• Anonym (FV)

Okastrerad utekatt?

Detta är INTE en "fredagstråd".

För ett tag sen fick jag veta att pojkvännens katter är okastrerade och de är utekatter. Jag blev upprörd över hur ansvarslös han är, men han säger att det är normalt och att det ligger på ägarna till honorna att se till att de inte kan bli med ungar och att det är så de flesta resonerar.

Vad säger ni? Tycker ni att okastrerade katter ska få gå lösa?

• Svar på tråden Okastrerad utekatt?
  • molly50
    Anonym (FV) skrev 2025-04-06 19:17:16 följande:
    Nej det gör de inte, alla har balkong.
    Ok. Men finns det villor i närheten så kan de ju lika gärna gå dit. Eller i sandlådor i lekparker om sådana finns.
  • molly50
    Anonym (FV) skrev 2025-04-06 19:17:16 följande:
    Nej det gör de inte, alla har balkong.
    För övrigt så kan de ju också hoppa upp på balkonger om de ligger i markplan.
  • Anonym (Nedpissat hem)
    Anonym (FV) skrev 2025-04-06 10:13:05 följande:
    Inte det minsta.
    Helt omöjligt säger jag.

Allt som har med okastrerade hankatter att göra stinker piss efter ett tag.
  • Anonym (KisseMjau)
    Kalle Johansson skrev 2025-04-06 17:26:37 följande:
    Vad säger ni? Tycker ni att okastrerade katter ska få gå lösa?

NEJ! Demon

Sedan misstänker jag att tråden är en "trolltråd" då det är ganska outhärdligt att ha just okastrerade hankatter.
    Det är nog mest om man har dem som innekatter det blir kissbonanza. 
  • Anonym (KisseMjau)
    Anonym (KisseMjau) skrev 2025-04-07 07:41:13 följande:
    Det är nog mest om man har dem som innekatter det blir kissbonanza. 
    I ens hem, alltså. Ute pissas det så klart revir! När jag var barn var det vanligt med okastrerade katter. Hankatterna hade trasiga öron och var alldeles fulla med ärr och sånt från alla slagsmål. (Vi hade inte katt men jag klappade alla som lät mig.) 
  • Mandel
    felicityporter skrev 2025-04-06 04:54:28 följande:
    Du är ingen myndighet och har således ingen som helst rätt att fånga in en katt och kräva en lösensumma. Detta gör dig till en simpel kriminell person som pysslar med utpressning på fritiden. Visa att du är en ordentlig vuxen medborgare och överlämna detta till myndigheter/polis istället.

Det är strikt ägaransvar även för katter och då katten "ägnar " sig åt skadegörelse är det ägarnas skyldighet enligt lagen att ersätta fär det deras katt förstör.
    Alltså anmäler jag dem först om de inte frivilligt går med på att betala.

Är katten chippad som den också ska vara enligt lag - utöver kastrerad om man inte bedriver avel, så går det att hitta ägarna på så vis och skicka faktura den vägen.

Är ju inte ens säkert att det finns någon ägare med tanke på att katten okastrerad springer vind för våg...

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (FV)
    Anonym (KisseMjau) skrev 2025-04-07 07:48:46 följande:
    I ens hem, alltså. Ute pissas det så klart revir! När jag var barn var det vanligt med okastrerade katter. Hankatterna hade trasiga öron och var alldeles fulla med ärr och sånt från alla slagsmål. (Vi hade inte katt men jag klappade alla som lät mig.) 
    Inte hans katter, de är helt oskadade. Däremot kom en väns kastrerade katt hem med trasigt öra efter ett bråk för nån månad sen.
  • Jemp
    Mandel skrev 2025-04-07 08:45:58 följande:

Det är strikt ägaransvar även för katter och då katten "ägnar " sig åt skadegörelse är det ägarnas skyldighet enligt lagen att ersätta fär det deras katt förstör.

Är katten chippad som den också ska vara enligt lag - utöver kastrerad om man inte bedriver avel, så går det att hitta ägarna på så vis och skicka faktura den vägen.

Är ju inte ens säkert att det finns någon ägare med tanke på att katten okastrerad springer vind för våg...

Tyvärr stämmer inte detta.
  • Anonym (KisseMjau)
    Anonym (FV) skrev 2025-04-07 08:52:49 följande:
    Inte hans katter, de är helt oskadade. Däremot kom en väns kastrerade katt hem med trasigt öra efter ett bråk för nån månad sen.
    Anledningen till att de klarar sig är för att övriga katter har ansvarsfulla ägare som kastrerat dem. 
  • Anonym (KisseMjau)
    Anonym (KisseMjau) skrev 2025-04-07 16:17:56 följande:
    Anledningen till att de klarar sig är för att övriga katter har ansvarsfulla ägare som kastrerat dem. 
    Inga utekatter är helt säkra från revirslagsmål, men sedan folk börjat kastrera har kattslagsmålen minskat väsentligt. Jag minns hur det lät ute på gården om vårarna. Katterna jamade, fräste och skrek. 
  • Dexter dot com
    Mandel skrev 2025-04-07 08:45:58 följande:

Tyvärr har inte kattägare enl lag strikt ägaransvar utan det är du som får skydda din egendom från katterna dvs hägna in din tomt, ta in dynor mm.
  • molly50
    Dexter dot com skrev 2025-04-07 19:05:54 följande:
    Tyvärr har inte kattägare enl lag strikt ägaransvar utan det är du som får skydda din egendom från katterna dvs hägna in din tomt, ta in dynor mm.
    Och det tycker jag är helt fel.
    Skaffar man ett djur så ska man ha strikt ägaransvar oavsett djurslag.
    Och jag tror att det är en sak som många irriterar sig på att kattägare slipper undan det.
  • Dexter dot com
    molly50 skrev 2025-04-07 20:08:18 följande:
    Och det tycker jag är helt fel.
    Skaffar man ett djur så ska man ha strikt ägaransvar oavsett djurslag.
    Och jag tror att det är en sak som många irriterar sig på att kattägare slipper undan det.
    Ja, det kan man tycka! Du får försöka få till en lagändring. Jag har själv utekatt och skulle hon nu ställa till skada skulle jag självklart ersätta det skadade om det fanns bevis att det var min katt som orsakat skadan men tyvärr tar ju inte alla sitt ansvar.
  • Anonym (H)
    Anonym (FV) skrev 2025-04-06 17:08:21 följande:
    Du hoppas att någon tar en annans älskade familjemedlemmar?
    Ja. Han tar ju inte ansvar för dem. 
  • molly50
    Dexter dot com skrev 2025-04-08 06:58:28 följande:
    Ja, det kan man tycka! Du får försöka få till en lagändring. Jag har själv utekatt och skulle hon nu ställa till skada skulle jag självklart ersätta det skadade om det fanns bevis att det var min katt som orsakat skadan men tyvärr tar ju inte alla sitt ansvar.
    Ja,om det gick så. Men jag är ju ingen beslutsfattare.

Då låter du som en förnuftig kattägare.
    Men många ägare till utekatter avsäger sig ansvaret och skyller på lagen och menar att man själv borde ha skyddat sina saker bättre osv.
    Och visst,det är ju vad lagen säger. Men jag förstår också att man inte vill behöva anpassa sitt hem och sin gård efter andras katter om man själv inte har katt.
    Lika lite som man vill behöva anpassa sitt hem och sin gård efter andras hundar eller andra husdjur.
    Och jag tror att det är den delen av lagen som många stör sig på.
Svar på tråden Okastrerad utekatt?