• Anonym (Studenten)

Hur mycket kostade era barns student?

Äldsta barnet tar studenten i sommar och hittills har kostnaderna sprungit iväg rejält.

Balklänning 6000 kr
    Frisör 1500 kr
    Skor 2000 kr
    Väska 1200 kr
    Balbiljett 600 kr
    Limousine 1000 kr

Vi har även köpt en studentklänning för 2500 kr och sedan tillkommer skor och frisör. Minst 2000 kr, troligtvis närmare 2500 kr.

Då har vi ens räknat med kostnader för cateringmat och dryck till mottagningen som kommer besökas av förhållandevis många personer.

Rent spontant känns det som att vi har väldigt tilltagna utgifter. Är det fler som har lagt ut ungefär lika mycket, var det kanske dyrare eller hur mycket landade er slutgiltiga nota på?

• Svar på tråden Hur mycket kostade era barns student?
  • Tom Araya
    Anonym (...) skrev 2014-04-17 14:29:40 följande:

Beror på vad som räknas som fina jobb. Man kommer tyvärr inte långt i dagens samhälle med bara gymnasiet
    Det finns massor av yrken där utbildningsnivå från skola är gymnasium.
  • Anonym (KHL)
    Anonym (...) skrev 2014-04-17 14:29:40 följande:

Beror på vad som räknas som fina jobb. Man kommer tyvärr inte långt i dagens samhälle med bara gymnasiet
    Jodå, det finns många exempel på människor som får bra jobb fort utan högre utbildning och det finns många exempel på folk med utbildning som inte får de finare jobben.
    Vill man lyckas i livet så behöver man starta något eget, skriva en bok eller liknande saker...för på en anställning kommer du troligen inte långt.
  • skpklm
    Anonym (KHL) skrev 2014-04-18 23:51:45 följande:
    Jodå, det finns många exempel på människor som får bra jobb fort utan högre utbildning och det finns många exempel på folk med utbildning som inte får de finare jobben.
    Vill man lyckas i livet så behöver man starta något eget, skriva en bok eller liknande saker...för på en anställning kommer du troligen inte långt.

Beror på vilka värderingar man har,  vad som anses vara  "att komma långt".
  • Anonym (KHL)
    skpklm skrev 2014-04-19 09:48:36 följande:

Beror på vilka värderingar man har,  vad som anses vara  "att komma långt".
    Ja absolut det gör det, sånt ser olika ut beroende på vem man är och vart man kommer ifrån...
  • Anonym (...)
    Tom Araya skrev 2014-04-18 00:05:18 följande:
    Det finns massor av yrken där utbildningsnivå från skola är gymnasium.

Ok glad iaf mina barn fortsätter studera efter gymnasiet och inte nöjer sig med att sitta i kassan på Ica ! Dom har ju mig som exempel som bara är personlig assistent med skit lön, men hade inte samma förutsättningar i deras ålder då jag blev utslängd hemifrån som 15 åring , och blev gravid som ung .
  • Anonym (KHL)
    Anonym (...) skrev 2014-04-19 12:36:28 följande:

Ok glad iaf mina barn fortsätter studera efter gymnasiet och inte nöjer sig med att sitta i kassan på Ica ! Dom har ju mig som exempel som bara är personlig assistent med skit lön, men hade inte samma förutsättningar i deras ålder då jag blev utslängd hemifrån som 15 åring , och blev gravid som ung .
    Det behöver knappast bli så även om jag inte förstår vad som är felet i det, så mycket märkvärdigare är det inte att vara ingenjör direkt.
    En bra lön är olika för olika människor och har med att göra hur man är uppväxt tror jag, sen finns det många exempel på folk som har bra positioner utan någon utbildning.
    Min sons vän har idag en chefsposition på Dice (gör tv- spel) och min systerson är chef för ett av norrlands största fastighetsbolag och båda dem har bara gymnasiekompetens.
  • Anonym (Minns inte)

Jag minns inte vad min student kostade men inte var den svindyr, det dröjer till vår dotter tar studenten. Men man kan göra mycket för att få ner priset, kolla igenom bekantskapskretsen på olika håll

• Anonym (...)
    Anonym (KHL) skrev 2014-04-19 15:24:16 följande:
    Det behöver knappast bli så även om jag inte förstår vad som är felet i det, så mycket märkvärdigare är det inte att vara ingenjör direkt. En bra lön är olika för olika människor och har med att göra hur man är uppväxt tror jag, sen finns det många exempel på folk som har bra positioner utan någon utbildning. Min sons vän har idag en chefsposition på Dice (gör tv- spel) och min systerson är chef för ett av norrlands största fastighetsbolag och båda dem har bara gymnasiekompetens.

Ok märkvärdigare är de kanske inte men bättre lön iaf .
  • Anonym (KHL)
    Anonym (...) skrev 2014-04-19 23:35:40 följande:

Ok märkvärdigare är de kanske inte men bättre lön iaf .
    De flesta löner är väl rätt lika, handlar om 10- 20 tusen hit eller dit men knappast något som förändrar livet...många med utbildning har rätt "normala" löner medans det är ett fåtal som har närmare miljonen om året
  • Anonym (mormor)
    Anonym (KHL) skrev 2014-04-19 10:39:35 följande:
    Ja absolut det gör det, sånt ser olika ut beroende på vem man är och vart man kommer ifrån...
    Och fortfarande förekommer det väl att ungdomar väljer att göra sin klassresa "neråt"   som protest mot föräldrarnas materialistiska syn på tillvaron och protest mot att de jobbade för mycket.
  • ammielou

Jag tar studenten nu i sommar och detta är vad allt kostar. (Betalar studentresan själv) Balklänning - 700 Skor bal/student - 400 Studentklänning - 400 Väska - 400 Balbiljett - 700 Studentmössa - 1200 Frisör(bal) - 950 Smink (bal) - 700 Flak - 300 Mat - 2000 Champagnefrukost - ca 200 Studentresa - 8000 Alltså kostar min student(Exclusive resa) = ca 8000.

• Anonym (Studentdags)

Tror min student landar på 35 000 kanske. Hittills har jag lagt runt 12000kr på min kostym inklusive skor, 2 olika skjortor och slips samt fluga. Den kommer användas i olika former vid 3 olika studentrelaterade tillställningar. Utöver det är det en resa som gick på runt 2000kr, inträde på fester samt alkohol för dessa vilket har blivit kanske 2000kr samt 1000kr för bal. Mössan kostade 2000kr och sen är det en rad småutgifter som champagne, skoputs, accessoarer, skräddare etc. Detta är kostnader jag själv stått för. Mina föräldrar sponsrar inte onödiga utgifter och detta hade definitivt kunnat bli billigare, men jag har sett fram emot denhär dagen i evigheter och tycker de är värt pengarna. Föräldrarna har pengar och har betalat litegrann av de ja förut nämnde, men då de inte har varit direkt nödvändiga utgifter har ja som sagt stått för 99% av kostnaderna själv. De betalar mottagning med catering, champagne och allt vad de innebär. Vi räknar med en väldigt sto mottagning så gissar att den kostar runt 10 000 också.

• Tom Araya
    Anonym (...) skrev 2014-04-19 12:36:28 följande:

Alla hantverkare och de flesta jobb inom transportsektorn innefattar utbildning på gymnasienivå, med löner på 25-35 tusen före skatt, kanske mer ändå.
Svar på tråden Hur mycket kostade era barns student?