• Anonym (Hjälp?)

Blivit drogad?

Jag måste få hjälp,i lördags var jag på kryssning och tror att jag blev drogad.
    Det sista jag minns är att jag är på discot och har då druckit 4 öl,nästkommande sex timmar är helt svarta och sedan vaknar jag upp i min hytt kl 7.Minns absolut ingenting.Har inte kunnat äta ordentligt sedan dess och är illamående.Någon som har erfarenhet?Hjälp!

• Svar på tråden Blivit drogad?
  • Anonym (Hjälp?)

Verkar tyvärr inte vara helt ovanligt detta,läskigt!!
    Någon som känner igen just minnesluckorna,att allt blev svart samt svårigheterna att äta efteråt?

• delilah77

Jadå, det låter som GHB-förgiftning i mina öron. GHB är ett narkosmedel som kan ge eufori (används av knarkare i det syftet), kräkningar, minnesluckor, medvetslöshet, andningsstillestånd, koma och dödsfall...
    Av förklarliga skäl slutade man använda det till att söva patienter.
    GHB är väldigt svårt att dosera så att det blir "rätt". Minsta milliliter för mycket kan orsaka allvarliga förgiftningstillstånd eller att man drabbas som du av blackout/minnesluckor.

Dagen efter brukar man i regel vara känslig för ljus och ljud samt ha värk i kroppen, må illa och känna sig allmänt sjuk.

"Tyvärr" går GHB ur kroppen på bara några timmar så det är sällan offer hinner anmäla att de drogats eftersom blodprov inte kan visa några spår av ämnet.

Rohypnol (säljs ej längre i Sverige, istället har vi generikan Flunitrazepam eller Fluscand) ger en mycket långsammare effekt än GHB, man blir främst rejält trött där man i GHB-fallet i princip däckar på stående fot.
    Flunitrazepam ihop med alkohol förstärker effekterna av varandra dvs har du druckit 3 öl motsvarar det 4 med en normaldos av läkemedlet i kroppen. När man blir "drogad" med flunitrazepam så används en betydligt högre mängd (minst 6-8 mg) än normaldosen (1mg). Eftersom tabletterna är små och lätta att smula ner går det att ganska omärkt röra ner dem i en drink. I likhet med GHB så varken smakar eller luktar de något.

Den stora skillnaden ligger i halveringstiden för flunitrazepam som är relativt lång och för det första söver ner effektivt (det är ju ett av välrdens mest sålda sömnmedel) men även sitter i länge. Detta är naturligtvis även dosberoende; har man fått i sig en stor dos + alkohol så är man utlsagen sedan. Riskerna ligger i att andningen kan påverkas (och naturligtvis vad man kan råka ut för). Efteråt kan man känna sig dåsig, illamående, seg, ha minnesluckor och må allmänt dåligt.

• lillastjärnan

Låter som du blivit drogad, men är för sent att kolla upp vilken drog. Kanske du ska kolla upp dig för säkerhets skull hos en gynekolog? Förhoppningsvis har inget hänt, men... Bättre att kolla en gång för mkt.

• lillastjärnan

Fick ett mail idag, skickar med texten här:

Hej alla föräldrar och alla andra som bryr sig

om alla barn och ungdomar. Enligt polis och sjukhus blev en kvinna kidnappad från en nattklubb och våldtagen flera gånger sedan övergiven. Hon kom inte ihåg vad som hände men försöker fortfarande avslöja våldtäktsmännen. Tillsammans med våldtäktsdrogen Rohypnol fanns spår av Progesterex, som är ett litet steriliserings-piller. Preparatet används nu av våldtäktsmän i samband med fester, för att våldta och sterilisera sina offer. Progesterex fås hos veterinär för att sterilisera större djur. Ryktet säger att progesterex som används med Rohypnol kallas för date rape drug" Det som gäller för progesterex är samma som för Rohypnol, den ska ner i tjejens drink.

Hon kommer därefter att vara i ett sådant tillstånd att hon inte kommer att minnas någonting av det som hänt kvällen innan. Progesterex löses snabbt upp i drinken och försäkrar att offret inte kommer att bli gravid efter våldtäkten. Därför behöver inte förbrytaren bekymra sig om eventuellt

faderskap flera månader senare. Preparatets verkan är inte tillfällig utan permanent! Progesterex är utvecklat för sterilisering av hästar. Den kvinna eller hona som tar preparatet

kommer att aldrig att kunna få barn!

Förövaren kan få preparatet från alla veterinärer.

Det är ofattbart lätt att få tag i och progesterex kan vara nästa preparat som slår igenom i "nattlivet". Hur otroligt det än låter så finns det Internetsidor som beskriver hur du använder preparatet. Sänd det här till alla du känner - speciellt tjejer. Akta dig när du är ute - låt inte din drink stå utan att du

håller ett öga på den. Gör en ansträngning och vidarebefordra detta meddelande till alla du känner. Och killar; berätta historien för de tjejer som du känner.

Birgitta Olofsson

Sjuksköterska, doktorand

Umeå Universitet.

• CrazyOne

lillastjärnan

BLUFF! Det finns inte ens något sådant medel!

• lillastjärnan

Ok, meddelar bara vad jag fått. Varför så upprörd? Folk blir drogade, händer hela tiden.

• CrazyOne

Inte meningen att låta arg eller så..

Blir smått irriterad bara att folk går på precis alls..
    Speciellt dessa kedjebrev verkar ju alla gå på.

• Angeliqan

Oj, cirkulerar det kedjebrevet ÄNNU ??? Som tur är så är det påhittat.

Känner 2 KILLAR i bekantskapskretsen som blivit drogade. Då går det inte ut på att våldta dem utan att råna dem.

Så här kan det gå till:

1. De drogar offret.
    2. De erbjuder den "redlöst berusade" killen skjuts hem (svarttaxi) som uppenbarligen är för full för att stanna på stället .
    3.De kör via bankomaten (och länsar offrets konto) och kör sedan honom hem.

Dagen efter så har offret inget minne och är betydligt fattigare. (Har offrat otur så kan de blivit av med sina värdesaker i lägenheten oxå).

Känner även till fall som de blivit erbjudna (spetsade) öl eller liknande i (svart)taxin.

Den ene killen blev av med ca 20 000:-
    Den andra killen som i vanliga fall är en lugn kille blev helt "galen och hoppade på bord mm innan han springer ut från stället utan jacka mitt i vintern.. Som tur var så reagerade kompisarna som gick ut och letade efter honom, inte långt efter de hittade honom så stannade hans hjärta och han var tvungen att bli återupplivad av ambulanspersonalen.

Så man får VERKLIGEN passa sig när man är ute..

• Anonym (Tp)

Hej
    varit på julbord med jobbet, hade det trevligt och vi åt buffé och började med ett glas vin.
    sedan beställlde vi 4 tjejer i gänget att ta in en flaska eftersom det skulle bli billigar. jag drack kanske 3 glas vin och blev lite berusad, efter det gick hela jobbet in för att köra bowling. Där beställde vi en flaska till och jag drack kanske halva vinglaset. När vi väl va klara med bowling gick vi vidare till publicera i Sundbyber. där bestämde jag mig för att bara dricka vatten. Vi dansade o hade det trevligt men efter ca 40min så kände jag att jag mådde konstig. hjärtklappning hade lite svårt att andas en skum känsla i hela kroppen. Det jag minns är att jag bad min väninna om hjälp. Slutade med att vi kom upp till toaletterna, där jag efter en kort tid kände mig helt förlamad ville kräkas. Hörde allt som hände runt omkring mig men kunde inte ens öppna ögonlock eller lyfta mitt lillfinger. Den känslan har jag aldrig i hela mitt liv känt. Jo jag hade druckit alkohol och har vid andra tillfällen druckit mer men aldrig blivit så här. Paralyserad i hela kroppen
    efter ett tag så kom mina vänner och fick lyfta och leda mig som en köttbit Till bilen.
    jag tackar att jag blev omhändertagen av mina vänner dom åkte hem till mig och lade mig på soffan. 

• fornminne

Rovdjur som drogar fattar inte vad de gör. Sexövergrepp är vidrigt, men det "minsta" problemet.

En kompis blev drogad en gång när hon var ute. Det slutade med att hon hamnade på intensiven. Hon gick från att ha druckit två drinkar och vara salongsberusad, till att åka i ilfart med ambulans pga en kraftig reaktion från nån skit någon antagligen stoppat i hennes drink. Hon klarade sig utan men, men det var ren tur.

• Anonym (M)
    Anonym (Tp) skrev 2022-12-04 10:20:19 följande:

Hej
    varit på julbord med jobbet, hade det trevligt och vi åt buffé och började med ett glas vin.
    sedan beställlde vi 4 tjejer i gänget att ta in en flaska eftersom det skulle bli billigar. jag drack kanske 3 glas vin och blev lite berusad, efter det gick hela jobbet in för att köra bowling. Där beställde vi en flaska till och jag drack kanske halva vinglaset. När vi väl va klara med bowling gick vi vidare till publicera i Sundbyber. där bestämde jag mig för att bara dricka vatten. Vi dansade o hade det trevligt men efter ca 40min så kände jag att jag mådde konstig. hjärtklappning hade lite svårt att andas en skum känsla i hela kroppen. Det jag minns är att jag bad min väninna om hjälp. Slutade med att vi kom upp till toaletterna, där jag efter en kort tid kände mig helt förlamad ville kräkas. Hörde allt som hände runt omkring mig men kunde inte ens öppna ögonlock eller lyfta mitt lillfinger. Den känslan har jag aldrig i hela mitt liv känt. Jo jag hade druckit alkohol och har vid andra tillfällen druckit mer men aldrig blivit så här. Paralyserad i hela kroppen
    efter ett tag så kom mina vänner och fick lyfta och leda mig som en köttbit Till bilen.
    jag tackar att jag blev omhändertagen av mina vänner dom åkte hem till mig och lade mig på soffan. 

Tråkig upplevelse, förstår att det var obehagligt. Men som vanligt när det gäller dessa trådar - var det någon som försökte råna eller förgripa sig på dig då? För om inte så är det rätt osannolikt att du blev drogad. Vad skulle personen ha att vinna på det? 
  • Anonym (Missen)
    Anonym (Hjälp?) skrev 2006-10-26 14:08:07 följande:
    Blivit drogad?

Jag måste få hjälp,i lördags var jag på kryssning och tror att jag blev drogad.
    Det sista jag minns är att jag är på discot och har då druckit 4 öl,nästkommande sex timmar är helt svarta och sedan vaknar jag upp i min hytt kl 7.Minns absolut ingenting.Har inte kunnat äta ordentligt sedan dess och är illamående.Någon som har erfarenhet?Hjälp!

Det låter så ja. Du lär ju ha tänkt efter att du inte tagit nån stark smärtstillande medicin etc. redan...

Bör ha varit en ordentlig mängd eftersom du blev såpass medtagen. Undrar vad..jag har tagit en hel del olika saker i kombination med alkohol och känner inte igen något som har varit i närheten att ge mig den effekten du beskriver.
  • Anonym (Missen)

Nu läste jag resten av tråden. Aha, GHB t ex, logiskt. Det som är extremt skrämmande med sånt här är risken för andningsstillestånd. Förfärligt, bra att bli påmind om att tänka på detta.

Svar på tråden Blivit drogad?