• Anonym (Bli mer som USA?)

KD, vill tvinga kvinnor

Att föda barn.

Jag blev fly förbannad här om dagen. När Aftonbladet publicerade ett inlägg om hur en viss Jimmy Loord ( dåligt skämt) som är/ varit pastor i  Kalmar.

Nu fått i uppdrag av KD att undersöka hur kvinnor SKA föda mer barn. Han utesluter inte att begränsa preventivmedel för kvinnor. Så att det ska öka graviditeterna.

För några veckor sen var det SD, som försökte med att kvinnor som föder barn ska slippa lumpen. Alltså, var är det för fel på denna regering?! Framför allt vad är det för sjuka/ hjärndöda människor som sitter i den?

Som mor till tre döttrar. Anser jag att kvinnan själv ska få bestämma om hon vill ha barn och i så fall med vem. Det ska inte bara oönskade graviditeter. 

Håller med skribenten. Man kan inte tro att detta är sant 2025.

Här är länkarna, till det som publicerats.

www.aftonbladet.se/ledare/a/W0Baqa/kristdemokraterna-utesluter-inte-en-begransning-av-preventivmedel

www.dagen.se/nyheter/2025/03/12/han-ska-gora-kd-till-babyboom-partiet/

• Svar på tråden KD, vill tvinga kvinnor
  • Tecum
    Anonym (Enkelt) skrev 2025-03-16 20:45:21 följande:
    Man tolkar det så negativt som möjligt för (kd) för att man vill stödja Aftonbladets ambition att vänstern skall återta regeringsmakten. Jag tror inte att någon på allvar tror att det handlar om att kontrollera kvinnor, det handlar snarare om att man har hittat något man kan utnyttja för att smutskasta (kd).

Det är inte vackert, men det kanske är effektivt?
    Ja du, att säga något så korkat som Loord gjorde är öppet mål för oppositionen, varför ska de låta bollen ligga?
  • Anonym (Ellie)
    nattuw skrev 2025-03-16 14:58:05 följande:
    Vart har jag nämnt något om oönskade barn?

Jag förklarade bara att många anser att det föds för få barn och nu har ett politiskt parti lyssnat på de som anser att det föds för få barn och bett någon att förbehållslöst titta på hur den trenden skulle kunna vändas.

Att en förbehållslös utredning av vissa ses om ett problem innebär inte att det är fel att göra ett grundligt jobb. Även om det även innebär att vissa ser en möjlighet att använda utredningen som en grund för politisk smutskastning.
    Sverige har haft en hög nativitet samtidigt som en del andra utvecklade nationer inte har haft det. Det har bl.a.  att göra med goda villkor för kvinnor i samband med barnafödande och möjlighet att ordna barnomsorg. Det har till och med kommit delegationer från Japan för att titta på våra förskolor.

Dels har omvärlden nu generellt blivit mer negativ och framtidstron vacklar idag på flera sätt, och dels förs det en politik som inte är särskilt kvinnovänlig. Nedskärningar och försämrade arbetsvillkor i traditionella kvinnoyrken bidrar också. Bostäderna har också blivit mycket dyrare. 

Jag tänker att KD inte alls vill ändra samhället så att det gynnar kvinnors livsvillkor och yrkesarbete. Den positiva vägen att gå.

Då återstår bara tvångsåtgärder mot kvinnorna. Vilket leder till bekymmer, för ovälkomna barn får så mycket svårare i världen och det blir svårigheter i samhället. Förr åkte kvinnor till Polen för att få abort, det blir väl liknande lösningar nu, ifall KD lyckas begränsa friheter av olika slag.
  • Anonym (Ingen framtidstro)
    Anonym (Una mes) skrev 2025-03-16 14:46:58 följande:

Läste något att efter varje krig så har det skett en babyboom som förklarades av att (kvinnor) såg en framtidstro och trygghet att kunna sätta barn till världen. Det har inte inträffat i modern tid. Trenden har vänt. Borde vara ganska uppenbart att det beror på att kvinnors framtidstro kvästs. Misogyni och värderingar som klassar kvinnor som boskap verkar tagit fäste. 

Jag är övertygad om att det är orsaken till att kvinnor inte sätter barn till världen. Den modernt konservativa vågen som sveper över världen innehåller mer misogyni än konservatism förr.

Dels det, men sen har vi även haft pandemi och krig som inte direkt gynnar framtidstron. Inflation, arbetslöshet, ökade klassklyftor, allt mer osäkert skyddsnät och på det klimatförändringar.

Människor och samhälle har blivit kallare, mer ytligt,  mer egoistiskt. Känns inte längre som en värld man vill föda barn till. 

Detta alltså utöver det du skrev.
    Aldrig att jag skaffar barn till denna värld!

• Anonym (VV)
    Anonym (Ellie) skrev 2025-03-17 10:26:19 följande:
    Sverige har haft en hög nativitet samtidigt som en del andra utvecklade nationer inte har haft det. Det har bl.a.  att göra med goda villkor för kvinnor i samband med barnafödande och möjlighet att ordna barnomsorg. Det har till och med kommit delegationer från Japan för att titta på våra förskolor.

Dels har omvärlden nu generellt blivit mer negativ och framtidstron vacklar idag på flera sätt, och dels förs det en politik som inte är särskilt kvinnovänlig. Nedskärningar och försämrade arbetsvillkor i traditionella kvinnoyrken bidrar också. Bostäderna har också blivit mycket dyrare. 

Jag tänker att KD inte alls vill ändra samhället så att det gynnar kvinnors livsvillkor och yrkesarbete. Den positiva vägen att gå.

Då återstår bara tvångsåtgärder mot kvinnorna. Vilket leder till bekymmer, för ovälkomna barn får så mycket svårare i världen och det blir svårigheter i samhället. Förr åkte kvinnor till Polen för att få abort, det blir väl liknande lösningar nu, ifall KD lyckas begränsa friheter av olika slag.
    Tror du verkligen på allvar att något parti i Sverige vill införa tvångsåtgärder mot kvinnor? Sätta demokrati och mänskliga rättigheter ur spel?
  • nattuw
    Anonym (Una mes) skrev 2025-03-16 17:59:19 följande:
    Läser man vidare så vill Loord att människor ska ligga mer och utesluter inte att begränsa preventivmedel på en direkt fråga.

Tror inte att kvinnor känner sig "trygga" med en sån hållning.
    Och du vill att människor skall ha mindre sex?

Att Loord inte vill föregå en förutsättningslös utredning är en självklarhet när det handlar om en förutsättningslös utredning. För om man startar en förutsättningslös utredning där man redan på förhand har bestämt förutsättningarna så är det inte en förutsättningslös utredning.

Att journalister som vill skapa klickbeten och politiska motståndare som vill smutskasta en politisk motståndare väljer att fulvinkla ett självklart uttalande om att man inte kan bestämma en utrednings resultatet på förhand är inget att fästa någon större vikt vid. Det är när någon startar en utredning där resultatet är klart innan utredningen är gjord som man bör höja på ögonbrynen.
  • Anonym (Ellie)
    Anonym (VV) skrev 2025-03-17 13:16:37 följande:
    Tror du verkligen på allvar att något parti i Sverige vill införa tvångsåtgärder mot kvinnor? Sätta demokrati och mänskliga rättigheter ur spel?
    I trådstarten stod det att KD's utredare, Jimmy Loord, även funderade på att undersöka kring möjligheterna att begränsa kvinnors tillgång till preventivmedel. Ifall man från KD's håll inte öppet har dementerat detta, så kan han ju mycket väl komma med sådana förslag till partistämman/ledningen.

Man får komma ihåg att KD från början hade en mycket högre religös profil och att det idag kan vinnas potentiella röster, om partiet går ut med förslag som tilltalar strängt religiösa människor inom olika samfund.
  • Anonym (Ellie)
    KD ligger under 4 %- spärren just nu.
  • Tow2Mater
    Anonym (Ellie) skrev 2025-03-25 19:14:22 följande:
    I trådstarten stod det att KD's utredare, Jimmy Loord, även funderade på att undersöka kring möjligheterna att begränsa kvinnors tillgång till preventivmedel. Ifall man från KD's håll inte öppet har dementerat detta, så kan han ju mycket väl komma med sådana förslag till partistämman/ledningen.

Man får komma ihåg att KD från början hade en mycket högre religös profil och att det idag kan vinnas potentiella röster, om partiet går ut med förslag som tilltalar strängt religiösa människor inom olika samfund.

Tror det vara bara den som startade traden som använde ordet 'begränsa'; det var hans/hennes tolkning av 'ändra tillgången' och kanske 'minska tillgången' (som inte finns med i direktivet). Det behöver inte vara riktigt samma sak. Att 'ändra tillgången' skulle som exempel kunna vara att öka tillgången till kondomer (kanske göra dem gratis), så att kvinnor med p-stav kanske går över till det för att det kan göra att de kan bli gravida tidigare när de väl väljer att bli det. Hormoner kan ju störa kroppen under lång tid efter man slutar med dem. Som ett enkelt EXEMPEL.

• Anonym (VV)
    Anonym (Ellie) skrev 2025-03-25 19:14:22 följande:

Bättre att läsa artikeln med själva intervjun än TS.
    Loord frågades om han skulle titta på xxx och han svarade att han skulle titta på allt. Han sa inte specifikt att han skulle undersöka preventivmedel. 

Vilka strängt religiösa människor tänker du dig vill begränsa tillgången till preventivmedel? Tror du att dessa strängt religiösa människor är så många att de skulle uppväga för andra KDsympatisörer som skulle vända KD ryggen om de började med ett odemokratiskt program och ville använda tvångsmetoder i strid med mänskliga rättigheter? 

Jag är inte ens en KDsympatisör! Men jag tror inte ens att de partier jag står längst ifrån, SD, V, MP, FI, vill avskaffa mänskliga rättigheter. Om inte annat, vore det politiskt självmord! 

• Anonym (Ellie)
    Anonym (VV) skrev 2025-03-26 00:27:38 följande:

Bättre att läsa artikeln med själva intervjun än TS.
    Loord frågades om han skulle titta på xxx och han svarade att han skulle titta på allt. Han sa inte specifikt att han skulle undersöka preventivmedel. 

Vilka strängt religiösa människor tänker du dig vill begränsa tillgången till preventivmedel? Tror du att dessa strängt religiösa människor är så många att de skulle uppväga för andra KDsympatisörer som skulle vända KD ryggen om de började med ett odemokratiskt program och ville använda tvångsmetoder i strid med mänskliga rättigheter? 

Jag är inte ens en KDsympatisör! Men jag tror inte ens att de partier jag står längst ifrån, SD, V, MP, FI, vill avskaffa mänskliga rättigheter. Om inte annat, vore det politiskt självmord! 

Loord har på en direkt fråga från en reporter om han kommer att titta på tillgången till preventivmedel i sin utedning, sagt att han inte utesluter det.

Han är pastor i en religiös församling. Det finns olika grupper som är tveksamma till preventivmedel. Ofta är de religiösa. Idag finns det många olika religiösa grupper i Sverige. 

Tillgång till preventivmedel står inte med som en rättighet i FN's deklaration om de mänskliga rättigheterna.

I Sveriges grundlag finns det skrivet om rätten till liv. I den frågan har KD haft tankar om att utvidga den rätten till att även gälla foster.

Rättigheter kan ändra sig, det har inte minst exempel från USA visat. 

Jag säger inte att Loord kommer att föreslå begränsning av preventivmedel. 
    Det jag säger är att KD behöver hitta en större väljarbas för att inte åka ur riksdagen. 

Idag finns det politiska strömningar på yttersta högerkanten som vill främja mer "traditionella" kvinnoroller. Det klart att en allians mellan KD och de strömningarna kan få inflytande i den här typen av frågor. 
    Preventivmedel var förbjudna i Sverige lpngt in på 30-talet, har jag för mig. Den gången berodde förbudet på religion och på att man var rädd för befolkningsminskning på grund av stor emigration. 1,5  miljon människor lämnade Sverige på 80 år.
  • Anonym (VV)
    Anonym (Ellie) skrev 2025-03-26 08:01:13 följande:
    Loord har på en direkt fråga från en reporter om han kommer att titta på tillgången till preventivmedel i sin utedning, sagt att han inte utesluter det.

Han är pastor i en religiös församling. Det finns olika grupper som är tveksamma till preventivmedel. Ofta är de religiösa. Idag finns det många olika religiösa grupper i Sverige. 

Tillgång till preventivmedel står inte med som en rättighet i FN's deklaration om de mänskliga rättigheterna.

I Sveriges grundlag finns det skrivet om rätten till liv. I den frågan har KD haft tankar om att utvidga den rätten till att även gälla foster.

Rättigheter kan ändra sig, det har inte minst exempel från USA visat. 

Jag säger inte att Loord kommer att föreslå begränsning av preventivmedel. 
    Det jag säger är att KD behöver hitta en större väljarbas för att inte åka ur riksdagen. 

Idag finns det politiska strömningar på yttersta högerkanten som vill främja mer "traditionella" kvinnoroller. Det klart att en allians mellan KD och de strömningarna kan få inflytande i den här typen av frågor. 
    Preventivmedel var förbjudna i Sverige lpngt in på 30-talet, har jag för mig. Den gången berodde förbudet på religion och på att man var rädd för befolkningsminskning på grund av stor emigration. 1,5  miljon människor lämnade Sverige på 80 år.

Vilka religiösa samfund förutom katoliker och laestadianer är emot preventivmedel? Ytterst få katoliker håller sig till det, så är vi rädda att 2000 laestadianer ska ta över Sverige? 

TS pratar om att kvinnor ska tvingas att föda barn. Enligt de mänskliga rättigheterna är envar fri, jämlik och har rätt att bilda familj OM MAN VILL. 

• Anonym (Suck)

Ja, man kan ju också tänka sig lösningen med ännu fler ensamhushåll och att kvinnor i ännu högre grad hoppar över att leva med män ifall tillgången till preventivmedel skulle begränsas. Blir det för många nackdelar och hinder att ta sig förbi så tar man den enklaste vägen. Inga hinder för karriären och ingen extra person att ta hand om hemma. 

• Anonym (Ingen blir tvingad till något)
    Anonym (Bli mer som USA?) skrev 2025-03-15 08:55:40 följande:
    KD, vill tvinga kvinnor

Att föda barn.

Jag blev fly förbannad här om dagen. När Aftonbladet publicerade ett inlägg om hur en viss Jimmy Loord ( dåligt skämt) som är/ varit pastor i  Kalmar.

Nu fått i uppdrag av KD att undersöka hur kvinnor SKA föda mer barn. Han utesluter inte att begränsa preventivmedel för kvinnor. Så att det ska öka graviditeterna.

För några veckor sen var det SD, som försökte med att kvinnor som föder barn ska slippa lumpen. Alltså, var är det för fel på denna regering?! Framför allt vad är det för sjuka/ hjärndöda människor som sitter i den?

Som mor till tre döttrar. Anser jag att kvinnan själv ska få bestämma om hon vill ha barn och i så fall med vem. Det ska inte bara oönskade graviditeter. 

www.aftonbladet.se/ledare/a/W0Baqa/kristdemokraterna-utesluter-inte-en-begransning-av-preventivmedel

Sex är ingen mänsklig rättighet 
  • Anonym (Ellie)
    Anonym (VV) skrev 2025-03-26 11:04:45 följande:

Vilka religiösa samfund förutom katoliker och laestadianer är emot preventivmedel? Ytterst få katoliker håller sig till det, så är vi rädda att 2000 laestadianer ska ta över Sverige? 

TS pratar om att kvinnor ska tvingas att föda barn. Enligt de mänskliga rättigheterna är envar fri, jämlik och har rätt att bilda familj OM MAN VILL. 

Man kanske behöver vidga sin syn på religiösa samfund till att även omfatta icke-kristna religioner. Vissa riktningar inom islam har samma syn på preventivmedel som katolska kyrkan, det vill säga endast naturliga medel, som avhållsamhet vissa veckor och liknande, är O.K.

Om tillgång till preventivmedel och abort begränsas, så kommer en del kvinnor att tvingas föda barn mot sin vilja. KD har ju haft tankar på att grundlagen skulle ändras så att rätten till liv även skulle omfatta foster, vilket skulle begränsa möjligheten till abort. 

Personligen är jag för att underlätta för barnfamiljer på många olika sätt, men samtidigt ge kvinnor möjlighet att delta i arbetslivet. 
  • Anonym (Ingen blir tvingad till något)
    Anonym (Bli mer som USA?) skrev 2025-03-15 08:55:40 följande:
    KD, vill tvinga kvinnor

Att föda barn.

Det finns ingen möjlighet att du slipper att bli gravid?
  • Anonym (Allvar)
    Tror du verkligen på allvar att kvinnor i tex USA trodde att inskränkningar skulle bli så enorma vad gäller aborträtt tex? Tror du på allvar att man trodde att läkare skulle tveka att behandla en kvinna med missfall för att inte kunna bli anklagad för abort och hamna i fängelse? Att kvinnor dött pga att de inte fått hjälp med tex skrapning?

Tror du verkligen att det skulle vara så svårt med en liknande utveckling i Sverige och Europa? Där det redan nu finns länder som gjort inskränkningar i aborträtten. Där vi i Sverige gar partier som anser att gränsen för fri abort ska dras vid v12, trots att det är en väldigt liten del som sker efter v12? Som anser att man som barnmorska och sjuksköterska ska kunna välja att inte medverka vid aborter pga ens personliga övertygelser?
  • Anonym (VV)
    Anonym (Allvar) skrev 2025-03-26 14:50:59 följande:
    Tror du verkligen på allvar att kvinnor i tex USA trodde att inskränkningar skulle bli så enorma vad gäller aborträtt tex? Tror du på allvar att man trodde att läkare skulle tveka att behandla en kvinna med missfall för att inte kunna bli anklagad för abort och hamna i fängelse? Att kvinnor dött pga att de inte fått hjälp med tex skrapning?

Tror du verkligen att det skulle vara så svårt med en liknande utveckling i Sverige och Europa? Där det redan nu finns länder som gjort inskränkningar i aborträtten. Där vi i Sverige gar partier som anser att gränsen för fri abort ska dras vid v12, trots att det är en väldigt liten del som sker efter v12? Som anser att man som barnmorska och sjuksköterska ska kunna välja att inte medverka vid aborter pga ens personliga övertygelser?

Ja jag tror att kvinnor i USA är medvetna om alla kristna fanatiker, pro-liferörelsen etc och att man kan bli stämd på lösa boliner. Helt annan kultur än i Sverige. 

Visst finns det opinion i Europa, främst i katolska länder, för begränsad aborträtt, men vi har ju även Frankrike som exempel där aborträtten nyligen blev skyddad av grundlagen. Varför ska vi anta att Sverige är på väg åt samma håll som ett fåtal aktivister i ett fåtal katolska länder i Europa? 

• Anonym (Ellie)
    Anonym (VV) skrev 2025-03-26 16:36:09 följande:

Ja jag tror att kvinnor i USA är medvetna om alla kristna fanatiker, pro-liferörelsen etc och att man kan bli stämd på lösa boliner. Helt annan kultur än i Sverige. 

Visst finns det opinion i Europa, främst i katolska länder, för begränsad aborträtt, men vi har ju även Frankrike som exempel där aborträtten nyligen blev skyddad av grundlagen. Varför ska vi anta att Sverige är på väg åt samma håll som ett fåtal aktivister i ett fåtal katolska länder i Europa? 

Därför att yttersta högern har en liknande agenda, utan att vara religiösa. De har dessutom gått framåt politiskt.

Så en ohelig allians av olika aktörer kan göra sådana frågor aktuella. Jag har mött några som har den inställningen här på Familjeliv och religion var inte deras fokus. De talade om att vissa aborter kunde man göra om barnet var på ett visst sätt, vilket inte är fallet om man har en religiös utgångspunkt i frågan.

Vi får se om de rättigheter som vi har idag står pall under perioder med sämre tider. 

Just i denna tråd finns det människor som tycker att man ska avstå från sex helt och hållet, istället för att använda preventivmedel. Jag har svårt att se meningen med det, att använda preventivmedel skadar ju ingen. Alla kan ju inte vara religiösa. Var och en får göra det som passar dem bäst idag.
Svar på tråden KD, vill tvinga kvinnor