Anonym (Trådstartaren) skrev 2025-04-02 09:02:41 följande:
Det var som vi befarade att barnet får äta vad den vill hos sin andra förälder. När vi var på BVC framkom det att barnet var överviktigt vilket syns på det också, och som jag nämnt tidigare i tråden så borde barnet vara underviktigt baserat på hur lite mat den äter.
Men då berättade barnet att den får godis/kakor/snacks 4-5 dagar veckan den inte är hos oss. Barnet får tydligen borsta sina tänder själv också, hen är precis fyllda 5 år, detta berättade barnet självmant och inget BVC eller min sambo frågade om.
Jag satte mig ner med det äldre syskonet igår och frågade om matvanorna hos den andra föräldern då barnet matvägrat middagen både i måndags och igår, korv och mos i måndags och hamburgare igår. Då berättar det äldre syskonet att det andra barnet blir serverad annan mat om den ej äter det som serverats först.
Vad gör man? Vi har testat att inte tjata, anpassa maten efter barnen, erbjuda knäckemacka (som också vägrats av det yngre barnet) osv. Frågar vi den andra föräldern är det barnen säger absolut inte sant, dom får bara godis på helgen hos hen, det lagas bara en rätt, hen begränsar mängden onyttigt.
Vilket jag har svårt att tro då den andra föräldern är överviktig och när vi var där och fikade en gång fick barnen vars 1 ½ kaka, såna munkar och kanelbullar från Maxi vilket enligt mig är på tok för mycket för dom små kropparna. Då hade vi dessutom kommit från kalas där det serverats kakor och tårta redan.
Ska den bara få lägga sig hungrig? Ska vi va OK med att den vägrar äta något på kvällen? Barnet hade ca 4-5kg övervikt vilket absolut kunde vara värre men procentuellt är det ganska mycket, sen växer ju barn och behöver energi till det men detta är ett stillasittande barn som gärna ritar, leker på golvet osv.
Oj, det här var inte roligt - för barnet främst.
Barn brukar lära sig rätt snabbt att olika regler gäller i olika hem när de bor växelvist. En femåring testar gladeligen gränser och kommer göra det för det fungera ju hos mamma!! Då dyker det upp annan mat. Din sambo sköter det inte heller så bra som försöker tvinga barnet. Det blir en sjukt ond cirkel!
Ni kanske skulle ta ett samtal med BVC för att få hjälp? BVC sköterskan kan prata med båda föräldrarna. Om inte mamman steppar upp och sköter barnens kost kanske barnet inte ska bo varannan vecka hos mamma?
Mitt råd för övrigt är att fortsätta erbjuda bra mat. Låt inte måltiderna bli en kamp. Ät i lugn och ro, ha lite lätta samtal och när ni är färdiga duka av. Väljer barnet att peta i maten under den tiden ja då får det vara så. Kommer barnet tillbaka om en timme och är hungrigt erbjud samma mat igen.
Försök ha en dialog kring mat med barnet, vad gillar barnet?
Är det hamburgare som barnet gillar, gör hamburgare hemma. Men åk inte till McD.
Många barn äter bättre om de får vara med i köket och hjälpa till med matlagningen. En 5 åring kan både steka köttfärs, hacka gurka, duka bord och göra annat smått och gott (man använder så klart rätt verktyg utifrån ålder).
Min son har haft (och har lite fortfarande) svårt får olika konsistenser av mat. Det har varit så illa att när han stoppat något i munnen har han kräkts direkt över hela matbordet när han var i 4-5 års åldern. Han avskyr grönsaker, verkligen avskyr!
Tidigare har jag fått smuggla i grönsaker i köttfärssåsen, finriven morot, riven lök, riven svamp för att han skulle få i sig annat. Men jag lärde mig att han älskar helt kött. Typ en riktig stek med sås och potatis. Jag gör alltid såsen på buljong från köttet. Det är fullt med nyttigheter i sådan sås och grabben kan sleva i sig med sked. Så vad gillar 5 åringen? Kan barnet förklara vad med kött som inte fungerar?
Kan även tillägga att min mamma var en häxa när det gällde mat. Jag minns när jag var 4. Mamma hade gjort äggröra till mig till frukost och jag var inte hungrig. Hon blev så arg att hon slängde in mig på mitt rum. Jag fick sitta vid mitt lilla bord med min mat tills jag hade ätit upp tyckte hon. Jag minns att jag var så ledsen på mamma och jag mådde så dåligt för jag ville inte ha någon mat. Jag var ju inte hungrig alls. Och när man mår så då ökar inte aptiten för fem öre! Det är svårare att få i sig något över huvud taget! Jag vet inte hur länge jag satt där, med dörren stängd, men icke att jag skulle äta något. Tyvärr minns jag inte vem av oss som gick "vinnande" ur den kampen.
Jag förstår att situationen är jobbig och tuff men kämpa på.