• Anonym (Inte-Adel)

Finns det något mer "cringe" än adeln och riddarhuset?

Jag känner en prominent adelskvinna (av en stor och viktig adelssätt av grevar) som är 24-25 som är den enda i adeln jag känner men finns inget mer cringe än att se Riddarhuset stå i centrala Stockholm samtidigt som man vet att alla adelsfamiljer i princip har stora gods som de äger för att de på 13-1500-talet slogs för den svenska kronan. 

Att vi ens har en adel kvar är sjukt tråkigt, vi borde blivit som Frankrike eller Norge 

• Svar på tråden Finns det något mer "cringe" än adeln och riddarhuset?
  • Cheers
    Anonym (Inte-Adel) skrev 2025-03-24 10:20:53 följande:
    Arv? Du vet att adeln tvingade bönder jobba utan lön i horribelt dåliga arbeten? Är det ett bra arv? Adeln utövade förtryck över både borgare och bönder (vi allra flesta har rötter från bönder)
    Jag antar att du är emot vita också som ju hade slavar förr i världen i bl.a. USA.
  • Anonym (MM)
    Anonym (Inte-Adel) skrev 2025-03-24 10:07:09 följande:
    Du vet att de som är adel idag inte ens gjort något för att förtjäna sina titlar? 
    Det ingår i begreppet att man inte förtjänar sin titel, utan ärver den (eller gifter sig till den).
  • Anonym (MM)
    Anonym (Inte-Adel) skrev 2025-03-24 10:20:53 följande:
    Arv? Du vet att adeln tvingade bönder jobba utan lön i horribelt dåliga arbeten? Är det ett bra arv? Adeln utövade förtryck över både borgare och bönder (vi allra flesta har rötter från bönder)
    Det finns nog ingen av oss som bara har helgon i släktträdet.

• Wayward

Icke att förglömma är ju "våldtäktsadeln", barnen vars mödrar var tjänstefolk, som adeln ansågs sig kunna använda hursomhelst. 

• Cheers
    Wayward skrev 2025-03-24 18:07:33 följande:

Icke att förglömma är ju "våldtäktsadeln", barnen vars mödrar var tjänstefolk, som adeln ansågs sig kunna använda hursomhelst. 

Våldtäktsadeln var ett nytt begreppsom du väl själv har hittat på.

Hur ser du då på våldtäktsbönderna som ju alla vet våldtog sina pigor närhelst de hade lust.

Och våldtäktsborgarna som ofta var ute i köksregionerna och våldtog pigorna morgon,middag och kväll. 

Prästerna ska vi bara inte tala om. Korgossarna... barnkörerna...
  • Anonym (L)
    Cheers skrev 2025-03-24 10:55:11 följande:
    Jag antar att du är emot vita också som ju hade slavar förr i världen i bl.a. USA.
    Skillnaden är att slaveriet är avskaffat i USA, men inte adeln i Sverige. 
  • Anonym (Lotta)
    Anonym (L) skrev 2025-03-25 09:08:18 följande:
    På vilket sätt finns adel kvar i Sverige, menar du? Det enda som finns kvar är väl fideikommiss, men det ryker väl snart, det också. 
  • Anonym (?)
    Anonym (Lotta) skrev 2025-03-25 09:17:45 följande:
    På vilket sätt finns adel kvar i Sverige, menar du? Det enda som finns kvar är väl fideikommiss, men det ryker väl snart, det också. 
    Fideikommiss är inte hårt kopplat till adeln. Även ofrälse kunde ha fideikommiss

Adeln finns kvar idag som en förening för folk inom vissa släkter
  • Anonym (Lotta)
    Anonym (?) skrev 2025-03-25 09:32:14 följande:
    Fideikommiss är inte hårt kopplat till adeln. Även ofrälse kunde ha fideikommiss

Adeln finns kvar idag som en förening för folk inom vissa släkter

Ok, ja, ännu mindre belägg för att svensk adel ska kunna jämställas med tex slavsystem alltså. 

Adeln har förlorat sina privilegier för länge sedan och släktföreningar finns även för icke adliga. Jag vet en släkt som behåller sin släktgård genom att ha bildat en stiftelse tex. 

Detta som svar till L, som menade att vi har kvar adel i Sverige, alltså. Familjerna finns så klart kvar och i flera fall pengarna, marken och byggnaderna. Men adel som en del av vårt byråkratiska/juridiska samhällssystem har inte funnits på ca 200 år. 

• Cheers
    Anonym (L) skrev 2025-03-25 09:08:18 följande:
    Nej du har fel. Du rör till det hela. Både vita och adel finns kvar. Det är ju de som du tar avstånd från. För jag antar att du också tar avstånd från vita vars förfäder förtryckte de svarta för flera hundra år sedan. Du är ju inte bara woke utan förvirrad också. Men för all del, det hänger ju ihop.
  • Anonym (Li)
    Cheers skrev 2025-03-25 12:29:14 följande:
    Nej du har fel. Du rör till det hela. Både vita och adel finns kvar. Det är ju de som du tar avstånd från. För jag antar att du också tar avstånd från vita vars förfäder förtryckte de svarta för flera hundra år sedan. Du är ju inte bara woke utan förvirrad också. Men för all del, det hänger ju ihop.
    Vita finns knappast kvar
  • Anonym (xxx)

För att svara på din fråga, så. Ja, det finns något mer Cringe än adeln och Riddarhuset... Denna tråd.

• Cheers
    Anonym (xxx) skrev 2025-03-25 13:29:12 följande:

För att svara på din fråga, så. Ja, det finns något mer Cringe än adeln och Riddarhuset... Denna tråd.

Ja, bara att använda ordet cringe är ju direkt pinsamt (cringe).
Svar på tråden Finns det något mer "cringe" än adeln och riddarhuset?