, så de flickor jag får låter jag fäderna bestämma namnet på och jag får bestämma om det blir pojkar, det har vi kommit överens om.

• LillaLoppi

Jag har bytt namn. Jag bytte till ett av mina andranamn och placerade mitt förra förnamn som ett andranamn istället.

• Anonym (Hejjjj)
    LillaLoppi skrev 2016-02-02 10:18:27 följande:

Jag har bytt namn. Jag bytte till ett av mina andranamn och placerade mitt förra förnamn som ett andranamn istället.

Gick det bra eller var det en krånglig process med att rätta folk hela tiden?
  • Anonym (Moi)

Vad man kanske inte tänker på med namn, det är om man har ett ovanligt efternamn som jag, det är att alla kan google dig snabbt o enkelt.

Förut tyckte jag det var kul med eget namn, men ju mer google och allt växt, blir det tråkigare att ha ett helt eget namn, man får upp exakt det mesta när man har ett helt eget namn, medans dom med vanliga namn knappt går o google efter, blir för många träffar.

• Anonym (Jaa)

Älskar mitt namn och tycker det är vackert i skrift. Börjar på C. I samband med skilsmässan återtog jag mitt ogifta efternamn och tog bort ett i mitt tycke fult mellannamn. Det stod dessutom först så det blev ofta fel. Av någon anledning trodde folk att det första var tilltalsnamn. 

• Anonym (Annaheter)

Jag heter Anna. Det är helt okej men väldigt tråkigt och för vanligt. I tonåren var jag inne på att byta och jag hade flera namn jag valde bland men det blev inte så.

• Ocdmänniska

Aldrig haft problem med mitt namn, gillar det till och med, älskar mitt andra namn då jag är döpt efter min ena moster som var min gudmor. Känner stor koppling till mitt efternamn och kommer inte byta när jag gifter mig 

Svar på tråden Är du nöjd med ditt namn?