• Anonym (Lo)

Kan ni låna barnböcker på biblioteket ( inga minnen att behålla då de måste återlämnas)

Mina två barn , 4 och 6 år läser mycket böcker ( Ja alltså vi läser för dom)

Vi har köpt många böcker genom åren men har fått lugna ner oss med köpandet pga utrymmet det tar med för mycket böcker, trångbodda som vi är!

Nu har vi börjat låna endel böcker på biblioteket så de får fortsätta läsa många olika nya böcker, problemet är att jag tycker det är trist att en älskad bok då ska lämnas tillbaka ( ja vi har ibland lånat samma igen också)

Men de kan ju inte sparas för framtiden och väcka minnen. Nu har vi ju böcker som de läste som riktigt små, dom läses inte så mycket nu men väcker mysiga minnen. Av den anledningen går det ju inte att sälja/ skänka böcker. Hur gör ni, spar ni alla böcker så de kan få se vad de läste som barn?

• Svar på tråden Kan ni låna barnböcker på biblioteket ( inga minnen att behålla då de måste återlämnas)
  • Anonym (MildaMatilda)
    SommarOchSolVårochBlommor skrev 2024-09-26 23:00:16 följande:

Ta det inte så hårt. Vi vill inte ha böcker som tar plats. De kan lånas igen (men våra barn är också lite äldre än TS) men vi villl nästan bara ha något nytt kul att läsa.

Dock brädspelen lånas ofta om efter någon månad. Men vi har också några som biblioteket inte har (risk, bondespelet, och en drös andra....kanske dags att rensa ett par av de jag inte kommer på namnen på?)

Du får gärna ha så många böcker du vill. Men kan vara värt att tänka när de sparas vill vi ha dessa om 20 år?

Va? Jag tog det verkligen inte hårt. Men frågan är om du läste mitt inlägg för jag skrev att vi behåller barnens favoritböcker och böcker de fått av familj o släkt, så vi sparar långt ifrån alla böcker. Sedan kan man ju alltid rensa ut böcker allt efter barnen blir äldre och ändrar sig. 
  • Anonym (Hundtjej)

Nån som känner tills något bra topless-bibliotek? Helst i Gbg regionen

• Kaga
    Anonym (MildaMatilda) skrev 2024-09-26 22:46:44 följande:
    Böcker kan man läsa och titta i många gånger om och om igen så man behöver inte gå så långt som att göra sig av med alla böcker.

Vi behåller barnens favoritböcker eller böcker som de fått i present av familj och släkt men går även och lånar på biblioteket. Man behöver vara så antingen eller och svartvit i sitt resonerande.
    Men " måste" man behålla böcker bara för att det är en gåva från en släkting om man inte tyckte boken var särskilt bra?
  • Anonym (Lilla O)

Jag älskar bibblan just för att man får lämna tillbaka böckerna och får med sig nya hem. För småttingar så vill de ju höra samma böcker om och om igen, lästa på precis samma vis (nåde dig om du gjorde en utsvävning och inte kommer ihåg precis vad du sa nästa gång!).

Undermålig förälder som jag är, så tröttnar jag låååångt tidigare än mina barn på böckerna och våra besök på biblioteket varje vecka ger mig i alla fall ett litet glimmer av hopp om att en ny bok ska ge lite variation. Favvisar lånas förstås om ifall det går (Richard Scarry, jag tittar på dig), men kanske en ny bok kommer med i leken?

När de precis börjar läsa är biblioteket än viktigare. Här är ju mängdträning viktigt och just böckerna för nybörjare är, vad ska man säga, lite begränsade i sitt litterära värde. 

Vi har samlat på oss en försvarlig mängd barnböcker som vi äger med. Presenter barnen har fått och favoriter som vi har köpt. Vi har nog totalt strax över två bokhyllor med barnböcker, men vi borde nog rensa ...

• Lönnsirap

Jag tycker man gör klokt att prioritera nuet och en fungerande vardag över nostalgi till sin framtid.

Jag tycker definitivt man kan unna sig att ha böcker, men man kan också unna sig att begränsa exakt vilka mängder och i vilka syften.

En älskad bok kan just förbli en älskad bok om man återlämnar den till biblioteket.... 300 extra älskade böcker som man inte får plats med är snarare ett i-landsproblem att förhålla sig till i en överbelamrad bostad. 

Men detta sagt: prioritera bokhyllor om ni tycker detta är viktigt och spara det ni tycker får plats. Men förhåll er också till er faktiska plats och er möjlighet att ha viss nostalgi.

• Anonym (Hulda)

Vi sparar bara lite barnböcker. Lånade det mesta på biblo. Har två bananlådor i källaren nu men det ska rensas ytterligare. Jag ser ingen mening med att spara jättemycket saker. Som någon skrev hamnar man till sist i situationen att sakerna äger dig istället för tvärtom. 

• SommarOchSolVårochBlommor

När du uttrycker dig att all inte är så svartvit fick jag känslan att du tog ämnet lite väl allvarligt. Spara böcker eller bibliotek är inte ett ämne där jag skulle använda sådana kraftuttryck som svartvit (passar bättre till moral).

Haha Lilla O känner igen det där från barnen när de var mindre, speciellt när det gäller film. 

• Anonym (Hulda)
    SommarOchSolVårochBlommor skrev 2024-09-27 07:49:14 följande:

När du uttrycker dig att all inte är så svartvit fick jag känslan att du tog ämnet lite väl allvarligt. Spara böcker eller bibliotek är inte ett ämne där jag skulle använda sådana kraftuttryck som svartvit (passar bättre till moral).

Haha Lilla O känner igen det där från barnen när de var mindre, speciellt när det gäller film. 

Du har nog missuppfattat vad utrycket svartvit betyder. Det är inte ett kraftuttryck. 
  • Alexi

Men alltså. Ska man verkligen skapa nostalgi kring varenda bok som man gillar och läser? Stackars barn som ska främjas i fysiska minnen som vuxna. ksn man inte landa i att man minns i huvudet och kroppen. 

alla har väl läst Astrid Lindgrens böcker. Man behöver inte spara alla dem för att minnas det. Till exempel. 

• Alexi
    Alexi skrev 2024-09-27 09:14:51 följande:

Men alltså. Ska man verkligen skapa nostalgi kring varenda bok som man gillar och läser? Stackars barn som ska främjas i fysiska minnen som vuxna. ksn man inte landa i att man minns i huvudet och kroppen. 

alla har väl läst Astrid Lindgrens böcker. Man behöver inte spara alla dem för att minnas det. Till exempel. 

Som ska dränkas i fysiska minnen skulle det stå 
  • Anotherone

Jag förstår också vad du menar men vi har helt enkelt inte rum för alla!
    Så vi har sparat en del riktiga "klenoder" som väcker minnen. Ibland även sen jag själv (och maken) var små.
    Sen har vi också återfunnit böcker som vi läst för några år sen eller som vi själva läst som barn på loppisar, Sellpy och liknande och skaffat senare.
    Återstår att se om de blir kvar i våra bokhyllor eller om vi lämnar dem vidare.

På vårt bibliotek är lånetiden 4v men man får göra 5st omlån. Så om man lånar om regelbundet på deras webbplats blir det så att man nästan kan ha boken hemma i ett halvår. 
    Sen när man gjort det kan boken få vila på biblioteket en tid och sen går man dit och lånar den igen

• Anonym (Py)

Vi lånar allt mer frekvent på bibblan och sparar allt färre böcker. Jag har en nostalgisk mamma som sparat det mesta, men mycket blir omodernt och ointressant. Det kändes faktiskt inte bra i magen att läsa om Sunes gubbsjuka pappa som spanar in tonårstjejer och dottern som då var sex år, ifrågasatte det hela.

Jag har sparat böcker som kunnat gå till yngre syskon, men när det yngre syskonet är klar med boken, har jag lämnat den vidare. Jag har inget behov av att sitta på gamla tuggade pekböcker och urtrista Halvanböcker. Några enstaka sparas, typ samma Alfonsböcker som fanns när jag var liten, eller stora fina sagoböcker, som samlingsboken med Grimms sagor, eller den stora boken med Astrid Lindgren-sagor.

Min mamma har som sagt sparat en hel massa saker, men jag är helt ointresserad av att titta på gamla teckningar, den första boken jag läste eller någon gammal byxdress som torkat i resåren. Jag vill absolut inte ha det hemma heller. Jag har inget behov av att sitta och minnas tillbaka på det sättet och jag vill verkligen inte lägga på mina barn att de ska tvingas ta emot lådor med gammalt krafs, så som min svärmor gör med min man.

Svar på tråden Kan ni låna barnböcker på biblioteket ( inga minnen att behålla då de måste återlämnas)